گام دوم با جوانان

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در نشست خبری خود چه مواردی را بیان کرد؟

گام دوم با جوانان

40 سال از تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی می‌گذرد. در این سال‌ها مدیران سازمان تبلیغات اسلامی آیت‌ا... احمد جنتی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌عراقی و حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی كارهای فراوانی كرده‌اند و امروز سكان سازمان تبلیغات اسلامی به دست حجت‌الاسلام والمسلمین قمی، مدیری جوان رسیده كه سه سال پیش توسط رهبر انقلاب منصوب شد. در حكم رهبر انقلاب برای حجت‌الاسلام والمسلمین قمی آمده: «جنابعالی را كه بحمدا... از دانش و ابتكار و انگیزه و نشاط جوانی برخوردارید، به ریاست این سازمان منصوب می‌كنم ...» 40 سال از عمر سازمان تبلیغات می‌گذرد و در این مدت هیچ‌كدام از مدیران این سازمان نشست خبری رسمی برگزار نكرده‌اند، به همین دلیل بود كه محمد قمی از روزهای نخستی كه سكان این سازمان را به دست گرفت دغدغه برگزاری نشست خبری داشت. اتفاقی كه روز گذشته به همت روابط‌عمومی سازمان تبلیغات افتاد و اهالی رسانه در فضایی صمیمانه و البته به دور از تعارفات مرسوم سوالات‌شان را بیان كردند و پاسخ گرفتند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، در نخستین نشست خبری بعد از سكانداری سه‌ساله خود در این سمت، با قدردانی از تمامی اهالی رسانه گفت: «گرچه من در طول این سه سال به‌دفعات و به بهانه‌های مختلف با جمع‌های محدودتر خبرنگاران نشست‌هایی داشته‌ام و با وجود این‌كه چندین بار هم برای برگزاری نشست خبری برنامه‌ریزی‌هایی انجام ‌شده بود، اما هر بار به دلایلی كه غالبا به كرونا ارتباط داشت، كنسل شد. خیلی دل‌مان می‌خواست كه با صاحبان اندیشه و نظر در حوزه رسانه نشست‌های هم‌اندیشی بزرگ‌تری داشته باشیم، اما موضوع كرونا ما را از این دیدارها محروم كرد، خوشحالیم كه امروز در خدمت اصحاب رسانه هستیم.»
او بابیان این‌كه بنده بنا ندارم در این نشست و طبق معمول به آمارها و گزارش‌ها بسنده كنم، گفت: «آماده ارائه این آمارها هم به اهالی رسانه هستم، اما معتقدم نوع دیگری از روایت را باید از بنده در این نشست توقع داشته باشید.» رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به گام دوم نهضت تبلیغات اسلامی اشاره كرد و گفت: «ما در گام دوم نهضت تبلیغات اسلام ناب، تلاش كردیم علمی‌تر، عمیق‌تر، مردمی‌تر، مؤثرتر و جوانانه‌تر به سمت دستگاه فرهنگی و تبلیغی در سازمان تبلیغات حركت كنیم تا فعالیت‌های‌مان محسوس باشد و بر این باوریم كه در گام دوم قدری حركت‌های ما جوانانه‌تر باشد و ضمن قدردانی از دوستان قبلی در این سازمان و دیگر دستگاه‌های فرهنگی، این تمایزها قابل‌ مشاهده است. در زمانه‌ای كه مظلومیت فرهنگ را می‌شود فریاد كرد و از یك بازسازی انقلابی حرف به میان آورد، به‌اندازه‌ای كه در محورهای متنوع این سازمان مسوولیتی به ما سپرده‌ شده، سعی كردیم گام‌های قدرتمندانه‌تری را در راستای گام دوم انقلاب اسلامی برداریم.»
او با تأكید براین‌كه ما كارمان را جدی گرفته‌ایم و امر «تبلیغات اسلام» را «نشر خوبی‌ها» می‌دانیم، گفت: «به‌عنوان خادم این مردم، موظفیم كه فرهیختگی این مردم متدین را بازنمایی كنیم، پشتیبان خوبی برای نشر خوبی‌های مردم باشیم و در این مسیر نیز قدم‌هایی را برداشته‌ایم.»
