پیش به سوی محتوای دست اول

محتوای ارگانیک چیست و چرا مهم است؟

پیش به سوی محتوای دست اول

تقریبا می‌توان گفت اکثر شبکه‌های اجتماعی و بعضا رسانه‌ها بر‌اساس نوع پرداخت کسب و کارها و شرکت‌های بزرگ و کوچک، محتوای خود را به مخاطب ارائه می‌دهند. با این حال هنوز هم می‌توان به محتوای ارگانیک و دست اول دسترسی داشته باشید. سخت است ولی همچنان ممکن است. محتوای ارگانیک در‌واقع همان محتوای وبسایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی است که توسط کاربر نوشته می‌شود و کلمات آن در موتورهای جست‌وجو مانند گوگل یافت می‌شود. البته ناگفته نماند که این محتوا با محتوای روزنامه‌ها و مجلات آنلاین که به خوانندگان وفادار یا مشترکان برای بازدید صفحات خود وابسته هستند تفاوت‌هایی اساسی دارد.

وقتی صحبت از دسترسی به محتوای ارگانیک به میان می‌آید‌، افراد به یاد پست‌ها و توییت‌هایی می‌افتند که توسط افراد عادی کالایی را به‌طور غیرمستقیم تبلیغ کرده‌اند. البته هنوز میانگین افرادی که پست‌های ارگانیک (‌بدون پشتوانه و بودجه‌های تبلیغاتی‌) را در وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنند کم است. گرچه این
کم بودن الزاما مربوط به ایران نیست و در جهان خارج از ایران به مراتب بیشتر و پررنگ‌تر است.
اکثر پلتفرم‌های اجتماعی بر‌اساس مدل پرداخت برای شرکت‌ها و کمپانی‌ها کار می‌کنند؛ به‌طور مثال متوسط دسترسی به یک پست ارگانیک در فیسبوک حدود 5/2 درصد است؛ یعنی تقریبا از هر 19 مخاطب یا طرفدار یک برند، یک نفر محتوای غیر‌تبلیغ شده را می‌بیند.
براساس آخرین آمار موسسه Statista جمعیت دیجیتال جهان نزدیک به چهار میلیارد نفر است؛ به عبارتی نیمی از جمعیت کل جهان آنلاین هستند که یک بازار عظیم به‌حساب می‌آید. بهترین روش برای دسترسی به افرادی که آنلاین هستند، تولید محتوایی است که مستقیما روی دستگاه‌های موبایل و شبکه‌های اجتماعی قابل استفاده باشد. به همین دلیل است که تولید محتوا یک استراتژی بازاریابی محبوب و پرطرفدار است.  محتوای ارگانیک با سئو(بهینه‌سازی موتور جست‌وجو) ‌باکیفیت به هر شخص یا کسب و کاری این امکان را می‌دهد در صفحه اول موتورهای جست‌وجوگر باشد. صفحه اول و لینک‌های ابتدایی برای کسب و کارها و فروشگاه‌های اینترنتی نقش بسزایی دارد و احتمال خرید از سوی مشتری را تا 80 درصد بالا می‌برد؛ زیرا هنگامی که محتوای تولید شده در میان رتبه‌های برتر صفحات نتایج موتورهای جست‌وجو نشان داده شود، ترافیک ورودی به سایت افزایش پیدا می‌کند و به احتمال زیاد برخی از بازدیدکنندگان به مشتریان بالقوه تبدیل خواهند شد. وقتی یک کسب و کار، محتوایی را تولید می‌کند و آن را روی یک وبسایت یا شبکه اجتماعی پست می‌کند، آن محتوا از سوی افرادی که در جست‌وجوی اطلاعات مرتبط هستند، پیدا می‌شود. شرکت‌ها برای اطمینان از دیده شدن محتوای تولیدی خود باید به اصول سئو (بهینه‌سازی موتور جست‌وجو) پایبند باشند. بهینه‌سازی موتور جست‌وجو یعنی پیروی از استراتژی‌های سئو از کلمات مهم، لینک‌سازی و فاکتورهای دیگر‌؛ تا محتوای تولیدی در رتبه‌های برتر نتایج جست‌وجو نشان داده شود.
