کشور  ادعاهای  بی‌پایان

سران حکومت آمریکا همواره خود را بهترین مدیران و استراتژیست‌های حوزه امنیت داخلی و سیاست خارجی دانسته‌اند. آیا این ادعا صحیح است؟

کشور ادعاهای بی‌پایان

از زمان تشکیل آمریکا تاکنون، روسای‌جمهور مختلفی در این کشور بر سرکار آمده‌اند. وجه اشتراک تمام این سیاستمداران، اتکا بر ابرقدرتی ذاتی آمریکا بوده‌است. این روند، پس از پایان جنگ جهانی دوم از شدت بیشتری برخوردار بوده‌است.مقامات آمریکایی معتقدند بهترین آمادگی ممکن را برای مواجهه با انواع رخدادها و سناریوها در داخل کشورشان و جهان داشته‌اند و اساسا متخصصان مدیریت بحران محسوب می‌شوند. راستی آزمایی این ادعا، با توجه به آنچه اکنون در داخل و خارج از آمریکا می‌گذرد، چندان دشوار نیست.در اینجا به بررسی مواجهه چهار دولت اخیر آمریکا(بوش، اوباما، ترامپ و بایدن) با بحران‌های داخلی و خارجی در آمریکا و ماحصل عملکرد آنها می‌پردازیم:

