چگونه مشکلات را یک شبه حل کنیم!

چگونه مشکلات را یک شبه حل کنیم!

محمدتقی حاجی‌موسی


یک ضرب المثل انگلیسی می گوید وقتی راه حلی نیست، پس مشکلی نیست. یعنی وقتی نمی توانی مشکلی را حل کنی، کلا صورت مساله را پاک کن و با خیال راحت از باقیمانده عمرت لذت ببر. یعنی وقتی از پس مسؤولیت خودت برنمی آیی، بزن زیرمیز و طوری ماجرا را نشان بده که مردم بگویند عه! پس این طوری هم می شد. چنین راهکاری میان برخی مدیران ما، سابقه ای چند ساله دارد. برای مثال در دولت های قبلی، وقتی دیدند نمی توانند بیکاری را کاهش دهند، تعریف بیکاری را تغییر دادند و این چنین یکدفعه آمار بیکاران کشور نصف شد. یا مثا وقتی دیدند تورم خیلی بالا رفته، خیلی بی سر و صدا، بعضی کالاها را از سبد محاسبه تورم بیرون آوردند و به جایش چند تعویض طلایی انجام دادند و تورم کاهش یافت. یا مثلا یکی از مدیران رده بالای کشور، همین چند وقت پیش گفت اینکه ما مشکلات زیادی داریم به دلیل این است که دهه شصتی ها زیاد هستند و این مشکل خودشان است و به ما ربطی ندارد. یا قبل از آن آقایی که وزیر کار بود، گفت مسؤولیت این وزارتخانه از اسمش معلوم است و حوزه فعالیتش برای افرادی است که کار دارند و ایجاد شغل اصا ربطی به ما ندارد چون ما وزارت بیکاران نیستیم که! خلاصه که این رشته، سر دراز دارد و حالا رسیده به وزیر محترم راه و شهرسازی که سه شنبه شب در برنامه نگاه یک گفتند: «نظر ما این است که آمار قیمت و معامات منطقه یک و 3 تهران حذف شود، چرا که این دو منطقه باعث 3.5 برابر شدن قیمت متوسط مسکن شده است و با حذف این آمار، متوسط قیمت مسکن در تهران به زیر ۱۵میلیون تومان می رسد. بالا رفتن آمار قیمت متوسط مسکن با احتساب مناطق یک و ۳ باعث می شود به سایر شهرها این گونه القا شود که می توانند با مقایسه مسکن خود با این مناطق، قیمت ها را افزایش دهند»
این اظهارنظر در واقع چکیده تمام آن حرف هایی است که بالاتر گفتیم و نشان می دهد تا چه اندازه می توان به مسائل پیرامونی، متفاوت نگاه کرد. ولی سوال ما از جناب وزیر این است که چرا مناطق یک و 3؟ چرا 2و 4 و 5 را هم حذف نمیک‌نید که متوسط بیاید پایین تر؟ اصلا چرا کل مناطق را حذف نمیک‌نید که آمار کلا صفر شود؟ چرا کلا مسؤولیت خانه دار کردن مردم را از وظایف وزارتخانه تان حذف نمیک‌نید؟ شما وزیر خانه دارها هستید. وزیر مستاجران که نیستید. بعد با این استدلال شما، چرا مناطق 16 و 17 و 18 را حذف نکنیم؟ آن وقت متوسط قیمت مسکن چقدر می شود؟
سوال آخر هم اینک‌ه واقعا قیمت مناطق یک و 3 باعث افزایش قیمت و القای آن در شهرستان ها می شود؟ شما می دانید کف قیمت
هر مترمربع آپارتمان نوساز در حوالی خیابان پیروزی 25 میلیون تومان است؟ از قیمت متری 37 میلیون تومان برای هر مترمربع آپارتمان در محدوده حکیمیه خبر دارید؟ می دانید یک آپارتمان 50 متری نوساز در محله بیسیم تهران حدود 600 میلیون تومان قیمت دارد؟ می دانید یک آپارتمان نوساز در حوالی میدان فردوسی، متری 40 میلیون تومان معامله می شود؟ اگر می دانید که هیچ. اگر نمی دانید هم که هیچ!