سرعت‌مان در پاسخ به شبهات دینی پایین است

سرعت‌مان در پاسخ به شبهات دینی پایین است

مجید یراق‌بافان، مجری باسابقه برنامه‌های معارفی تلویزیون با اشاره به فعالیت رسانه‌ای دشمن در حوزه تکثیر شبهات دینی تأکید دارد، سرعت پاسخگویی ما به این شبهات پایین است.
وی در گفت‌وگو با مهر درباره اجرای برنامه‌های معارفی تلویزیون و این‌که چقدر این برنامه‌ها توانسته‌اند شبهات جوانان و اقشار مختلف جامعه را رفع کنند، بیان کرد: حدود ۲۷سال است من اجرای برنامه‌های تلویزیونی را به عهده دارم و حدود ۸۵درصد این اجراها در حوزه معارف بوده است. از این حیث معتقدم تلویزیون در حوزه برنامه‌سازی دینی کارهای بسیار مهمی انجام داده و قدم‌های بسیار بلندی برداشته است که این را براساس بازخوردها و دیدگاه‌های مخاطبان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم دریافت کرده‌ام.
وی درباره وظایف تلویزیون در این زمینه تصریح کرد: من نمی‌گویم تلویزیون در این حوزه به تمام وظایفش عمل کرده است یا صددرصد رسانه توانسته است به شبهه‌های جوانان و جامعه پاسخ دهد و اگر این‌گونه گفته شود، منصفانه نیست. ما به عنوان برنامه‌ساز یا مدیر و سیاستگذار و کارشناس که قرار است به این شبهات پاسخ دهیم، نتوانسته‌ایم آن‌طور که باید و شاید خود را به پاسخ‌های متقن، عمیق و آگاه‌کننده مجهز و مسلح کنیم.
این مجری تلویزیون ادامه داد: جبهه دشمن در حوزه اعتقادات دینی به‌سرعت در حال تکثیر شبهات است و سرعت ما در پاسخگویی به آنها پایین است و از این حیث صددرصد نتوانسته‌ایم پاسخگوی شبهات باشیم اما باز هم تاکید می‌کنم اینها به این معنا نیست که کاری هم صورت نگرفته است.
اگر جامعه به این سمت برود که نسبت به همه گروه‌های مرجع از جمله مسؤولان، بازیگران و چهره‌ها، قدیس‌پنداری داشته باشد، این اتفاق خوب نیست چون اگر تزلزلی هم رخ دهد باورها فرو می‌ریزد. بنابراین جز معصومان(ع) از هیچ‌کسی نباید توقع عصمت داشت که البته این به معنای شانه خالی کردن نیست. وی که دکترای جامعه‌شناسی دارد از زاویه جامعه‌شناختی نیز به تاثیرگذاری تلویزیون پرداخت و اظهار کرد: از نگاه واقعگرایانه به من اثبات می‌شود که اتفاقا رسانه در این سال‌ها موثر هم بوده و شاهد مثالش هم شیب صعودی در ترغیب مردم به مناسک و مراسم مذهبی مثل راهپیمایی اربعین یا حج یا اعتکاف در سال‌های گذشته بوده است.
یراق‌بافان که بیشتر به عنوان مجری برنامه‌های معارفی شناخته می‌شود درباره بار مسؤولیت چنین عنوانی گفت: معتقدم برخی عناوین، پایگاه‌ها و جایگاه‌های اجتماعی ویژگی‌هایی دارد که می‌توان آن را به عنوان گروه مرجع معرفی کرد، مثل مجریان تلویزیون که نه تنها در کشور ما بلکه در همه دنیا این‌گونه هستند. معتقدم مجری به عنوان یک گروه مرجع مسؤولیت اجتماعی بالایی دارد که او را در حوزه باور و اعتقاد یعنی ذهنی و در حوزه سبک زندگی، پوشش، گویش، سهم داشتن در رفع مشکلات جامعه و… موثرو البته مقصرجلوه می‌دهد.