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین قمی با قدردانی از زحمات 40 ساله روسای سازمان تبلیغات اسلامی، گام دوم را سخت‌تر از گام اول یاد كرد و گفت: «مسیر تحول در این مرحله سخت‌تر است و البته فتوحات این دوره نیز برای مردم بهتر خواهد بود.»
قدرت بیشتر در فضای فرهنگی
محمد عكاف، عضو شورای سردبیری روزنامه جام‌جم به عنوان نخستین مهمان سوال خود را مطرح كرد و گفت: «آیا وقت آن نرسیده كه سازمان تبلیغات اسلامی گام مهمی به عنوان پرچمدار فرهنگی بردارد. امروز نهادها و سازمان‌های بسیاری در حوزه فرهنگ فعالیت و موازی‌كاری می‌كنند. آیا با تجمیع این فعالیت‌ها نمی‌توان، قدرت بیشتری به فضای فرهنگی كشور داد؟»
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین قمی در پاسخ به سوال جام‌جم گفت: «ما در كشور دستگاه‌های فرهنگی متعددی داریم كه شاید به ضرورت هم تاسیس شده باشد، اما بعد از 40 سال ساختار حوزه فرهنگ در جامعه را نیازمند بازسازی انقلابی می‌دانیم. حتما رویكردهای كلان فرهنگی باید تغییر كنند، چراكه شاهد شلختگی بین دستگاه‌های فرهنگی در فعالیت‌های فرهنگی در كشور هستیم. لذا معتقدیم زمان یك بازسازی در حوزه ساختار فرهنگی رسیده است و حضرت آقا هم در این مورد میدان این موضوع را باز كردند. از سوی دیگر، دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هم دراین زمینه دغدغه نشان دادند. این درحالی است كه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با این موضوع همراه است، لذا ما هم در این مسیر همچنان آماده كارشناسی خواهیم بود.»
وی ادامه داد: «ما نسبت به خودمان هم سعی كردیم جلوی موازی‌كاری در حوزه‌های فرهنگی را بگیریم.»رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان این‌كه معتقدم با تجمیع توان‌ها شاهد باز شدن گره‌های بزرگ خواهیم بود، خواستار پیوند توان‌های فرهنگی كشور با یكدیگر شد.
به گفته او، اگرچه امر فرهنگ یك كار زمانبر است اما موكول كردن آن به زمان‌های آینده مغلطه‌كاری است.قمی در ادامه این نشست آمارهایی از سازمان خود ارائه كرد و گفت: «سازمان تبلیغات یك نهاد حاكمیتی است كه از حیث ساختاری در سراسر كشور (400شهرستان و 4000 روستای كشور) حضور دارد. ادارات كل استانی و ادارات شهرستانی متناظر ستاد مركزی همه شؤون ماموریتی سازمان تبلیغات را در كشور پوشش می‌دهند. در این سه سال تلاش كرده‌ایم میان این ظرفیت‌ها هم‌افزایی واقعی ایجاد كنیم، ولی تلاش ما برای تحقق هم‌افزایی میان همه نهادهای فرهنگی و بیشتر از آن میان همه ظرفیت‌های فرهنگی كشور است.»
میراث 40 ساله
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از مدیران گذشته سازمان یاد كرد و ادامه داد: «تلاش سه‌ساله ما بر این بوده كه میراث 40 سال گذشته، از زمان مجاهدت شهید حقانی به‌عنوان اولین رئیس سازمان تبلیغات را به یك حركت موثر، قدرتمندتر و رو به جلو تبدیل كنیم. برای این‌كه مفید و موثر باشیم، گام اول این بود كه سازمان تبلیغات بهینه‌تر اداره شود. همه تلاش‌مان را كردیم تا سازمان را از نظر مسائل ساختاری، حقوقی و مالی منضبط و منظم‌تر از گذشته كنیم. امروز سازمان از این حیث وضعیت بهتری نسبت به گذشته دارد.»
