رکوردزنی در تامین واکسن

با ورود بیش از 6 میلیون دوز واکسن به کشور در روزهای پایانی هفته رکورد تأمین واکسن شکسته شد

رکوردزنی در تامین واکسن

  دیروز وزیر بهداشت و درمان از پایان مشکلات واکسیناسیون در کشور خبر داد و تاکید کرد که از امروز دیگر با مشکل واکسن رو‌به‌رو نخواهیم شد.‌ ورود بزرگ‌ترین محموله واکسن به کشور یعنی حدود چهار میلیون و 600هزار دوز واکسن کرونا نیز از بهبود شرایط واکسیناسیون در کشور حکایت دارد و این نوید را می‌دهد که چراغ برخی مراکز واکسیناسیون که به دلیل کمبود واکسن خاموش شده، دوباره روشن شود. امیدوارکننده‌تر این‌که مشکل کمبود واکسن آسترازنکا نیز در حال برطرف شدن است، چراکه پنجشنبه گذشته حدود یک میلیون و 449 هزار و 600 دوز واکسن آسترازنکا وارد کشور شد، تا ‌سومین هفته شهریور‌ با خبرهای خوش واکسنی شروع شود. محموله‏های واکسن کرونا  پشت سرهم وارد کشور می‏شوند و مدیران تازه‌نفس دولت سیزدهم هم از واردات بیشتر واکسن به کشور خبر می‌دهند. برای نمونه وزیر بهداشت و درمان وعده واردات 40 تا 50 میلیونی واکسن کرونا به کشور تا مهرماه را داده و سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا هم از واردات پنج‌میلیون دوز واکسن کرونا در هر هفته سخن به میان آورده است.  هفته پیش که بهرام عین‌اللهی سکان هدایت وزارت بهداشت و درمان را در دست گرفت،‌ از افزایش سرعت واکسیناسیون گفت. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز چند روز پیش وعده داد: «هفته‎ای پنج میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور می‏شود.» وعده‏ای که به نظر می‌رسد به‌سرعت و با ورود محموله بزرگ حدود پنج میلیونی به کشور عملی شده است.
 رضا زبیب، دستیار وزیر امورخارجه نیز دیروز با اشاره به ورود ‌بزرگ‌ترین محموله واکسیناسیون به کشور در توییتی نوشت: «محموله پنج میلیون دوزی واکسن پس از ۲۴ ساعت پیگیری لحظه به لحظه، وارد تهران شد. تقریبا ۴۰۰ هزار دوز در پرواز جا نشد و فردا ارسال می‌شود. بابت تاخیر ۱۴ ساعته‌ به دلیل اولین تجربه انتقال پنج میلیونی عذرخواهی می‌کنم. با اخبار خوب برای واردات بیشتر، جبران می‌کنیم.»
چند روز پیش هم مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین از سهولت در واکسیناسیون گفت و تاکید کرد که واردات واکسن از چین به کشور، از واردات حدود یک میلیون و 100 هزار دوز واکسن، به حدود پنج میلیون دوز واکسن افزایش پیدا می‏کند.
 وزیر امورخاجه چین نیز در گفت‌وگوی تلفنی که با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشور داشت بر ارسال حجم بالای واکسن سینوفارم به کشور، در روزهای آینده تاکید کرد. عبداللهیان نیز از توافق بین ایران و چین گفت و توضیح داد که سرعت دریافت واکسن از چین هم افزایش پیدا می‎کند.
 صف واکسن تمام می‌شود
این روزها، شهروندان با مراجعه به برخی مراکز واکسیناسیون، شاهد اطلاعیه‏هایی مبنی بر تعطیلی مراکز واکسیناسیون به دلیل کمبود واکسن کرونا هستند، با ورود محموله‌های بزرگ کرونا اما دیگر چنین مشکلاتی برای شهروندان ایجاد نخواهد شد. چراکه کمبود واکسن‌های خاص مانند آسترازنکا نیز جبران شده است‌. پنجشنبه گذشته کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، از ورود سومین محموله واکسن کرونا از سبد کواکس خبر داد. در این محموله، حدود یک میلیون و 449 هزار و 600 دوز واکسن آسترازنکا به کشور وارد شد. ورود آخرین محموله واکسن کرونا به کشور و نیز آخرین اظهارنظرهای وزیر بهداشت و درمان اما از پایان مشکلات این چنینی خبر می‌دهد. او دیروز در حاشیه سفر خود به تبریز نوید داد که واردات واکسن به کشور سرعت گرفته است. ا‌و دوباره وعده واکسیناسیون مردم در مقابل ویروس کرونا تا بهمن‎ماه را داد. وزیر بهداشت تنها راه مقابله با ویروس کرونا را رعایت اصول بهداشتی و نیز واکسیناسیون عنوان کرد.
