مازرونی شو!

مروری بر برنامه‌های ویژه شبکه تبرستان

مازرونی شو!

شبکه تبرستان یا همان صداوسیمای مرکز مازندران سعی کرده در حوزه تولیدات تلویزیونی خود در کنار پرداختن به محتوای ارزشمند، فرم‌های مختلف تلویزیونی را نیز تولید کند. به همین دلیل مخاطبان این شبکه در طول روز با برنامه‌های مختلفی از جنس مسابقه،‌ مستند، جنگ و... مواجه می‌شوند و شاید یکی از دلایل توفیق این شبکه تنوع جنس برنامه‌های در جدول پخش باشد. در این گزارش هم به بررسی کوتاه چند برنامه جذاب و نسبتا پرمخاطب این مرکز پرداختیم.

مازرونی شو

برنامه زنده «مازرونی شو» بار رویکرد اجتماعی و کلان‌نگر هر هفته در سه شب مهمان خانه‌های مردم استان مازندران است. سیمای مازندران با تولید برنامه مازرونی شو در ادامه رسالت ترویج فرهنگ بومی غرب تا شرق مازندران را مورد توجه قرارداده و با دید کلان علاوه بر دمیدن روح امید و فراهم ساختن فضای شاد، به جنبه‌های مغفول فرهنگ و ارائه راهکار از زبان کارشناسان اهل فن پرداخته و به مسؤولان جهت پیشبرد روند خدمت‌رسانی کمک می‌کند. عوامل برنامه‌ساز مازرونی شو با هدایت خانم یحیی‌زاده به‌عنوان تهیه‌کننده و اجرای مجری توانمند آقای رحمان قدمی لحظاتی خاص، مفرح و خاطره‌انگیز را به یادگار می‌گذارند. یکی از اهداف مهم این برنامه، بهره‌گیری از نظرات صاحب‌نظران به‌ویژه نخبگان بومی در ایجاد فضای شاد و امیدآفرین، همراه با دوری از یأس و وحدت‌آفرینی است. بخش‌های جذاب موسیقی و طنز مازنی مکمل بخش‌های کارشناسی می‌شود و در این میان مجریان مسلط، به توازن در بین اجزای برنامه کمک می‌کنند. آیتم‌های میزگرد با دعوت از نخبه‌های بومی در بخش‌های مختلف، نمایش و طنز و گزارش؛ بینندگان را با موضوعات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... آشنا می‌کند.




نماشون

برنامه محلی «نماشون» به تهیه‌کنندگی و نویسندگی لطف‌ا... سعیدی‌فر هر روز ساعت 17 و 40 دقیقه تا 19 به زبان مازنی و با صدای قاسم عبداللهی و رؤفیا رحمانی به مدت 90 دقیقه روی آنتن صدای مازندران می‌رود.
برنامه نماشون از جمله برنامه‌های رادیو مازندران با گستره وسیعی از مخاطبان است که با رویکرد تفریح و سرگرمی، مسائل اجتماعی روز را مطرح می‌کند. در بخش آیتمی این برنامه به صورت
«بسته شنیداری» (شامل کلام مردم، موسیقی آیینی و گفتار کارشناس بومی با صدای استاد علی حسن‌نژاد) به مدت تقریبی پنج دقیقه، جنبه‌هایی از فرهنگ بومی مردم مازندران را که مرتبط با شخصیت‌های دینی، ملی و استانی است، منعکس می‌کند.
تبیین جنبه‌هایی از فرهنگ بومی مازندران، همدلی و همیاری در فرهنگ بومی، بیان آیین‌ها، رسوم و آداب مردمی استان در موضوعات مختلف و... با تأسی از سیره وحدت‌آفرینی نبی مکرم اسلام، همیاری در امور جاری زندگی، آیین نذر و نیایش و واکاوی آیین‌ها از جمله اهداف و موضوعات این برنامه محلی است.




ورزش مازندران

«ورزش مازندران» عنوان برنامه‌ای از سیمای مازندران است به تهیه‌کنندگی عباس اسماعیل‌تبار در 36 برنامه به مدت 90 دقیقه که با موضوع ورزش و تفریحات سالم روی آنتن می‌رود. معرفی یکی از ورزشکاران شهید با حضور یکی از اعضای خانواده شهید و ذکر خصوصیات رفتاری و اخلاقی و همچنین خاطرات ورزشی آن شهید، آشنایی با ورزشکاران قدیمی موفق در فضای ورزشی استان، پرداختن به رخدادهای مهم و اتفاقات ورزشی روز با استفاده از عکس‌های خبری و تصاویر تیم‌های ورزشی و قهرمانان، ارتباط تلفنی با مسؤولان ورزشی با توجه به موضوعات حساس و جذاب روز ورزش استان و... از جمله آیتم‌های این برنامه ورزشی است.





