این حریف صوری نیست!

گام نخست ایران برای حضور در جام‌جهانی و حریفی به نام سوریه

این حریف صوری نیست!

این پله نخست است برای تیم‌ملی ایران در راه جام‌جهانی؛ بازی مقابل سوریه به قول هادی عامل حریفی چغر و بدن اما می‌شود در پایان بازی این نقل قول را هم دوباره از عامل بیان کرد و نوشت:«شیر مادر و نان پدر حلال‌تان بچه‌های ایران.» روی کاغذ و طبق آمار، قیاس تک به تک بازیکنان و خیلی از فاکتورهایی که در فوتبال می‌شود روی کاغذ آوردشان سوریه نباید حریفی باشد که ایران را به دردسر بیندازد اما یک نکته در این بین وجود دارد؛ سوری‌ها معمولا حریفی غیر قابل پیش‌بینی برای ایران بوده‌اند؛ دو تیم بارها و بارها مقابل هم قرار گرفته‌اند و سهم ایران از این جدال پیروزی‌های پر گل هم بوده است ولی نباید این آمار را در بازی‌های رسمی به حساب آورد. به خصوص در یکی - دو سال اخیر و البته نگرانی بابت این درخشش؛ یعنی کسب دو تساوی مقابل ملی‌پوشان ایران(در بازی‌های رسمی) و صدرنشینی در گروه خودشان برای قرار گرفتن در این مرحله.

به این اتفاق باید این نگرانی را هم اضافه کرد؛ تیم‌ملی فوتبال برخلاف رقبایش تدارک چندانی برای مقدماتی جام‌جهانی نداشته است. این هفته با سوریه بازی داریم و پس از آن باید به مصاف عراق برویم. دو تیمی که اردوهای بلند‌مدتی را برگزار کرده‌اند، بازی‌های دوستانه خوبی داشته‌اند و این آمار برای ایران صفر بوده است!
شاید بتوان از این نوشت و گفت که دستان اسکوچیچ بسته بوده است چرا که او شانس این را نداشته تا نفراتی را که به اردو دعوت کرده محکی جدی بزند و پر بیراه نیست اگر بگوییم دلخوشی او و کادر فنی‌اش و شاید دلخوشی خیلی از مردم ایران به درخشش ستاره‌ها یا همان لژیونرها باشد. نفرات آماده‌ای مثل طارمی، جهانبخش، سردار آزمون و ... اما تا چه زمانی می‌شود نان آنها را خورد؟ آنچه می‌تواند بر نگرانی‌ها به خصوص برای بازی با عراق بیفزاید ابتلای اسکوچیچ و دستیارش وحید هاشمیان به ویروس کروناست. سرمربی و مربی تیم‌ملی فوتبال به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در تمرینات حضور نداشته‌اند و مشخص نیست تا چه زمانی این روند ادامه داشته باشد؟ اصلا آیا آنها می‌توانند در این دو بازی شاگردان خود را همراهی کنند؟
شاید بازی با سوریه کام فوتبالدوستان را شیرین کند اما داستان عراق حریفی که فقط 5 روز بعد مقابل ایران قرار خواهد گرفت کمی متفاوت است. آنها زخم خورده هستند و در همین آخرین بازی که مقابل ایران قرار گرفتند شکست خوردند. پس برای بازی مقابل یوزهای ایران انگیزه دارند. ضمن این‌که شاگردان دیک ادووکات یک هفته در اسپانیا اردو زدند و دو دیدار دوستانه هم برگزار کردند. سپس راهی ترکیه شدند و چند دیدار دوستانه را هم پشت درهای بسته برگزار کردند و قطعا شرایط بهتری نسبت به تیم ایران خواهند داشت.
با این حال گام اول بازی با سوریه است و می‌تواند به آمار و ارقام، لژیونرها، نبوغ فردی و خیلی  چیزهای دیگر دل خوش کرد و فعلا گام اول را بلند برداشت. البته فوتبال است و هزار و یک اتفاق. شاید سوریه هم مثل خیلی از بازی‌هایی که ایران را غافلگیر کرده، پیش‌بینی دیگری را رقم بزند. هر چه نباشد آنها در گروهی نه چندان راحت به عنوان تیم صدرنشین صعود کردند، سرمربی‌شان از هفته‌ها قبل جنگ روانی راه انداخته و آن طور که به نظر می‌رسد نمی‌آیند که راحت ببازند.
در زیر نگاهی انداخته‌ایم به چهار بازی آخر دو تیم و بررسی شرایط آن رقابت‌ها.




