مغز معترضان را متلاشی کنید!

مایکل بِندر، روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی در تازه‌ترین کتاب خود، از فرمان ترامپ به فرمانده ارتش در قبال معترضان به نژادپرستی پرده برداشت

مغز معترضان را متلاشی کنید!

مایکل بندر، خبرنگار مشهور نشریه وال‌استریت ژورنال، اخیرا یکی از جنجالی‌ترین کتاب‌های مربوط به دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ را منتشر ساخته است. کتاب 432صفحه‌ای «صراحتا ما این انتخابات را بردیم» ، «داستان پشت پرده چگونگی باخت ترامپ » و روایتی از سال آخر رئیس‌جمهور سابق آمریکا و حوادثی است که در ماه‌های آخر حضور ترامپ در کاخ سفید رخ داده‌است. این کتاب، به بررسی برخی دیالوگ‌ها و رخدادهایی می‌پردازد که میان ترامپ با افرادی نظیر ویلیام بار، وزیر دادگستری سابق و ژنرال میلی رئیس ارتش درخصوص سرکوب معترضان شکل گرفت. برخی از ناآرامی‌ها، در اعتراض به قتل جورج فلوید، سیاهپوست آمریکایی و برخی دیگر در اعتراض به سیاست‌های ترامپ در ماه‌های آخر ریاست‌جمهوری وی رخ داد. در اینجا، به بررسی برخی نکات مهم مطرح شده در این کتاب می‌پردازیم.