سریال طنز هدارپه

سریال «هدارپه» به تهیه‌کنندگی حسین احمدی و علیرضا فلاح و کارگردانی رحمان قدمی در 13 قسمت 45 دقیقه‌ای با موضوع اجتماعی در قالب طنز در روستای ریکنده قائمشهر تصویربرداری و برای ایام عید نوروز 1400 پخش شد. داستان هدارپه قصه زندگی چند خانواده روستایی است که با هم فامیل هستند و ماجراهای جالبی را در این روستا رقم می‌زنند. روایت احترام به بزرگ‌تر و سالمندان، حل مشکلات با وحدت و همدلی، ساده گرفتن امر ازدواج، حق زندگی و ازدواج یا تجدید فراش برای سالمندان، صادق بودن زوجین، کار و تلاش، وجود ظرفیت در روستاها، ایجاد اشتغال برای جوانان و نیز وقف و کار خیر و عام‌المنفعه و... از جمله رسالت‌های این سریال طنز است.  این داستان از قصه آق‌موسی و مهتاب شروع می‌شود که در حال تدارک و تهیه جهیزیه برای دخترشان، روجا هستند اما در این میان هنوز وام اداره آق‌موسی جور نشده و دچار مشکل مالی می‌شوند که این ماجرا به قصه مراد و مرضیه، روجا و ونداد، رعنا و مش بابا و صفر و مهری می‌انجامد که همه این قصه‌ها در 13 قسمت 50 درصد به زبان محلی مازنی
و 50 درصد فارسی به تصویر کشیده خواهد شد. هنرمندان بومی مانند عسگری وفایی، کیوان ورشوچی، مریم آقاجانی، نرگس موسی‌پور و جمعی دیگر از بازیگران استان مازندران در این سریال ایفای نقش می‌کنند.





بَوِردِکا

لهجه و گویش محلی یکی از میراث‌های ماندگار در فرهنگ هر جامعه، قوم و ملت محسوب می‌شود. امروزه لهجه‌ها در حال تضعیف و مرگ هستند. نسل جدید دیگر به لهجه محلی خود سخن نمی‌گوید. تولید فیلم، سریال و برنامه‌ها با لهجه فاخر محلی و نمایش شیرینی‌های این لهجه‌ها می‌تواند نقش مهمی در جبران خسارت داشته باشد. برنامه مسابقه‌ای «بوردکا» به صورت رادیویی و تلویزیونی در همین راستا تولید و پخش می‌شود. مسابقه بوردکا عنوان برنامه‌ای تفریحی ـ سرگرمی و آموزشی است به تهیه‌کنندگی و اجرای محلی رحمان قدمی و کارگردانی علیرضا دهقان که جمعه هر هفته با گویش محلی از صدا و سیمای مازندران پخش می‌شود. بوردکا هر هفته در یکی از روستاهای مازندران اجرا می‌شود. این برنامه، مسابقه‌ای میان دو گروه از زنان و مردان اهالی ترتیب می‌دهد. معنای کلمات محلی، ضرب‌المثل‌ها و نمایش‌های محلی جزئی از برنامه است که با طرح سؤال از طرف مجری انجام می‌شود. در هر برنامه دهیار یا رئیس شورای روستا به معرفی موقعیت مکانی، اماکن مذهبی، امکانات و کمبودهای روستای مزبور می‌پردازد. بورد‌کا مسابقه‌ای به گویش محلی و با موضوع تفریح و سرگرمی است که
به منظور تقویت فرهنگ و گویش محلی در روستاهای مازندران اجرا می‌شود.





دیدار

 «دیدار» عنوان برنامه‌ای گفت‌وگومحور در 26 قسمت 45 دقیقه‌ای است که به تهیه‌کنندگی یاسر طالبی، کارگردانی حسن جعفری و نویسندگی محمدصالح ذاکری با روایت زیبا و صدای جذاب و دلنشین رضا بازی‌برون در دو بخش 13 قسمتی در ایام عید سال‌های 97و 98 روی آنتن سیمای مازندران رفت. شبکه استانی مازندران با هدف معرفی ذخایر و مفاخر مغفول مازندران در حوزه‌های مختلف، اقدام به ساخت برنامه‌هایی در قالب نو و سرگرم‌کننده با حضور مفاخر علمی، هنرمندان، ورزشکاران و... کرده‌است. هنرمندان و تهیه‌کنندگان این اثر با بهره‌گیری از عوامل مجرب و ذوق هنری خویش، درصدد ارائه اثری درخور جایگاه رفیع عالمان و مشاهیر خطه مازندران برآمدند. این مجموعه برنامه تلویزیونی بر آن است با رویکردی نو، در جهت افزایش معلومات و شناخت مخاطبان، چهره‌های ایرانی را در قاب تصویر شبکه مازندران در آورد. در این برنامه سؤالات براساس تخصص هر مهمان که از چهره‌های ملی و بین‌المللی بودند طراحی و گفت‌وگوی صمیمی، جذاب و خارج از مصاحبه‌های معمول تلویزیونی انجام می‌شد.