او همچنین به شایعاتی كه درباره درآمدهای اقتصادی سازمان به گوش می‌رسد، پاسخ داد و گفت: «سازمان تبلیغات مانند همه نهادهای وابسته به دفتر رهبری هیچ‌گونه فعالیت اقتصادی درآمدزا ندارد و كلیه فعالیت‌های آن از محل منابع مصوب قانون بودجه كشور تامین می‌شود. موسسات وابسته به سازمان نیز به صورت كامل مالیات فعالیت‌های‌شان را پرداخت می‌كنند. كلیه امور مالی و حقوقی مربوط به ستاد و موسسات سازمان نیز مطابق قوانین كشور و تحت نظارت سامانه‌های رسمی انجام می‌شود. علاوه‌بر سازوكارها و فرآیندهای قانونی نظارت بر دستگاه‌های اجرایی كشور، سازوكارهای نظارتی جدی در دفتر رهبری وجود دارد كه بر سازمان تبلیغات نیز نظارت می‌كنند.»
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی درباره نهادهای مردمی و حمایت‌های سازمان از این نهاد گفت: «یكی از رویكردهای سازمان تبلیغات اسلامی از ابتدای تاسیس تاكنون، حمایت از فعالیت‌های مردمی بوده است، ما حامی، خادم و پشتیبان همه حركت‌های مردمی در حوزه فرهنگ هستیم. ایده تحول سازمان در دوره جدید مبتنی بر به میدان آوردن مردم در همه حوزه‌های فرهنگ است. ما به دنبال این هستیم كه نقش‌آفرینی اصلی در حوزه فرهنگ به مردم سپرده شود. حاكمیت هم باید حامی این نقش مردم باشد. سازمان تبلیغات نیز بازكننده مسیر موسسات مردمی، گروه‌های فرهنگی، مذهبی و جهادی برای نقش‌آفرینی جدی و موثر در كشور است. جوانان مومن و متعهد كه عموم بدنه جوان كشور را تشكیل می‌دهند، در قالب مجموعه‌های خودجوش مردمی اعم از هیات، موسسه، گروه جهادی، رسانه و... مشعول فعالیت هستند و ما خود را متعهد به حمایت و پشتیبانی از آنها می‌دانیم. ما به جد تلاش می‌كنیم تا تقویت‌كننده نقش و جایگاه حلقه‌های میانی، برای ایفای نقش میان حاكمیت و مجموعه‌های مردمی باشیم. به نظر ما مردمی شدن محور بازسازی ساختار فرهنگی است و ما همه ظرفیت كارشناسی خود را به‌كار خواهیم گرفت تا آرایش جدید فرهنگی كشور مبتنی بر واقعیت عینی و جریان مردمی شكل بگیرد.»
رئیس سازمان تبلغات اسلامی با بیان این‌كه تبلیغ دین یك وظیفه عمومی است، گفت: «امام(ره) از تبلیغ دین به «نشر خوبی‌ها» تعبیر كرده است. طبیعتا همه مردم می‌توانند با نشر خوبی‌هایی كه در جامعه می‌بینند، نقش مبلغ پیدا كنند. یكی از سیاست‌های اصلی ما در گام دوم نهضت تبلیغات اسلامی، عمومی‌سازی تبلیغ و اجتماعی كردن تبلیغ است. ما معلم، پزشك، پرستار و... را هم مبلغ می‌دانیم. هنرمندان خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای نیز حتما می‌توانند مبلغ خوبی‌های در جامعه باشند. البته گام دوم دشواری‌های بیشتری دارد و سرعت تحولات در این مرحله بسیار بیشتر است. ما عزم كرده‌ایم متناسب با اقتضائات گام دوم، پرشتاب و پرتوان و سریع‌تر از گذشته، نهضت تبلیغی اسلام ناب را پیش ببریم.»