ترامپ از ژنرال میلی (رئیس ارتش) درخواست کرد تا مستقیما برای سرکوب اعتراضات در سیاتل و پورتلند وارد عمل شود. او در همین خصوص، فیلمی را به رئیس ارتش و مقامات امنیتی حاضر در اتاق بیضی کاخ سفید نشان داد که به وضوح نشان می‌داد معترضان چگونه توسط پلیس هدف مستقیم گلوله قرار می‌گیرند. ترامپ خطاب به ژنرال میلی و ویلیام بار (وزیر دادگستری سابق آمریکا) تاکید کرد که انتظار دارد در تظاهرات معترضان به قتل جورج فلوید، دقیقا از همین روش استفاده شود!
او (ترامپ) خطاب به مقامات ارتش و سران امنیتی آمریکا تاکید کرد که «باید جمجمه‌های معترضان را خرد کنید و به آنها مستقیما شلیک کنید.»
 این شورش نیست!
استفان میلر، مشاور ارشد ترامپ در جلسه‌ای در کاخ سفید، فیلمی را از صحنه اعتراضات (اعتراضات مربوط به قتل جورج فلوید) را نشان داد و تاکید کرد که شهرها در حال سوختن هستند و شاهد وضعیتی هستیم که در کشورهای بحران‌زده رخ داده‌است. وی (میلر) انگشت اتهام خود را به سوی ژنرال میلی چرخاند اما ژنرال میلی، اظهارنظر استفان میلر را غیرمسؤولانه و مداخله‌گرایانه خواند و از وی خواست تا خفه شود. ژنرال میلی خطاب به ترامپ تاکید کرد آنچه در اعتراض به قتل جورج فلوید در شهرهای آمریکا رخ می‌دهد، نامش شورش نیست بلکه اعتراض است.
 به پای مردم شلیک کنید
پس از آن‌که ژنرال میلی و ویلیام بار، هیچ‌یک حاضر نشدند زیر بار دستور ترامپ مبنی بر شلیک مستقیم به شهروندان و معترضان بروند و در مقابل ترامپ گارد سختی گرفتند، رئیس‌جمهور آمریکا یک درجه خواسته خود را تخفیف داد. ترامپ از رئیس ارتش خواست تا دستور دهد لااقل به پای معترضان شلیک شود! «در هر حال، باید به سوی آنها شلیک شود تا آنها به عقب رانده شوند. »
در هر حال، ترامپ در نهایت نتوانست قانون توسل به خشونت را در مواجهه با معترضان اجرایی کند. حتی مارک اسپر، رئیس سابق پنتاگون نیز مخالفت خود را با این روش ترامپ در قبال معترضان اعلام کرده و زیر بار استفاده از ارتش در مواجهه با اعتراضات نرفته بود.
 بی‌خود از لینکلن مایه نگذار!
ژنرال میلی تاکید کرد نیروهای ذخیره لازم در ارتش برای مواجهه با شورش در آمریکا وجود دارد اما به شرطی که  اعتراضات مدنی مترادف با شورش خوانده نشود. در این میان، ژنرال میلی به تصویر آبراهام لینکلن، شانزدهمین رئیس جمهور آمریکا که تصویرش در سمت راست اتاق ترامپ در کاخ سفید به دیوار آویخته شده بود، اشاره کرد و خطاب به ترامپ گفت «در زمان آبراهام لینکلن، شاهد شورش و بحران در آمریکا (در دوران جنگ داخلی) بودیم اما اکنون با یک اعتراض داخلی (مدنی) نمی‌توانیم مانند یک جنگ و قیام برخورد کنیم.»
 مشاوران دست بردار نبودند
 افسران ارتش و مقامات پنتاگون به‌شدت نگران حرکت غیرقابل‌پیش‌بینی ترامپ در ماه‌های آخر منتهی به دوران ریاست جمهوری او بودند. حتی پس از شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2020 و استمرار حضور وی در کاخ سفید (در دوران انتقال قدرت به بایدن)، نظامیان آمریکایی نگران بودند تا از سوی رئیس جمهور آمریکا دستوری غیرمنتظره صادر شود. دستوری که ناظر به حضور ارتش در خیابان‌های آمریکا و بسط دامنه درگیری در این کشور باشد.
در این میان، برخی مشاوران ترامپ نیز دست‌بردار نبودند. آنها به صورت مداوم، رئیس جمهور آمریکا را تحریک می‌کردند تا از اختیارات ویژه خود در خصوص اعلام فرمان سرکوب عمومی توسط ارتش استفاده کند. همین مساله باعث شد تا مقامات ارشد امنیتی و نظامی در آمریکا بارها با مشاوران ترامپ درگیری لفظی پیدا کنند.
 ترامپ نمی‌خواست کنار برود
دونالد ترامپ بارها تاکید کرده بود به هیچ عنوان حاضر به ترک کاخ سفید نیست. او می‌گفت به هر قیمت ممکن در کاپیتال هیل باقی خواهد ماند. او تلاش نامتعارفی را در مواجهه با اعتراضات عمومی در قبال نژادپرستی در آمریکا صورت داد. او حتی در مقابل اعتراضات ناظر بر نقش دولت در شیوع گسترده ویروس کرونا نیز همین برخوردهای نامتعارف را در پیش گرفت. ترامپ معتقد بود درنهایت این بازی را با پیروزی پشت‌سر می‌گذارد و در کاخ سفید ماندگار می‌شود و مشاورانش نیز در این خصوص به وی اطمینان داده بودند. ترامپ حتی معاونش (مایک‌پنس) را که یکی از وفادارترین مهره‌های خود در کاخ سفید بود ،  فدای این بازی کرد.
 بازی ناگهان چرخید
 پس از اولین استیضاح ترامپ (بر سر ماجرای اوکراین گیت)، عملا جریان بازی به گونه‌ای پیش رفت که رئیس جمهور سابق آمریکا در انتخابات شکست خورد. ترامپ در داخل اتاق بیضی با مشاوران خود جلسات زیادی را با هدف ایجاد اتحاد در حزب جمهوریخواه بر سر حمایت از خود در مقابل جوبایدن برگزار کرد و حتی مؤلفه‌ها و پیش شرط‌های ارائه تضمین به شهروندان درخصوص شکل‌گیری یک روند اقتصادی صعودی (پس از شیوع کرونا) را تشریح کرده بود اما ناگهان همه چیز تغییر کرد و بازی چرخید.


 مایکل بندر کیست؟
مایکل بندر(Michael c.Bender)،خبرنگار نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال محسوب می‌شود. اصلی‌ترین ماموریت وی در این نشریه، پوشش وقایع و رخدادهایی است که در کاخ سفید و به‌خصوص در نشست‌های مطبوعاتی رخ می‌دهد. مایکل بندر قبل از این‌که در سال 2016 به وال استریت ژورنال بپیوندد، نویسنده ارشد بلومبرگ در حوزه سیاست داخلی بود و یادداشت‌های جنجالی زیادی در خصوص وقایع متعدد سیاسی در ایالات متحده منتشر کرده بود. مایکل بندر در رسانه‌ها و روزنامه‌های محلی در ایالات اوهایو، کلورادو و فلوریدا نیز قبل از شهرت، مشغول فعالیت بوده. او اصالتا اهل کلیولند است و تحصیلات خود را نیز در دانشگاه ایالتی اوهایو به پایان رسانده است. او اکنون با همسر و دو دختر خود در واشنگتن، پایتخت آمریکا زندگی می‌کند.