دولت مقصر گرانی مرغ است

دولت مقصر گرانی مرغ است


نایب‌رئیس كانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی به جام‌جم گفت: با این‌كه تمام نهاده‌های دام و طیور كه تا امروز وارد كشور شده است ارز 4200 تومانی دریافت كرده‌اند اما مشخص نیست این نهاده‌ها چگونه وارد بازار خارج از شبكه و منجر به گرانی مرغ شده است.
حبیب اسدا...نژاد افزود: اگرچه وظیفه تامین و توزیع نهاده‌های دام و طیور بر عهده دولت است اما مرغداران فقط 30 درصد نیاز خوراك دام و طیور را با ارز ترجیحی دریافت می‌كنند و بقیه را باید با قیمت بسیار بالاتر از بازار آزاد تهیه كنند كه این موضوع در افزایش قیمت تمام‌شده هر كیلو مرغ تاثیر دارد. وی با بیان این‌كه سویا اكنون نزدیك به پنج برابر قیمت تعیین‌شده در بازار فروخته می‌شود تصریح كرد: قیمت هر كیلو سویا با نرخ ارز ترجیحی حدود 3000 تومان است اما مرغداران باید این نهاده را با قیمت 14هزار تومان از بازار آزاد تهیه كنند. این در حالی است كه قیمت دارو، واكسن و ... نیز مانند قیمت خوراك طیور افزایش داشته و قیمت هر كیلو مرغ زنده را به 17هزار تومان رسانده است.
به گفته این مقام صنفی، قیمت هر كیلو مرغ زنده 17هزار تومان است كه با احتساب كشتار، افت لاشه و سود عرضه‌كننده نهایی قیمت این كالا در هر كیلو به 25هزار تومان می‌رسد كه مرغداران نقشی در تعیین این قیمت ندارند.
اسدا...نژاد تاكید كرد: اگر دولت خوراك و نهاده‌های دام و طیور را با نرخ ارز ترجیحی به تولیدكنندگان تحویل دهد قیمت مرغ با نرخ پایین‌تری راهی بازار می‌شود. مقصر اصلی گرانی مرغ در كشور دولت است و باید نهاده‌ها را با همان نرخ وارداتی تحویل واحدهای پرورش‌دهنده مرغ دهد.