ترامپ توییتر را به رگبار می‌بندد

رئیس جمهور آمریکا در فاصله اندک باقیمانده تا انتخابات، قصد دارد از طریق شبکه‌های اجتماعی بایدن و دموکرات‌ها را به چالش بکشد

ترامپ توییتر را به رگبار می‌بندد

کاهش محبوبیت ترامپ در نظرسنجی‌های ایالتی و سراسری، منجر به استفاده حداکثری وی از ظرفیت‌هایش علیه بایدن و دموکراتها شده است.این بار، رئیس جمهور آمریکا قصد دارد با تمرکز بر فعالیتهای غیر قانونی بایدن و پسرش در اوکراین و حتی نقاط دیگر جهان، فساد آنها را در معرض دید و قضاوت افکار عمومی آمریکا قرار دهد. اصل ماجرا مربوط به فعالیت‌های هانتر بایدن فرزند بایدن در کشور اوکراین است. روزنامه آمریکایی نیویورک پست، ایمیل‌هایی را در خصوص این فعالیت‌های غیر قانونی منتشر کرده است. این اتهامات در جریان ماجرای اوکراین گیت نیز علیه بایدن و فرزندش مطرح شد. روزنامه آمریکایی نیویورک پست در گزارش خود اعلام کرده این ایمیل‌ها را رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ از لپ تاپی شکسته که در یک تعمیرگاه لوازم رایانه‌ای رها شده بود و بعد به دست اف‌بی‌آی کشف و ضبط شد، علیه بایدن‌ها به دست آورده و در اختیار این روزنامه قرار داده است. وکیل ترامپ گفته به‌زودی اسناد دیگری را هم از روی لپ تاپ مذکور علیه جو بایدن و پسرش منتشر خواهد کرد.

نیویورک پست اما گفته نمی‌تواند تایید کند این رایانه به پسر بایدن تعلق دارد.در بخشی از گزارش نیویورک پست آمده است: هانتر بایدن در سال ۲۰۱۵ وقتی به هیأت مدیره شرکت انرژی اوکراینی بوریسما می‌پیوندد، پدرش را که معاون اوباما بود، به یکی از مدیران ارشد این شرکت معرفی می‌کند. هانتر با موفقیت از نفوذ پدرش استفاده کرد تا مقامات دولت اوکراین را برای اخراج یک دادستان که درباره این شرکت تحقیق می‌کرد، تحت فشار قرار دهد. کارزار انتخاباتی بایدن در بیانیه‌ای اعلام کرد بعد از بررسی برنامه‌های رسمی بایدن در آن زمان، مشخص شد که چنین جلسه‌ای میان وی و مدیر اوکراینی برگزار نشده است. نمایندگان نامزد حزب دموکرات بار دیگر تاکید کردند بایدن در اجرای سیاست خارجی آمریکا در اوکراین مرتکب هیچ اشتباهی نشده است. هنوز هیچ رسانه خبری دیگری صحت این ایمیل‌ها را تایید نکرده است.
جدال مجازی سخت ترامپ و بایدن
گرچه مناظره‌های مستقیم انتخاباتی میان ترامپ و بایدن به دلیل شیوع ویروس کرونا و ابتلای رئیس جمهور آمریکا به کووید-19 لغو شده است،اما منازعه طرفین در فضای مجازی همچنان ادامه دارد. پس از انتشار گزارش نیویورک پست و شبکه توییتر، توئیت‌های مربوط به این گزارش را حذف کرد. شبکه دویچه‌وله در این خصوص می‌نویسد: ترامپ و شبکه اجتماعی توییتر بار دیگر با هم درافتاده‌اند. این بار موضوع بر سر پرونده‌ای است که کار ترامپ را به استیضاح کشاند؛ پرونده موسوم به اوکراین. این موضوع با مقام پسر جوبایدن در یک کنسرن گازی اوکراین مرتبط است.شبکه توییتر یک لینک جنجالی مربوط به گزارشی در روزنامه نیویورک پست را مسدود کرده است. ترامپ توییتر را به حمایت از بایدن متهم کرده و در سخنرانی انتخاباتی‌اش در اوهایو گفته است که توییتر سعی در حفاظت از دموکرات‌ها دارد.
 ترامپ پیشتر نیز شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر و فیس‌بوک را متهم به تبعیض علیه جمهوری‌خواهان کرده بود.توییتر در استدلال برای غیرفعال کردن لینک مطلب مزبور در این شبکه اجتماعی به قانون مبارزه با نشر اطلاعاتی که از طریق هک کردن به دست آمده و حاوی اطلاعات خصوصی بوده، استناد کرده است.به گفته توییتر، گزارش نیویورک پست که همچنین حاوی تصاویر ایمیل‌های ادعایی است، درباره منبع اطلاعات منتشرشده به حد کافی شفاف نیست. فیس‌بوک نیز انتشار این گزارش را با محدودیت روبه‌رو کرده است.
توجیه توییتر چیست؟
توییتر در بیانیه‌ای مشخصا گفته که این گزارش نقض قوانین شبکه‌های اجتماعی در انتشار داده‌های شخصی مثل ایمیل و شماره تلفن است. از سوی دیگر اظهارنظر یا بحث درباره اطلاعات هک‌شده را نقض قوانین ندانسته است.جک دورسی، رئیس توییتر از نحوه برخورد این سازمان با این موضوع اظهار ناخرسندی کرده است. او مسدود کردن امکان بازنشر یا ارسال یک لینک از طریق پیام خصوصی در توییتر را غیرقابل قبول دانسته است.روزنامه نیویورک‌پست مدعی شده است که ایمیل‌های جنجالی مربوط به فساد مالی بایدن و پسرش در اوکراین، از نوت‌بوک یک تعمیرگاه خودرو پیدا شده و حاکی از ملاقات جو بایدن با یکی از شرکای تجاری پسرش در سال ۲۰۱۵ است؛ یعنی زمانی که جو بایدن جانشین باراک اوباما رئیس‌جمهور وقت آمریکا بود.یک سخنگوی جو بایدن از تیم انتخاباتی او در اظهار نظری که در این باره برای سایت پولیتیکو فرستاده گفته است: «ما برنامه کاری رسمی جو بایدن را در آن تاریخ چک کردیم و هیچ دیداری آنگونه که نیویورک پست ادعا کرده در آن تاریخ وجود نداشت.» روزنامه نیویورک پست ادعا کرده که یک کپی از هارددیسک لپ‌تاپ مورد استفاده را از رودی جولیانی نزدیکترین فرد مورد اعتماد دونالد ترامپ و وکیل شخصی او دریافت کرده است.ظاهرا زمانی که در دسامبر سال گذشته، پلیس فدرال آمریکا این لپ‌تاپ را توقیف کرد، صاحب تعمیرگاه یک کپی از هارددیسک آن تهیه کرده است.