شاید به همین دلیل است که همچنان گفته می‌شود ساده‌ترین راه برای افزایش فروش مستقیم، افزایش بودجه تبلیغات است. البته هنوز اغلب کسب و کارها اهمیت بازاریابی ارگانیک را دست‌کم می‌گیرند اما دیر یا زود باید قبول کنید که محتوای ارگانیک پایه اصلی هر کسب و کاری در استراتژی‌های بازاریابی است. این روزها پشت هر کمپین تبلیغاتی موفقی با بودجه‌های بالا، تیمی خلاق در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که باعث تقویت برند تجاری، افزایش فروش و اعتماد بیشتر مشتریان می‌شود. اما هنگامی که بودجه‌های تبلیغاتی کاهش پیدا می‌کند رقابت بر سر محتوای ارگانیک بین کسب و کارها بیشتر و بیشتر می‌شود و همواره پیروز میدان کسی است که خلاقانه‌تر رفتار می‌کند. طبق آمار موسسه بازاریابی محتوا (CMI)، حدود 91درصد از بازاریاب‌های B2B و 86 درصد از بازاریاب‌های B2C، تولید محتوا را هسته اصلی استراتژی بازاریابی در‌نظر می‌گیرند.
 دسترسی ارگانیک چیست؟
 در شبکه‌های اجتماعی، دسترسی ارگانیک به تعداد افرادی گفته می‌شود که محتوای شما را از طریق توزیع بدون دستمزد مشاهده کرده‌اند‌، یعنی بدون این‌که شما بودجه‌ای را برای رسیدن محتوایتان به مخاطبان خاص اختصاص دهید. این معیار می‌تواند شامل کاربرانی باشد که پست‌های شما را در تایم‌لاین خود دیده‌اند، استوری‌های شما را دنبال کرده‌اند یا از صفحه تجاری شما بازدید کرده‌اند. برخلاف محتوای پولی (مانند تبلیغات فیسبوک)، پست‌ها و محتواهای ارگانیک معمولا به مخاطبان هدف خاصی ارائه نمی‌شود زیرا هر شبکه اجتماعی دارای یک الگوریتم اختصاصی است که نحوه توزیع محتوای ارگانیک روی پلتفرم را مشخص می‌کند.
 چرا شبکه‌های اجتماعی مهم‌اند؟
اگر محتوای تولیدی یک کمپانی یا حتی یک کسب و کار کوچک تنها در طیف گسترده‌ای از پلتفرم‌های آنلاین انتشار داده شود، طبعا ترافیک بیشتری به سمت وبسایت و در نهایت کسب‌وکارشان هدایت می‌شود. در واقع، با یک تیر دو نشان می‌زنند. بنابراین به‌جای سرمایه‌گذاری بر سئو به‌عنوان تنها استراتژی بازاریابی، استراتژی بازاریابی محتوای خود را به‌درستی انتخاب کنید و منتظر افزایش مشتریان خود باشید. آنچه اهمیت دارد که بدانید این است اگر محتوایی تولید نشود، استراتژی‌های دیگر بازاریابی مثل سئو هم بی‌نتیجه خواهد بود؛. به عبارتی تولید محتوا مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش از استراتژی بازاریابی هر کسب و ‌کاری است. در صورت تولید محتوا و به‌ویژه محتوای باکیفیت و ارگانیک، موتورهای جست‌وجو محتوای شما را شناسایی می‌کنند، آن را رتبه‌بندی کرده و در نتایج جست‌وجو به نمایش می‌گذارند. همین امر به جذب مخاطب بیشتر، افزایش ترافیک، افزایش آگاهی از برند، افزایش نرخ بازگشت سرمایه و در‌نهایت سودآوری کسب‌وکارتان منجر خواهد شد. پس تولید محتوای ارگانیک را فراموش نکنید.



12 نکته برای بهبود ارائه محتوای ارگانیک‌
1 . بهترین روش‌های تولید محتوا مختص به هر شبکه اجتماعی را بیاموزید.
2 . استراتژی محتوا تدوین کنید.
3 . نیروهای انسانی خود را درگیر کنید.
4 . بر ارزش‌ها و تفاوت‌هایتان تمرکز داشته باشید.
5 . سینوسی رفتار نکنید تا همواره در اوج بمانید.
6 . با مردم ارتباط برقرار کنید.
7 . سریع و به‌موقع پاسخ دهید و پشتیبانی کنید.
8 . الگوریتم‌ها را بشناسید.
9 . محتواهایتان را برچسب‌گذاری کنید.
10 . رویدادهای مجازی برگزار کنید.
11.  محتوای وبسایت‌های رقیب خود را
چک کنید.
12.  محتوای آموزشی تولید کنید.