پیشنهاد 2 روزه شدن انتخابات 1400

پیشنهاد 2 روزه شدن انتخابات 1400


با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال، دستگاه‌های دست‌اندرکار انتخابات، هماهنگی‌ها برای برگزاری این رویداد سیاسی در شرایط کرونا را آغاز کرده‌اند.
در همین زمینه، دیروز وزیر کشور از هماهنگی‌های صورت گرفته با وزارت بهداشت برای برگزاری انتخابات۱۴۰۰ در شرایط کرونا خبر داد و گفت: وزارت کشور وقتی به جمع‌بندی مناسب برسد موضوع را با شورای نگهبان مطرح می‌کند و نظر شورای نگهبان را هم خواهیم گرفت، سپس به مجلس شورای اسلامی نیز گزارش نهایی را می‌فرستیم.
به گزارش خانه ملت، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در پاسخ به این سوال که وزارت کشور چه تمهیداتی برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال۱۴۰۰ با توجه به تداوم شرایط بحرانی کرونا در نظر گرفته است، گفت: با وزارت بهداشت هماهنگی‌هایی انجام داده‌ایم و تجربیات کشورهای دیگر که در این شرایط، انتخابات برگزار کرده‌اند را نیز مطالعه کرده و استفاده می‌کنیم.
رئیس ستاد انتخابات کشور هم دیروز  از احتمال دو روزه‌شدن انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد و گفت:‌ ما این پیشنهاد را می‌دهیم و اجرایی‌شدن آن منوط به موافقت شورای نگهبان و تصویب ستادملی مبارزه با کروناست.
جمال عرف در گفت‌وگو با تسنیم با متفاوت توصیف کردن انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 نسبت به دوره‌های پیشین اظهار کرد: با توجه به وضعیت کرونا و با فرض وجود این بیماری در آن مقطع در کشور، پیشنهادها و سناریوهای مختلفی در حال بررسی است از جمله دو گزینه‌ای که محتمل‌تر از سایر گزینه‌هاست.
عرف در تشریح پیشنهاد وزارت کشور برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: پیشنهاد ما درباره زمان و مکان انتخابات است؛ مبنی بر این‌که زمان اخذ رأی را از یک روز به دو روز افزایش دهیم، یعنی یکی از پیشنهادهای ما افزایش تعداد روزهای رأی‌گیری است. وی خاطرنشان کرد: البته قانون اجازه برگزاری انتخابات در دو روز را نداده است، اما ستادملی مبارزه با کرونا می‌تواند با تصویب این موضوع (دو روزه‌شدن انتخابات) دست ما را در این زمینه باز بگذارد.
معاون سیاسی وزیر کشور اضافه کرد: پیشنهاد دیگر ما افزایش شعب اخذ رأی است، یعنی به فرض اگر ما 60هزار شعبه داریم، این تعداد را به 80هزار شعبه افزایش دهیم.