هشتمین طلا در هشتمین روز

سعید افروز در پرتاب نیزه هم طلایی شد و هم رکورد جهان را شکست

هشتمین طلا در هشتمین روز

 ورزشکاران کاروان پارالمپیک ایران طی چند روز گذشته ما را عادت داده‌اند به این‌که هر صبح که از خواب بیدار شویم، خبر کسب مدال طلا یا نقره یکی از این قهرمانان روزمان را بسازد. دیروز هم از این قاعده مستثنا نشد و در هشتمین روز این بازی‌ها، این بار سعید افروز بود که با کسب مدال طلا و همچنین رکوردشکنی، خوشی‌مان را دو‌چندان کرد. او روز گذشته در مسابقات پرتاب نیزه کلاس F34 بازی‌های پارالمپیک 2020 توکیو دست به کار بزرگی زد؛ جایی که رقبای سرسختی از ‌چین و عراق گرفته تا فرانسه و کلمبیا حضور داشتند.  اما این ورزشکار جیرفتی با پرتاب‌های خود به قدری عالی عمل کرد که فیلمبردار تلویزیون ژاپن دیگر سراغ «دیه‌گو فرناندو مندس» کلمبیایی نمی‌رفت که تا پیش از افروز ، رکوردشکن پارالمپیک بود. افروز که در این مسابقه رقبایی از چین (۲ نفر)، مراکش، فرانسه، کلمبیا (۲ نفر)، پاپوا گینه، تونس و عراق را پیش رو داشت، در همان پرتاب اول از رقبای  ‌اصلی‌اش پیشی گرفت و نیزه را 39/48 متر پرتاب کرد. او در پرتاب دوم حدنصاب 39/4 متر را برجای گذاشت و با پرتابی به اندازه 40/05 متر به استقبال پرتاب چهارم رفت. افروز در پرتاب چهارم نیز رکورد 39/67 متر را به ثبت رساند. بعد از این پرتاب، او دیگر به دنبال پرتاب‌های پنجم و ششم هم نرفت و منتظر پرتاب ورزشکار کلمبیایی ماند. در آن زمان، وقتی دوربین‌های تلویزیونی صورت افروز را نشان می‌دادند، اطمینان او از بابت کسب مدال طلا مشخص بود.
طلا در سومین پرتاب
پرتاب سوم افروز نه تنها او را به مدال طلا رساند، بلکه وی را رکورددار جدید پرتاب نیزه پارادوومیدانی در کلاس F34 در سطح جهان و پارالمپیک کرد. بعد از سعید افروز، مائوریسیو والنسیا از کلمبیا با رکورد 84/37 متر دوم شد و به مدال نقره رسید و هموطنش دیه‌گو فرناندو مندس هم با رکورد 37/11 متر به مدال برنز دست یافت.
دوربین‌ها در کنار نمایش اطمینان افروز، چند نمای دیگر از رفتارهای این ورزشکار را هم ثبت کردند که شاید تا سال‌ها ماندگار شود: از بوسه چندباره‌اش به نقش پرچم ایران روی پیراهنش، توسل مداومش به ائمه در زمان پرتاب‌ها و در نهایت ژست نابش در کنار تابلوی رکوردشکنی.
صحبت‌های افروز بعد از کسب مدال طلا به خوبی نشان داد که کسب این موفقیت چقدر برای او ویژه است. او در این باره گفت: «این مدال برای من خیلی مهم است، چون برای رسیدن به آن خیلی تلاش کردم. اعضای خانواده‌ام و مردم در این مدت خیلی برایم انرژی مثبت فرستادند و خیلی خوشحالم که با شکستن رکورد جهان و پارالمپیک به مدال طلا رسیدم.» تنها مسابقه‌ افروز تا قبل از این پارالمپیک، مسابقات جهانی پارادوومیدانی ۲۰۲۱ ‌در کشور امارات بو‌د که توانست در آن  به نایب قهرمانی برسد. او در مورد اولین حضورش در بازی‌های پارالمپیک گفت: «پارالمپیک بالاترین رویداد ورزشی معلولان است و بهترین‌های دنیا در آن شرکت می‌کنند. در گروه و کلاس ما هم امروز رکورددار جهان و رکورددار پارالمپیک حضور داشتند و کارم خیلی سخت بود. من برای رسیدن به این آمادگی و رکورد خیلی سخت کار و تلاش کردم و خوشبختانه به هدفم رسیدم.»
 به دنبال طلای پاریس
افروز از همین حالا به دنبال ادامه موفقیت‌هایش در آینده است و می‌گوید: «بعد از موفقیت در توکیو خودم را برای درخشش در مسابقات جهانی، بازی‌های پارآسیایی و بعد از همه اینها پارالمپیک پاریس آماده می‌کنم. حتما در پاریس بهتر از امروز ظاهر خواهم شد و رکورد پارالمپیک را دوباره می‌شکنم. من از توکیو که برگردم دوباره سخت تمرین می‌کنم، چون برای نتیجه بهتر باید بیشتر تمرین کنم.»
افروز درباره توسلش در جریان پرتاب‌ها هم گفت: «از روزی که تمریناتم را شروع کردم، نگاهی مثبت داشتم و سخت تمرین می‌کردم. اطمینان داشتم اگر سخت تلاش کنم، خدا هم نظر مثبتی به من خواهد داشت و بهترین نتیجه را خواهم گرفت‌ وظیفه من فقط تمرین است و نتیجه با خداست. می‌دانستم اگر خدا بخواهد نتیجه خواهم گرفت و کسی نمی‌تواند دخالت کند. من فقط از خدا کمک می‌خواستم و از او مدد می‌گرفتم و اطمینان داشتم او برای من بهترین‌ها را می‌خواهد.»
افروز در پایان مدال ارزشمند طلایش را این‌طور تقدیم کرد: مدالم را با تمام وجود به رهبر عزیزم، مردم کشورم که امیدوارم خوشحال شده باشند و البته خانواده‌ام و مربی‌ام تقدیم می‌کنم.