 عین‌اللهی همچنین قول مساعد داد که صف‎های طولانی تزریق واکسن و نارضایتی عمومی باید برداشته شود و بر لزوم احترام به شهروندان تاکید کرد. او هچنین از شهروندان دعوت کرد تا برای تزریق واکسن مراجعه کنند.
پیش از این هم عین‌اللهی در گفت‌وگوی خبری در تلویزیون، از بستن قراردادهای واردات واکسن خبر داد و گفت: «پیش‌بینی می‌کنیم که تا پایان مهرماه بتوانیم حدود 40 تا 50 میلیون دوز واکسن کرونا را وارد کنیم و اگر بتوانیم که 70 درصد مردم خود را واکسینه کنیم، ایمنی نسبی در کشور ایجاد می‌شود.» او همچنین از ظرفیت تولید حدود 10 تا 12 میلیون واکسن داخلی در یک ماه گفت.
محمدحسن قوسیان‏مقدم، سخنگوی جمعیت هلال‏احمر هم پیش از این در گفت‌وگو با جام‌جم‌ از افزایش سرعت واردات واکسن به کشور در شهریورماه خبر داده بود.
  بهبود زیرساخت‌ها برای بهبود واکسیناسیون
درست است که پیش از این، مدیران سلامت از ظرفیت تزریق حدود 500 هزار دوز واکسن در کشور گفته‎اند، اما سوم شهریورماه بود که رکورد واکسیناسیون روزانه در کشور شکسته شد و 764هزار و 167 دوز واکسن در کشور تزریق شد تا نشان دهد ظرفیت تزریق واکسن می‏تواند از این هم بیشتر شود. حال که واردات واکسن به کشور افزایش پیدا کرده و به‌زودی واکسن‎های داخلی بیشتری نیز وارد چرخه واکسیناسیون کشور می‏شود. تامین زیرساخت‎ها و افزایش مراکز واکسیناسیون می‎تواند به روند واکسیناسیون کمک کند. استفاده از امدادگران هلال‌احمر و نیروهای اورژانس به صورت گسترده و نیز استفاده از مراکزی مانند مدارس و ورزشگاه‎ها می‏تواند سرعت واکسیناسیون را افزایش دهد.  
  واردات و تزریق واکسن به روایت آمار
با ورود چهل و چهارمین محموله واکسن کرونا به کشور که شامل چهار میلیون و 600 هزار دوز واکسن کروناست، رکورد واردات واکسن به کشور شکسته شد. بررسی خبرهای واردات واکسن نشان می‌دهد تا ‌11 شهریورماه 44 محموله واکسن وارد کشور شده است. 24 محموله، به تعداد 26 میلیون و 950 هزار دوز واکسن سینوفارم از کشور چین، سه محموله به تعداد دو میلیون و ۹۱۱ هزار و ۸۱۰ دوز واکسن آسترازنکا از کشور ژاپن، یک محموله به تعداد یک میلیون و ۴۵۲ هزار دوز واکسن سبد کواکس از کشور ایتالیا، ۱۱محموله به تعداد یک میلیون و ۴۵ هزار دوز واکسن اسپوتنیک از کشور روسیه، دو محموله به تعداد سه میلیون و 200 هزار و 4۰۰ دوز واکسن سبد کواکس از کشور کره‌جنوبی، یک محموله به تعداد ۳۱۵ هزار دوز واکسن آسترازنکا از کشور روسیه و یک محموله به تعداد ۱۲۵ هزار دوز واکسن بهارات از کشور هندوستان وارد کشور شده است تا مجموع واکسن‏های وارد شده به کشور، براساس آنچه که گمرک ایران اعلام کرده است، به عدد حدود 35 میلیون دوز برسد.‌
تا صبح یازدهم شهریورماه نیز، حدود 450هزار و 754دوز واکسن اسپوتنیک در نوبت اول، حدود 365هزار و 248 دوز اسپوتنیک در نوبت دوم، 13میلیون و 194 هزار و 525 دوز واکسن سینوفارم در نوبت اول، شش میلیون و 896 هزار و 813 دوز واکسن سینوفارم در نوبت دوم، 59 هزار و 389 دوز واکسن بهارات در نوبت اول، 54 هزار و 218 دوز واکسن بهارات در نوبت دوم، سه میلیون و 279 هزار و 514 دوز واکسن آسترازنکا در نوبت اول، یک میلیون و 301 هزار و 250دوز واکسن آسترازنکا در نوبت دوم، دو میلیون و 165هزار و 665 دوز واکسن برکت در نوبت اول و 675 هزار و 614دوز واکسن برکت در نوبت دوم تزریق شده است تا مجموع تزریق واکسن در نوبت اول، 19 میلیون و 149 هزار و 847 دوز و حدود 9 میلیون و 293 هزار و 143دوز واکسن در نوبت دوم تزریق شده باشد. مجموع واکسن‎های تزریق‌شده تا صبح دیروز، حدود 28 میلیون و 442 هزار و 990 هزار دوز است.