صواحی

 برنامه صبحگاهی «صواحی» به تهیه‌کنندگی قاسم محمدپور، کارگردانی علی بخشی و نویسندگی لطف‌ا... سعیدی‌فر در 39 برنامه 50 دقیقه‌ای با موضوع اجتماعی - فرهنگی (60 درصد فارسی 40 درصد مازندرانی) در صبح روزهای فرد هفته و به‌صورت زنده از سیمای مرکز مازندران با اجرای مجری با‌نشاط و جوان محمد محمدخانی روی آنتن می‌رود. این برنامه در فضایی ساده و آراسته به لطافت نمادهای بومی، مطابق با مختصات برنامه شاد، پرریتم، صبحگاهی و فرح‌افزا در استودیوی نارنج (مبنی بر المان‌های طبیعت و فرهنگ بومی) محوطه صداوسیمای مرکز مازندران اجرا می‌شود.  موسیقی، مهمان حضوری، خبرهای صواحی، کارشناسی، حدیث روز، ورزش و نرمش صبحگاهی، توصیه‌های بهداشتی، کسب‌وکار در فضای مجازی، مازندران را بهتر بشناسیم، ارتباط با مخاطبان، اطلاع‌رسانی درخصوص شرایط جوی، راه‌ها و پایانه‌ها، بهداشت و خدمات دستگاه‌های امدادی و انتظامی، میراث فرهنگی و گردشگری و... ارتباط کارشناسان مرتبط به‌صورت تلفنی یا حضوری، پخش ترانه‌ها و آهنگ‌های شاد بومی، فارسی و مناطق در قالب «موسیقی تصویر»، «اجرای زنده» و «پلی بک» از بخش‌های این برنامه است. شادی‌آفرینی و طراوت‌افزایی بین مخاطبان همراه با دل‌انگیزی طلوع و آغاز روز نو از دفتر عمر، پاسداشت، ترویج و تبلیغ آیین‌ها، باورها، اخلاقیات و سبک زندگی اسلامی - ایرانی با توجه به معضل گرفتارشدن به روزمرگی، ترویج و تقویت فرهنگ و آیین‌های بومی استان مازندران، آشنایی مخاطبان با ظرفیت گردشگری، میراث فرهنگی، صنایع‌دستی، هنر و مناطق دیدنی استان مازندران، انعکاس رخدادهای روزانه و دیدگاه‌های مخاطبان در قالب گزارش‌های مردمی، ارتباط پیامکی و ارسال بسته‌های تصویری، کمک به اعتلای سطح زندگی اجتماعی و بهره‌گیری مناسب از فضای مجازی را می‌توان از جمله اهداف این برنامه نام برد.




جزر و مد

«جزر و مد» عنوان برنامه مثبت‌اندیشی است که در 52 قسمت 38 دقیقه‌ای با ساختار ترکیبی نمایشی به تهیه‌کنندگی عباس امین‌زاده و عباس میار و اجرای امیرعلی احمدی جمعه‌ها ساعت 19 از سیمای مازندران و یکشنبه‌ها ساعت 15 از شبکه شما پخش می‌شود. این برنامه که درباره اهمیت مثبت‌نگری است دارای آیتم‌هایی چون معرفی نوجوان موفق و گفت‌وگو با خانواده‌های آنها و نقش و حضور آنان در موفقیت نوجوانان، نمایش، کارشناس، معرفی کتاب، تهیه گزارش از نوجوانان (مجازی و حقیقی)، معرفی مفاخر استانی، سرود، موسیقی، نماآهنگ و... است.    نگرش مثبت، همدلی، انتخاب درست، هویت ملی، مدیریت زمان، برنامه‌ریزی تحصیلی، قدرت نه گفتن و... از جمله موضوعات مطروحه در این برنامه است.   تقویت دین، باورهای اسلامی و اخلاق پسندیده در عرصه‌های مختلف زندگی، پرورش خلاقیت، پویایی ذهنی، هوش انتزاعی و خودشکوفایی، تقویت و راهبری میل جست‌وجو و تفکر برای حل مسأله، تقویت روحیه نشاط و ویژگی‌های شادابی در نوجوانی، تقویت روحیه همیاری، همکاری (کارگروهی)، تقویت دیدگاه و رویکردهای نوآورانه و میل به پیشرفت، معرفی قابلیت‌های استان (فنی و حرفه‌ای، آموزشی، ورزشی، هنری، تفریحی، سرگرمی و...)، تبیین افق‌های آموزشی و تحصیلی و معرفی رشته‌های دانشگاهی و مشاغل، توجه به مناسبت‌ها و شعار سال در ساختار و محتوا، معرفی الگوهای باورپذیر و قهرمانان علمی، فرهنگی و... با رویکرد نخبگی در دوران نوجوانی، معرفی تازه‌های فناوری و علوم و بازتاب رویدادهای روز استان در حوزه نوجوان، آموزش مناسبات صحیح با اعضای خانواده، همسالان و مجامع اجتماعی با ملاحظه فرهنگ بومی و آموزش مهارت‌های زندگی از اهداف این برنامه است. این برنامه در ارزیابی سیمای استان‌ها
در 9 ماهه سال 99 به‌عنوان برنامه برتر مراکز شناخته شده و در دو فصل به صورت روتین از شبکه شما پخش می‌شود.




