30 میلیون دوز در  30 روز اول

جهش تأمین واکسن از آغاز روی‌کار آمدن دولت جدید، امیدها را برای مهار کرونا در آینده نزدیک احیا کرده است

30 میلیون دوز در 30 روز اول

امیدها به مراكز واكسیناسیون برگشته است. برخلاف ماه پیش كه ذخیره واكسن كشور صفر شده بود، ‌وزیر بهداشت و درمان تازه‌نفس دولت سیزدهم می‌گوید در حالی 21 میلیون دوز واكسن ذخیره وزارت بهداشت است كه در هفته پیش رو 18 میلیون دوز دیگر واكسن وارد كشور می‌شود. این شاید چكیده اتفاقی است كه طی بازه یك‌ماهه گذشته افتاده است. عددهای دیگری هم وجود دارد كه باعث دلگرمی بیشتر مردم شده است، همین چند روز پیش دولت خبر داد كه تا پایان آذر 100 میلیون دوز واكسن دیگر وارد می‌شود. این را غلامحسین اسماعیلی اعلام كرد‌ و علیرضا رئیسی گفت كه تنها در مهرماه 30 میلیون واكسن وارد خواهد شد. واردات واكسن تنها نكته‌ای نیست كه در شرایط كنونی دل شهروندان را گرم كرده، چراكه لازمه كارایی واردات میلیونی واكسن به توان واكسیناسیون عمومی وابسته است و آمار كشور در این رابطه هم بسیار دلگرم‌كننده است. در حال حاضر 1008 مركز واكسیناسیون در كشور فعال است كه از قرار، نیمی از آنها به همت بسیج كشور راه‌اندازی شده و حالا معاون وزیر بهداشت وعده داده «براساس هدف‌گذاری باید تا پایان مهرماه توان واكسیناسیون در كشور را دو برابر كنیم.» رئیسی گفته این مراكز تا پایان مهرماه به 2000 مركز خواهد رسید تا روند واكسیناسیون عمومی سرعت بیشتری بگیرد. همین اتفاق را می‌توان در موارد دیگری به چشم دید، ركوردشكنی تعداد تزریق روزانه واكسن كه متعلق به 17شهریور با تزریق یك میلیون و 112 هزار و 440 دوز است، یكی از این موارد آشكار است. دولت سیزدهم در حالی در نیمه مردادماه آغاز به كار كرد كه ایران در كوران موج كرونای دلتا قرار داشت و تعداد مبتلایان و قربانیان روزانه در حال افزایش بود. از سوی دیگر آن‌طور كه به نظر می‌رسید، با توجه به روزهای پایانی دولت دوازدهم، توجه چندانی به این وضعیت نمی‌شد. آنقدر كه بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت و درمان دولت سیزدهم حالا می‌گوید در هنگامه تحویل دولت، ذخیره واكسن كشور صفر بوده و فاطمه محمدبیگی، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم معتقد است دولت دوازدهم هیچ تحركی برای تهیه واكسن از خود نشان نمی‌داده است. بسیاری هم از نبود شفافیت دولت قبلی در رابطه با تهیه و خرید واكسن گلایه دارند و معتقدند پنهانكاری دولت وقت در خرید احتمالی واكسن، باعث شده وضعیت كرونا به‌ویژه در موج پنجم به جایی برسد كه تعداد قربانیان روزانه ایران تا 700 نفر هم برسد. همه اینها باعث شده بود سامان دادن به این وضعیت از جمله وعده‌های اصلی دولت سیزدهم باشد. ابراهیم رئیسی در اولین جلسه ستاد ملی مقابله با كرونا در نیمه مردادماه از لزوم «اقدام جهادی و جهشی» در رابطه با مقابله با این بیماری گفته بود و از تعیین «ضرب‌الاجل یك هفته‌ای» برای تغییر مدیریت در رابطه با مهار كرونا خبر داده بود. او یك ماه بعد یعنی 14 شهریور در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی‌اش با مردم همچنان بر وعده خود با مردم ماند و این بار خبر داد كه تا پایان شهریور خرید 40 میلیون دوز واكسن قطعی شده است. در این میان نباید به‌راحتی از هم‌افزایی بین‌دستگاهی و مسوولان گذشت، از حضور موثر بسیج و سپاه گرفته تا نهادهایی همچون سازمان هلال‌احمر، شهرداری تهران و البته وزارت خارجه. پاشنه آشیل دولت پیشین كه حالا با مدیریت صحیح و به جای این حوزه، در دولت كنونی به نقطه قوت در مهار این بیماری بدل گشته شده است.

 16 مرداد |     اولین جلسه ستاد ملی مقابله با كرونا به ریاست ابراهیم رئیسی برگزار شد. تعیین ضرب‌الاجل برای تهیه «طرح جامع تحول در نحوه مقابله با ویروس كرونا» مهم‌ترین خروجی این جلسه بود كه حالا می‌توان تاثیرات آن را در مدیریت مهار كرونا به چشم دید.