مهدی پاشازاده:روی کاغذ شانس با ماست اما...
گام اول باید محکم برداشته شود. بازی سختی است اما نباید به هیچ وجه حریف را دست کم بگیریم. روی کاغذ شانس اول هستیم اما باید خودمان را از همین اول نشان دهیم. چرا که مسابقات نهایی با انتخابی زمین تا آسمان تفاوت دارد. به طور قطع باید شرایط به نحوی باشد که با آمادگی کامل پای به این رقابت‌ها بگذاریم، چرا که این دیگر مرحله نهایی است و جای اشتباه نداریم. شرایط از نظر آماده‌سازی آنطور که شاهد هستیم، خوب نیست اما باید دید که نظر کادر فنی چیست. در هر صورت انجام دیدار دوستانه برای تیم‌ملی خیلی مهم بود که از این نظر ما از صفر هم پایین‌تر بودیم.



تساوی در باتلاق توانکو
پنجمین دیدار ایران در انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۸ با سوریه بود. ایران قبل از این بازی همه رقبای خود از بزرگ تا کوچک را شکست داده بود اما وقتی به دیدار با سوریه در مالزی رسید، با باتلاق توانکو عبدالرحمان مواجه شد که بازیکنان برای حرکت دادن توپ زیر بارش باران و زمین گل‌آلود این ورزشگاه، به مشکل خورده بودند و در نهایت دروازه هر دو تیم بسته ماند و امتیازات را تقسیم کردند. بعد از این بازی، کی‌روش به شدت از شرایط حاکم بر مسابقه ناراحت بود و علیه تیم‌ملی سوریه صحبت کرد.


آخرین بازی تدارکاتی، نخستین پیروزی اسکوچیچ
این آخرین بازی دوستانه دو تیم و با هدایت دراگان اسکوچیچ بود که ملی‌پوشان با نتیجه 3 بر صفر از سد حریف خود عبور کردند. در این دیدار که تیم‌ملی خیلی زود توسط کنعانی‌زادگان در دقیقه دوم مسابقه به گل رسید، سردار آزمون در دقیقه ۳۸ و کریم انصاری‌فرد در دقیقه ۸۱ گلزنی کردند. البته سوریه هم موقعیت‌هایی داشت که با بی‌دقتی به بیرون زد و در نهایت این برتری قاطعانه به نام ایران رقم خورد.



ویلموتس پر گل بردیم
نخستین بازی دوران حضور مارک ویلموتس در ایران، با دیدار دوستانه ایران و سوریه همراه بود که منجر به یک برتری قاطعانه و تعریف و تمجید از این سرمربی بلژیکی شد. در این دیدار تیم‌ملی با یک بازی برتر و بهتر نسبت به سوریه پنج بار موفق به گلزنی شد که سهم مهدی طارمی سه گل و هت‌تریک در این دیدار بود. جهانبخش و صیادمنش دیگر گل‌های ایران را به ثمر رساندند.



2 بر 2 در آخرین بازی رسمی
آخرین بازی رسمی دو کشور به دیدار پایانی مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه مربوط می‌شود که با تساوی ۲ بر ۲ تمام شد. قبل از این دیدار تیم‌ملی با کی روش صعودش به جام‌جهانی را جشن گرفته بود اما سوریه به دنبال کسب رتبه سوم و صعود به پلی آف بود که با این نتیجه، به هدف خود رسید. با این حال کسی تصور نمی‌کرد سوریه بتواند تیم آماده کی‌روش را به این شکل در خانه متوقف کند اما گل دقایق پایانی عمر السوما در دقیقه ۳+۹۰ بازی را به تساوی کشاند. در این دیدار سردار آزمون در دقایق ۴۵ و ۶۵ گلزنی کرد و دیگر گل سوریه را هم ناصر حاج‌محمد در دقیقه ۱۳ وارد دروازه ایران کرده بود.



محمد نصرتی: کار سخت است، آسان نگیریم
با سوریه یک بازی دوستانه در فروردین ماه داشتیم و شناخت خوبی از این تیم داریم. اما واقعیت این است که با احترام به عرب زبانان عزیز کشورمان، تیم‌های حوزه خلیج فارس همیشه با انرژی خاصی مقابل ما بازی می‌کنند که این کار را سخت می‌کند و اصلا نباید این بازی را آسان گرفت.



حمید استیلی:سوریه را دست‌کم نگیریم
 مسؤولیت سنگینی روی دوش بازیکنان است. باید این را بدانند که هم برای خودشان وهم برای آینده فوتبال ایران بجنگند. این خیلی مهم است. بچه‌های ما به این آگاهی رسیده‌اند و این مسؤولیت را در وجود خودشان حس می‌کنند. شاید روی کاغذ شرایط برای تیم‌ملی آسان باشد و بعضی‌‌ها بگویند در گروه راحتی قرار داریم، اما به‌نظرم این‌طور نیست و هیچ تیمی را نباید دست کم بگیریم. همه تیم‌ها پیشرفت کرده‌اند.