«چلچلای سفری»

حسن جعفری، برنده تندیس سیمین جایزه شهید آوینی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت برای فیلم «چلچلای سفری» شد. در آیین اختتامیه چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت که سوم
دی ماه از سوی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی در شهر تهران برگزار شد، تندیس نقره‌ای بخش شهید آوینی به حسن جعفری، کارگردان مستند چلچلای سفری اهدا شد.  مستند چلچلای سفری به تهیه‌کنندگی یاسر طالبی و تولید سیمای مرکز مازندران با موضوع شهدای روستای شهیدآباد مازندران واقع در شهرستان بهشهر است. شهیدآباد روستایی تاریخی است که از اول انقلاب فعالیت چشمگیری در مبارزات انقلابی داشت و در زمان جنگ هم این حضور چشمگیر بود. این روستا با ۵۲ شهید بیشترین آمار تعداد شهدا را دارد و در کشور مقام اول را داراست. این مستند نگاه متفاوتی به این روستا داشته و سراغ مادران و پدران این شهدا رفته است و جنگ و رفتن فرزندان از نگاه این پدران و مادران تعریف می‌شود. لازم به ذکر است هشت پدر و مادر  بزرگوار شهید در قید حیات هستند و بقیه  رحلت کرده‌اند. این فیلم طی یک‌سال در روستای شهیدآباد تصویربرداری شد.



نفس عمیق

 «نفس عمیق» مستند گزارشی است که در 46 دقیقه به کارگردانی حسن جعفری، تهیه‌کنندگی و تصویربرداری یاسر طالبی، نویسندگی علی صادقی و روایت دلنشین با صدای مهدی خلیلی با موضوع محیط‌زیست و تخریب جنگل‌های شمال در سیمای مازندران تولید شده‌است.
جنگل‌های هیرکانی پس از کویر لوت به‌عنوان دومین اثر بزرگ طبیعی کشور در چهل‌وسومین اجلاس کمیته میراث جهانی در باکو ، مرکز کشور آذربایجان
برگزار شد که با اکثریت آرا در فهرست میراث جهانی قرار گرفت اما امروز حال و احوال جنگل هیرکانی خوب نیست و در بسیاری از مکان‌ها مورد آسیب قرار گرفته و از بین رفته است. از این سو «نفس عمیق» مستندی مشاهده‌گر است که در پی پژوهشگری زهرا خورشیدی و شرف‌الدین ‌اعزی، اتفاقاتی را کنکاش می‌کند که با تصویربرداری زیبای یاسر طالبی، صدابرداری نورا... طورسوادکوهی و موسیقی جذاب حسین میرزاقلی و با تدوین فرحبخش فرهیدنیا موجب خلق این اثر طبیعی و جهانی شده‌است.
جنگل‌های هیرکانی با 9/1 میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گلی‌داغ در شرق استان گلستان در گستره‌ای به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد. البته لازم به ذکر است که بخش کوچکی از جنگل‌های هیرکانی در کشور آذربایجان قرار دارد.
در زمان حاضر جنگل‌های هیرکانی، زیست‌بوم ۲۹۶ گونه پرنده و ۹۸ گونه پستاندار است. همچنین ۱۵۰ گیاه بومی درختی و بوته‌ای (مانند شمشاد و انجیلی) نیز در آن یافت می‌شود. جالب است بدانیم استان مازندران بیش از یک میلیون هکتار عرصه جنگلی دارد که معادل ۵۳‌درصد کل جنگل‌های شمال کشور می‌باشد، در حالی که دو استان دیگر گلستان و گیلان فقط ۴۷‌درصد از وسعت جنگلی شمال کشور را در اختیار دارند. این نسبت در ثبت جنگل‌های هیرکانی نیز حفظ شده‌است به‌طوری که از ۱۲ لکه جغرافیایی ثبت شده در میراث جهانی یونسکو  شش لکه مربوط به مازندران است.