 17 مرداد |     ابراهیم رئیسی، با حضور در یك مركز درمانی، اولین دوز واكسن ایرانی كرونا (كووبركت) را دریافت كرد.


 21 مرداد |      بازدید رئیسی از داروخانه 29 فروردین و ماموریت دولت به هلال‌احمر، وزارت بهداشت و وزارت امورخارجه برای خرید فوری واكسن.


 22 مرداد |     ابراهیم رئیسی: برای اختصاص ارز به واردات واكسن كرونا هیچ مشكلی وجود ندارد و واردات واكسن، همزمان با تولید واكسن داخلی سرعت گرفته است. این جزو اولویت‌های دولت است كه معاون اول رئیس جمهور با جدیت پیگیری می‌كند.



 25 مرداد |     آغاز تعطیلی سراسری تا ۳۰مرداد و منع تردد تا ۵ شهریور

 26 مرداد |      افزایش تعداد داروخانه‌های عرضه‌كننده داروهای كرونا

 30 مرداد |   آغاز ثبت‌نام واكسیناسیون كرونا برای متولدین 1350



 4 شهریور |  نخستین نشست مشترك وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و امورخارجه درباره واكسن كرونا با حضور بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه، عین‌اللهی در این روز گفت:‌ «برنامه ما این است كه تا دهه فجر واكسیناسیون را به پایان برسانیم.»


5 شهریور|   تشكیل ستاد ویژه تسریع در تامین واكسن كرونا در وزارت خارجه


 8 شهریور |   بررسی شرایط واردات واكسن ویژه كودكان


 9 شهریور |  خبر ورود هفتگی پنج میلیون دوز واكسن به صورت مستمر


 14 شهریور |    اعلام جزئیات تفكیك‌شده واردات 2/40 میلیون دوز واكسن كرونا توسط گمرك


 15 شهریور |   آغاز ثبت‌نام واكسیناسیون كرونا برای متولدین 1355


 16 شهریور |   تشكیل قرارگاه شدت‌بخشی واكسیناسیون در تهران و دوشیفته شدن مراكز واكسیناسیون


 17 شهریور |    اعلام آمادگی وزارت بهداشت برای واكسیناسیون تمامی دانشجویان و خانواده‌های آنها



 17 شهریور |   ركوردشكنی تعداد تزریق روزانه واكسن با یك میلیون و 112 هزار و 440 دوز تزریق در یك روز



 20 شهریور |   وارد شدن پنجاهمین محموله واكسن به كشور



ذخیره صفر واكسن میراث دولت دوازدهم

كمی بیش از 19 میلیون دوز واكسن از بهمن سال پیش تا میانه‌های مرداد، یعنی در حدود 180 روز پایانی دولت دوازدهم به ایران وارد شده است، در حالی كه فقط طی یك‌ماه آغاز دولت سیزدهم، نزدیك به 30 میلیون دوز واكسن وارد كشور شده است. وزیر بهداشت و درمان می‌گوید منتظر باران واكسن بوده و حالا با سیل واكسن مواجه است. دولت پیشین اعلام كرده بود كه تامین واكسن كرونا را از سه طریق واردات، تولید داخل و تولید مشترك به شرط انتقال دانش فنی، پیگیری می‌كند و بر همین اساس هم سند ملی واكسیناسیون كرونا در كشور و اولویت‌های تزریق گام به گام را تدوین و تصویب كرد. اما وعده‌های مسؤولان دولت قبل از رئیس‌جمهور گرفته تا وزیر بهداشت و سایرین، برای تامین واكسن و اعداد و ارقام اعلامی از پیش‌خرید و خرید قطعی واكسن در موعد مقرر محقق نشد. تفاوت انبار خالی وزارت بهداشت دولت دوازدهم و ذخیره قابل‌توجه انبار وزارت بهداشت دولت كنونی، آنقدر هست كه حالا بشود این سوال مهم را مطرح كرد كه چرا در دولت قبل در رابطه با خرید واكسن تعلل شده بود؟  مؤید علویان، رئیس سازمان نظام پزشكی تهران معتقد است چرایی  وارد نشدن واكسن باید «پیگیری» شود. او می‌گوید «كسانی كه در حاكمیت هستند، ابتدا خودشان آستین بالا زده و مراكز نظارتی مانند بازرسی كل كشور باید ببیند كه آیا مسوولان حوزه سلامت و حتی دولت به تكالیف خودشان برای حفظ جان مردم عمل كرده‌اند یا خیر؟» نظرات صریح‌تر از او را باید در بهارستان جست‌وجو كرد، تعداد نماینده‌هایی كه حالا معتقدند كم‌كاری دولت قبلی در خرید واكسن آشكار است، كم نیست. همین چند روز پیش علیرضا سلیمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس با بیان این ادعا كه دولت دوازدهم در زمان خرید واكسن مرتكب ترك فعل شده است، از رئیس مجلس خواست تا به كمیسیون اصل ۹۰ دستور دهد تا ماجرا را پیگیری كنند. او معتقد است «نه‌تنها دولت قبلی به وظیفه خود عمل نكرده، بلكه اطلاعات غلط هم به مردم داده‌اند.»