وزیر خارجه قطر: کمک‌ها به افغانستان باید بدون شرط باشد

وزیر خارجه قطر: کمک‌ها به افغانستان باید بدون شرط باشد

در نشست خبری مشترک وزیران خارجه روسیه و قطر ،  روز گذشته پس از دیدار در مسکو در نشست خبری مشترک با محوریت افغانستان شرکت کردند.
به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، همتای قطری وی پس از دیدار دوجانبه در مسکو در نشست خبری مشترک حضور یافتند.
وزیر خارجه روسیه در این نشست گفت، آخرین تحولات افغانستان و اطراف آن پس از خروج کامل ناتو از بحث‌های اصلی این دیدار دوجانبه بود. لاوروف گفت: دوحه و مسکو توجه مشترکی به این امر دارند که جامعه بین‌الملل تلاش‌ها برای توقف تنش در افغانستان و ممانعت از کشیده شدن هرگونه پدیده منفی از این کشور به کشورهای همسایه را در اولویت قرار دهد. روسیه از تلاش شرکای قطری برای آغاز گفت‌وگوی افغانستان-افغانستان استقبال می‌کند.
وی تجربه عمیق قطر را در میانجیگری میان دولت فروپاشیده افغانستان و جنبش طالبان که حکومت را در این کشور به دست گرفت ستود و گفت، این تجربه در شرایط فعلی بسیار مفید است.
لاوروف ادامه داد، تلاش‌های قطر برای کمک به ارائه روندی که همه گروه‌های سیاسی و قومی افغانستان را در برمی‌گیرد، برای ممانعت از وقوع مجدد اقدامات خشونت آمیز و تشکیل نهادهای جدید دولت ضمن در نظر گرفتن منافع تمامی اقشار جامعه افغانستان مهم است. وی تاکید کرد، برای روسیه مهار تبعات وخیم انسانی ناشی از حوادث اخیر افغانستان در اولویت است. مسکو و دوحه بابت خطر افزایش آوارگی از افغانستان به کشورهای همسایه و از آنجا به اروپا یک نگرانی مشترک دارند.
وزیر خارجه قطر هم در این نشست خبری گفت، کمک‌ها به افغانستان باید بدون شرط باشد. دوحه از هر طرحی برای تقویت امنیت و منع نزاع‌ها در حوزه خلیج فارس استقبال می‌کند.