حجت‌الاسلام والمسلمین قمی با بیان این‌كه گام دوم نهضت تبلیغات اسلامی با جوانگرایی و تعامل موثر با نخبگان و موثران فرهنگی-تبلیغی پیش خواهد رفت، گفت: «تلاش من در این سه سال همواره بر این بوده كه بتوانم با به‌كارگیری انرژی، انگیزه و قدرت خلاقیت مدیران جوان، در جهت تحقق ماموریت‌های تبلیغی نظام اسلامی، این نهاد را به یك نهاد موثر در زیست‌بوم فرهنگی كشور تبدیل كنم. ارتباطات موثر و مستمر با فعالان و پیشكسوتان همه حوزه‌های فرهنگ و تبلیغ و به‌ویژه مجموعه‌های خودجوش انقلابی را به‌صورت جدی پیگیری كرده‌ایم و این ارتباط را نه نمایشی و تشریفاتی، بلكه با نگاه راهبردی دنبال می‌كنیم. گام اول این بود كه سازمان تبلیغات بهینه‌تر اداره شود. همه تلاش‌مان را كردیم تا سازمان را از نظر مسائل ساختاری، حقوقی و مالی منضبط و منظم‌تر از گذشته كنیم. امروز سازمان از این حیث وضعیت بهتری نسبت به گذشته دارد.»

تمام مسوولیت اربعین را می‌پذیریم
حجت‌الاسلام والمسلمین قمی در پاسخ به سوال سردبیر پایگاه اطلاع‌رسانی عقیق درباره اربعین گفت: «تناسب ماموریتی اربعین با سازمان تبلیغات اسلامی بیش از هر جای دیگری است. ما آمادگی كامل داریم تا تمام مسوولیت اربعین كشور را برعهده بگیریم. البته باید همه نظامات حاكمیتی مربوط به اربعین در كشور بازبینی شود.»

هم‌افزایی موثر میان تبلیغ اصیل و تبلیغ نوین
محمد قمی یكی از الزامات تبلیغ دینی در عصر حاضر را استفاده موثر از فناوری‌های نو دانست و ادامه داد: «تبلیغ اصیل كه توسط مبلغان مجاهد صورت می‌گیرد، یكی از كاركردهای مهم و همیشگی سازمان تبلیغات است، اما بدون تردید در دنیای امروز اثربخشی تبلیغات دینی به بهره‌گیری هوشمندانه و گسترده از روش‌های جدید، ابزارهای نوین و فناوری‌های به‌روز نیاز دارد. رسانه و فضای مجازی از اصلی‌ترین میدان‌های حضور سازمان در این دوره جدید بوده است و حتما این رویه باید با قوت بیشتری پیگیری شود. تلاش ما در سه سال گذشته این بوده تا به هم‌افزایی موثر میان تبلیغ اصیل و تبلیغ نوین برسیم؛ البته در این مسیر، كارهای زیادی در پیش داریم.»
 حجت‌الاسلام والمسلمین قمی درباره فعالیت سازمان تبلیغات اسلامی برای شناساندن ایران اسلامی در عرصه بین‌الملل گفت: «خداوند در قرآن می‌فرماید آثار گذشتگان را در پیش روی شما قراردادیم و این برای شما آورده دارد. یكی از راه‌های تبلیغ اسلام ناب استفاده از فرصت گردشگری، علی‌الخصوص گردشگری مذهبی است كه باید تقویت شود. با وزیر سابق میراث فرهنگی و گردشگری در این خصوص گفت‌وگو كرده بودیم، اما متأسفانه به دلیل شرایط جلسات به نتیجه‌ای نرسید و حقیقتا پرداخت به موضوع گردشگری به خاطر كرونا كمی سخت شده بود و نتوانستیم به همكاری خوبی برسیم. گردشگری جزئی از زندگی است و ما غیر از گردشگری مذهبی به گردشگری در حوزه اماكن تاریخی نیز توجه ویژه داریم.
از اماكن گردشگری می‌توان بهترین استفاده در نشر خوبی‌ها را داشته باشیم. در جریان سفر به استان بوشهر اصرار داشتم گردشگری مقاومت در آنجا برجسته شود. مقابله مردم دلیر بوشهر با پرتغالی‌ها و انگلیسی‌ها و با دست‌ خالی نماد مقاومت است.»