سهراب سپهری به ساتبیز می‌رود

7 اثر از 7 هنرمند ایرانی در حراج «هنر قرن بیستم خاورمیانه» ساتبیز عرضه خواهد شد

سهراب سپهری به ساتبیز می‌رود

 «ساتِبیز» عنوان یک حراج‌خانه چندملیتی آمریکایی است که یکی از بزرگ‌ترین حراجی‌های آثار هنری، جواهر و مجموعه‌ها را اداره می‌کند. فعالیت‌های ساتبیز به سه دسته «حراجی، مالی، توزیع» تقسیم می‌شود. ساتبیز چهارمین حراجی قدیمی جهان است که همچنان در ۹۰مرکز در ۴۰ کشور فعال است. در کارنامه ساتبیز آمده است که در دسامبر سال ۲۰۱۱ ساتبیز ۱۴۴۶ کارمند در جهان داشت و در آن سال بزرگ‌ترین تجارت آثار هنری را در جهان با مجموع فروش 8/5 میلیارد دلار در اختیار داشت.
دفتر مرکزی ساتبیز در نیویورک آمریکا واقع است. ساتبیز سالانه ۲۵۰ حراجی در بیش از ۷۰رشته گوناگون برگزار می‌کند. سال ۲۰۱۸ این حراجی 03/1 میلیارد دلار درآمد داشت که نسبت به سال‌های قبل تا حدودی نامناسب بوده است.  همواره آثاری از ایران نیز در حراجی ساتبیز در سال‌های مختلف به فروش گذاشته شده‌ است.
 یکی از متأخرترین این حراجی‌ها با عنوان حراج آثار قرن بیستم خاورمیانه در اکتبر ۲۰۱۹ برگزار شد. ۱۷ اثر ایرانی در این حراجی به فروش کلی یک میلیون پوند رسیدند. حالا در تازه‌ترین حراج ساتبیز که «هنر قرن بیستم خاورمیانه» نام دارد، هفت اثر تازه از هنرمندان ایرانی عرضه خواهد شد. در این گزارش درباره  این هفت اثر صحبت خواهیم کرد.
 Personaggio I اثر بهمن محصص
 اثر بهمن محصص که Personaggio I نام دارد، دیگر اثر ایرانی است که قرار است در ساتبیز عرضه شود. این تابلو سال ۱۹۶۸ میلادی کشیده شده و پیشتر در مجموعه شخصی نلسون راکفلر، معاون رئیس‌جمهور اسبق آمریکا قرار داشت. قیمت تخمینی این اثر محصص چیزی بین ۷۰ تا ۹۰ هزار پوند برآورد می‌شود.
بهمن محصص، نقاش، مجسمه‌ساز و مترجم پیشروی ایرانی بود که نقاشی‌های آوانگارد وی از آثار معتبر نقاشی مدرن ایران محسوب می‌شود.
 تابلو نقاشی «لیلی و مجنون»
از جمله تابلوهایی که در جریان تازه‌ترین حراجی ساتبیز عرضه خواهد شد، می‌توان به تابلو نقاشی «لیلی و مجنون» اثر صادق تبریزی از پیشگامان مکتب سقاخانه اشاره کرد. این اثر که کمتر دیده شده، سال ۱۳۳۸ خلق شده و قیمت تخمینی بین سه تا 4000پوند برای آن در‌نظر گرفته شده است. صادق تبریزی پاییز سال ۹۶ در ۷۹ سالگی در لندن درگذشت. او دیپلم نگارگری داشت و کارشناسی و کارشناسی‌ارشد معماری داخلی را در سال 1344 و 1346 از دانشکده هنرهای تزئینی دریافت کرد. صادق تبریزی در هنر معاصر  به چند دلیل، قابلیت دقت و پژوهش دارد. او نقاش و از پیشگامان این هنر است و از هنر خوشنویسی بهره دارد. همچنین در جمع آوری آثار هنری همت کرده و درحاشیه، گهگاه با قلم شیرین چیزهایی نگاشته که در نشریات هم به چاپ رسیده است.
 اثر بی‌عنوان پیلارام
 از دیگر آثار هنرمندان ایرانی در این حراجی می‌توان به اثری از زنده‌یاد فرامرز پیلارام، نقاش و خوشنویس فقید کشورمان اشاره کرد. این اثر بی‌عنوان همچون پارچه‌ای چهل‌تکه از طرح‌ها و نمادهای هندسی است که با استفاده از رنگ متالیک، جوهر، مداد و گواش روی کاغذ کشیده شده‌اند. قیمت تخمینی این اثر بین ۶۰ تا ۸۰ هزار پوند برآورد می‌شود. پیلارام از بنیانگذاران مکتب سقاخانه بود که هنر مدرن را با هنر خطاطی ایرانی تلفیق کرد.
 سایر آثار
حراجی «هنر قرن بیستم خاورمیانه» همچنین شامل ۱۳ اثر از مجموعه خصوصی شیلا و اریک آذری از آثار هنر مدرن ایران در دهه ۶۰ میلادی است که آثاری از دیگر اعضای مکتب سقاخانه نظیر سهراب سپهری و مسعود عربشاهی را نیز دربرمی‌گیرد.  حسن قائمی و فریدون رحیمی‌آسا از دیگر هنرمندان ایرانی حاضر در این حراج هستند که آثار آنها نیز بخشی از مجموعه آذری است. حراجی هنر قرن بیستم خاورمیانه ساتبیز از ۲۰ تا ۲۷ اکتبر (۲۹ مهر تا ۶ آبان) به صورت آنلاین برگزار می‌شود.