دیپلماسی سلامت

دیپلماسی سلامت

مهدی خانعلی‌زاده کارشناس روابط بین‌الملل

یکی از مهم‌ترین زمینه‌ها در حوزه فعالیت سیاست خارجی هر کشور، تامین منافع ملی است. درواقع ما باید وزارت امورخارجه را یک ایران خارج از کشور و خارج از مرز بدانیم. یعنی وزیر خارجه، وزیر بهداشت ایران در خارج از مرزها است. بر همین اساس، او می‌تواند به‌واسطه رایزنی گسترده با کشورها، در جهت تامین منافع ملی که این روزها مهم‌ترین آن، حفظ سلامت مردم و مقابله با ویروس کرونا است، نقشی اساسی ایفا کند.
بدیهی است که در حال حاضر مهم‌ترین مساله کشور، واکسیناسیون عمومی است. ما نیاز داریم که ابتدا این موضوع را حل کنیم و بعد به سایر مشکلات بپردازیم؛ یعنی اگر دولت جدید بتواند برای بسیاری از مشکلات کشور چاره‌ای بیاندیشد، در حالی که واکسیناسیون گسترده کرونا اتفاق نیفتد، تقریبا می‌شود گفت که دولت هیچ دستاوردی نداشته است. به همین علت است که دولت جدید بعد از استقرار، تلاش‌های زیادی را برای سامان دادن و تسریع فرآیند واکسیناسیون عمومی انجام داد.
 در این میان دستگاه دیپلماسی نقش بسیار موثری داشت؛ چراکه شاهد هستیم در یک ماه گذشته، بیش از 15 میلیون دوز واکسن وارد کشور شده است. در این میان وزیر امورخارجه، جلسات متعددی با مسؤولان سفارت‌های خارجی داشته و شواهد نشان می‌دهد که زمینه برای واردات واکسن  تسهیل شده، چنان که می‌بینیم فرآیند واکسیناسیون هم سرعت بیشتری گرفته است.
این مساله نشان می‌دهد دیپلماسی تا چه‌اندازه می‌تواند در تک‌تک اجزای کشور تاثیر داشته باشد.
در واقع به همان‌اندازه که دستگاه دیپلماسی ما می‌تواند با تعاملی که با سایر کشورها دارد، کمک کند اقتصاد کشور بهتر شود و مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه علیه کشور ما کاسته شود، به همان اندازه هم دیپلماسی فعال دولت جدید در زمینه سلامت، می‌تواند راهگشا باشد که به نظر می‌رسد تا به امروز بوده است. موضوعی که در دولت قبل شاهدش نبودیم و درگیری‌های جناحی و سیاسی اجازه نمی‌داد مسؤولیت واقعی وزارت امورخارجه که تامین امنیت ملی است، منجر به دسترسی به این واکسن‌های وارداتی بشود.
خدا را شکر می‌کنیم که در حال حاضر، همان‌طور که رهبر انقلاب تاکید کردند، واکسن‌های با کیفیت از کشورهای معتبر در حال ورود به کشور است.
 روندی که می‌تواند کمک کند تا علاوه‌بر رفع مشکلات کشور، زمینه بهبود وضعیت داخلی کشور نیز اتفاق بیفتد. همچنین مسیر دیپلماسی سلامت هم باز شود و منحصر به‌ بحران ‌همه‌گیری کرونا و ویروس کووید-19 نباشد. درواقع ما انتظار داریم که این تعامل گسترده با کشورها و رایزنی‌های متعدد در دیگر زمینه‌های پزشکی ایران هم ادامه داشته باشد؛ چراکه ایران به عنوان یکی از قطب‌های پزشکی در غرب آسیا می‌تواند به همکار‌ی‌ها با دیگر کشورها
ادامه دهد.