نسخه Pdf

هیولای جیبی به سبک استیم

Steam Deck یک استاندارد جدید برای پی‌سی گیمینگ از نوع قابل حمل است

هیولای جیبی به سبک استیم

در چهار سال گذشته، نینتندو سوییچ یکی از موفق‌ترین کنسول‌های بازار در کنار رقبای دیرینه‌اش یعنی پلی‌استیشن و اکس‌باکس بوده است. سوییچ به‌عنوان اولین کنسول هایبریدی یا دوگانه بازار، هم یک کنسول دستی و هم یک کنسول خانگی است؛ کنسولی که نبوغ طراحان نینتندو را در طراحی سخت‌افزار گیمینگ نشان می‌دهد و با لاین‌آپ قدرتمندی از بازی‌های انحصاری، توانست دل هواداران نینتندو را به دست آورد. جدیدترین تلاش Valve در بحث سخت‌افزار، یک پی‌سی گیمینگ قابل حمل شبیه به سوییچ است؛ کنسولی با قدرت سخت‌افزاری عجیب‌وغریب و البته لایبرری قدرتمندی از تمام بازی‌های استیم.

 پی‌سی گیمینگ به‌جای اسباب‌بازی؟
شرکت Valve جدیدترین کنسول خودش یعنی Steam Deck را به پلتفرمی قابل حمل با قابلیت اجرای تمام بازی‌های استیم وصف می‌کند. این دستگاه که شباهت غیرقابل انکاری به تنها کنسول دستی - خانگی این روزها یعنی سوییچ دارد، به یک صفحه نمایشگر ۷ اینچی لمسی مجهز است که بازی‌ها را با کیفیت 720p اجرا می‌کند. مشخصات سخت‌افزاری این دستگاه یک پردازنده AMD Zen 2
(تا 5/3 گیگاهرتز) و یک پردازشگر گرافیکی RDNA2 با هشت واحد پردازشی است که قدرتی مشابه 6/1ترافلاپس (برابر یک پلی‌استیشن ۴ یا کارت گرافیک GTX 1050) دارد. رم این دستگاه ۱۶ گیگابایت از نوع LPDDR5 دوکاناله است که به صورت کلی، نوید یک تجربه خیلی خوب از نوع پرتابل گیمینگ را به مخاطبش می‌دهد. قابلیت‌های کنترلی این کنسول هم در نوع خودش قابل‌توجه است. علاوه‌بر دو جفت دکمه RوL
در پشت کنسول، استیم‌دک به دو آنالوگ در جلوی کنسول مجهز است که در سمت چپ و راست قرار گرفته‌اند. به‌جز قرارگیری نامتعارف کلیدهای اصلی کنسول و البته D-Pad در سمت چپ و راست هر آنالوگ، استیم‌دک یک قابلیت منحصربه‌فرد دارد که تجربه پی‌سی گیمینگ روی یک کنسول دستی را به واقعیت نزدیک‌تر می‌کند. دو صفحه حرکتی (Trackpad) جلوی کنسول قرار گرفته‌اند که پیش از این روی کنترلر استیم این شرکت دیده بودیم و قابلیت‌های ماوس را شبیه‌سازی می‌کنند. باتری ۴۰ وات بر ساعتی این کنسول، برای یک دستگاه کوچک و قابل‌حمل با این مشخصات سخت‌افزاری امیدوارکننده است. به گفته Valve، استیم‌دک با کمک این باتری می‌تواند بازی‌های سبک و سنگین مختلفی را اجرا و بین دو تا هشت ساعت شارژدهی داشته باشد. نکته اینجاست که به دلیل امکان شخصی‌سازی تنظیمات گرافیکی هر بازی، موارد خاصی مثل نرخ فریم بر ثانیه می‌توانند تاثیر زیادی روی شارژدهی دستگاه داشته باشند. استیم‌دک از طریق یک پورت USB-C شارژ و در صورت اتصال به مانیتور از طریق دک دستگاه، به یک کامپیوتر کامل تبدیل می‌شود.
 یک تجربه جمع‌وجور اما کامل
سیستم‌عامل پیش‌فرض استیم‌دک، SteamOS یا همان سیستم‌عامل Valve برای پلتفرم گیمینگش است. با این حال، استیم‌دک روی حالت دسکتاپ هم اجرا می‌شود و Valve رسما تایید کرد کاربران می‌توانند بدون دردسر خاصی، هر سیستم‌عامل دیگری مثل ویندوز را روی آن نصب کنند. احتمال می‌رود برنامه‌هایی مثل اپیک‌گیمز استور به‌عنوان رقیب اصلی استیم هم روی این دستگاه قابل ‌نصب باشند.
رزولوشن صفحه نمایش لمسی استیم‌دک معادل ۱۲۸۰ در ۸۰۰ پیکسل است که نسبت تصویر ۱۶:۱۰ را می‌سازد. حداکثر روشنایی صفحه کنسول که برابر با ۴۰۰نیت است، مطمئن می‌شود تا استیم‌دک یک دستگاه کاربردی برای استفاده‌ در فضاهای باز هم باشد. پنل صفحه نمایش استیم‌دک از نوع IPS و البته ۶۰ هرتز است. با این‌که استیم‌دک قابلیت جدا شدن جوی‌کان‌‎ها را مثل نینتندو سوییچ ندارد، اما در صورت استفاده از دک، قابلیت تبدیل شدن به یک پی‌سی مجزا و قابل اتکا را دارد. استیم‌دک سیستم‌های ارتباطی پیچیده‌ای ندارد، از سیم‌کارت پشتیبانی نمی‌کند و برای اتصال به اینترنت، باید از وای‌فای استفاده کرد. تکنولوژی بلوتوث استفاده‌شده در این دستگاه، نسخه۵ است که قابلیت اتصال به کامپیوترهای شخصی و البته استفاده از هدفون‌های بی‌سیم را برای آن فعال می‌کند. به‌جز تمام اینها، یک میکروفن داخلی و البته پورت 5/3 میلی‌متری برای اتصال هدفون به صورت سیمی برای استیم‌دک در نظر گرفته شده است.
یکی از بزرگ‌ترین وجه تمایزهای این کنسول نسبت به دیگر کنسول‌های بازار، بی‌هزینه بودن سرویس‌های بازی آنلاین آن است. استیم امکان بازی به‌صورت آنلاین را به‌صورت کاملا رایگان برای تمام بازی‌ها قرار داده، در صورتی که کنسول‌های دیگر همگی یک سرویس مبتنی بر خرید اشتراک برای بازی کردن به صورت آنلاین دارند. کاربران فعلی استیم، می‌توانند تمام بازی‌های خود را که تا به حال خریده‌اند روی استیم‌دک هم تجربه کنند و البته از قابلیت‌هایی مثل انتقال سیو از پی‌سی هم بهره‌مند شوند. استیم‌دک قرار است اواخر آذر یا دی‌ماه امسال عرضه شود. در حال حاضر سه مدل ۶۴، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی کنسول به ترتیب ۴۰۰، ۵۳۰ و ۶۵۰ دلار خواهد بود.