حوادث غیرمترقبه و سیاستمداران غیرمسؤول
وقوع حوادث غیرمترقبه در آمریکا ازجمله توفان، سیل و آتش‌سوزی‌های مکرر در جنگل‌های این کشور، همواره به یکی از چالش‌های سیاستمداران و صاحبان قدرت در این کشور تبدیل‌شده‌است. دموکرات‌ها و جمهوریخواهان از سوی شهروندان آمریکایی متهم هستند که اقدامات پیشگیرانه و فراتر از آن، اقدامات فوری را در زمان وقوع بحران صورت نمی‌دهند. بی‌دلیل نیست که هرگاه حادثه‌ای ازاین‌دست در آمریکا رخ می‌دهد، روسای‌جمهور خود را در معرض کاهش محبوبیت در نظرسنجی‌ها و انتقادات افکار عمومی ( به‌خصوص در مناطق آسیب‌دیده) می‌بینند.
   کاترینا؛ پاشنه آشیل دولت بوش
در سال2005، دو هفته پس از آن‌که توفان شدید استوایی، کاترینا سواحل خلیج مکزیک در جنوب آمریکا را ویران کرد، رئیس‌جمهور آمریکا گفته‌بود مسؤولیت ناکامی دولت در نشان دادن واکنشی مناسب به آن فاجعه را می‌پذیرد.
بوش به خبرنگاران گفت وقوع آن حادثه پرسش‌هایی را درباره توانایی دولت در نشان دادن واکنش به بلایای طبیعی پیش آورده‌است.رئیس‌جمهور اسبق آمریکا پس از مواجهه با اعتراض‌های شدید افکار عمومی اعتراف کرد:
 کاترینا ایرادهای جدی را در توانایی ما در نشان دادن واکنش (به بلایای طبیعی) در تمام سطوح دولت آشکار کرد و تا جایی که مساله به ناکامی دولت فدرال در انجام درست وظایفش مربوط می‌شود، من مسؤولیت آن را می‌پذیرم.
مایکل براون، رئیس سابق آژانس مدیریت امور اضطراری آمریکا در دوران بوش نیز به دلیل نحوه رسیدگی دولت فدرال به آن توفان به‌شدت موردانتقاد قرار گرفت و درنهایت ناچار شد استعفا دهد. صدها نفر براثر توفان کاترینا جان خود را از دست دادند.
توفان سندی؛ آزمونی که اوباما در آن مردود شد
در سال 2012 و در دوران ریاست جمهوری اوباما نیز عملکرد ضعیف او پس از خرابی‌های ناشی از توفان سندی، باعث انتقادهای گسترده مردمی شد.اولین موج توفان از هفت ایالت بحران‌زده حاشیه اقیانوس اطلس شروع شد و طی چند روز با عبور از کوبا، کانادا و کشورهای حوزه کارائیب به شمال شرق آمریکا رسید و خرابی‌های زیادی را بر جای گذاشت.
خسارات توفان سندی، جامعه آمریکا را با بحرانی جدی مواجه کرد و درحالی‌که خانه‌های زیادی تخریب و درختان بسیاری واژگون شده‌بود، میلیون‌ها آمریکایی با قطع سیم‌های برق و تلفن، کمبود آب سالم، غذا و مایحتاج عمومی روبه‌رو شدند. این توفان علاوه‌بر به وجود آوردن ویرانی‌های زیاد در ایالات مریلند، نیوجرسی، ویرجینیا و پنسیلوانیا، بیشترین خسارت را در نیویورک بر جای گذاشت به‌گونه‌ای که مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک از آن با عنوان توفانی با ابعاد بی‌سابقه که تخریب گسترده‌ای ایجاد کرد، یادکرده‌است.
هرچند ارتش آمریکا یک واحد مهندسی خود را برای کمک به راه‌اندازی مترو به نیویورک اعزام کرد اما مردم این ایالات از بی‌توجهی مسؤولان دولتی و شهری بیش از مشکلات به وجود آمده از خسارات توفان سندی ناراحت هستند. رسیدگی‌های اندک و دیرهنگام مسؤولان به مشکلات مردم، شهروندان نیویورکی را خشمگین ساخت.سرانجام پس از فروکش کردن بحران طبیعی توفان سندی، مردم درگیر با خرابی‌ها و مصیبت‌های وارده، نسبت به اهمال‌کاری‌ها و ندادن هشدارهای به‌موقع اعتراض کرده و از خدمات‌رسانی دولت به مردم بحران‌زده انتقاد کردند. مسؤولان هم تلاش کردند هر یک دیگری را مقصر اعلام کنند.
دوئل ترامپ با توفان هانا در تگزاس
در میان روسای‌جمهور آمریکا، ترامپ بیش از دیگران از قدرت ذاتی آمریکا و آمریکای قدرتمند و بدون رقیب در دنیا سخن می‌گفت. ترامپ بارها عنوان کرده‌بود کشورش برای مواجهه با هرگونه بحران بالقوه‌ای آماده است اما وقوع توفان هانا در دوران ریاست جمهوری ترامپ، خشم جمهوریخواهان تگزاس را برانگیخت.
توفان هانا، جنوب تگزاس را تحت تأثیر قرارداد و باعث وقوع سیل و قطعی برق در این منطقه شد.هانا، اولین توفان فصل برای آتلانتیک۲۰۲۰بود.سقوط تیرهای برق و درختان باعث بسته شدن جاده‌ها در جنوب تگزاس شد. شرکت برق تگزاس آمریکا، یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان برقی این ایالت از قطعی برق طولانی‌مدت و چندروزه بسیاری از منازل خبر داد.
آژانس مدیریت اضطراری فدرال و دولت آمریکا در واکنش به توفان هانا، اعلامیه فوریت‌های فدرال را تصویب کردند که مجوزی برای کمک‌های فدرال و بازپرداخت برای اقدامات تخلیه و پشتیبانی از پناهگاه‌های امدادی محسوب می‌شود. فرماندار تگزاس، گرگ ابوت، پیش از این خود اعلامیه فاجعه را برای ۳۲منطقه در ایالت صادر کرده‌بود.
ساکنان تگزاس پس از پایان توفان هانا، عملکرد دولت ترامپ را  در این خصوص به‌شدت موردانتقاد قراردادند. بی‌دلیل نبود که در نظرسنجی‌های ایالتی ( در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا)، وضعیت ترامپ در تگزاس( که به آشیانه جمهوریخواهان معروف است )بسیار متزلزل بود و درنهایت توانست با اختلافی اندک در این ایالت دموکرات‌ها و بایدن را شکست دهد.
کالیفرنیا در آتش، بایدن در خواب
درپی تداوم آتش‌سوزی‌های گسترده در غرب آمریکا بایدن، رئیس‌جمهور این کشور در ایالت کالیفرنیا وضعیت فاجعه اعلام کرد. بایدن پس از تایید وضعیت فاجعه به ساکرامنتو، مرکز این ایالت سفر و شدت خسارات آتش‌سوزی‌ها را ارزیابی کرد. بایدن هفته گذشته اعلام کرد آتش‌سوزی‌ها، توفان‌ها و سیلاب‌های اخیر به نقاط مختلف آمریکا آسیب‌های جدی وارد کرده و تابستان امسال زندگی بیش از 100میلیون آمریکایی را تحت تأثیر قرار داده‌است. رئیس‌جمهور آمریکا پیش‌ازاین نیز در ایالت کالیفرنیا که چند ماه است با آتش‌سوزی‌های گسترده دست‌وپنجه نرم می‌کند، وضعیت اضطراری اعلام کرده‌بود. درنتیجه این آتش‌سوزی‌های گسترده، صدها منزل مسکونی تخریب و هزاران نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. رئیس‌جمهور آمریکا و گوین‌نیوسام، فرماندار دموکرات کالیفرنیا متهم هستند که اقدام فوری در مهار آتش‌سوزی‌ها صورت نداده‌اند. کار به‌جایی رسیده که رقبای جمهوریخواه کاخ سفید، قصد دارند برای نخستین بار فرمانداری ایالت کاملا دموکرات کالیفرنیا را در انتخابات فرمانداری این ایالت به دست‌گیرند.

آمریکا علیه آمریکا
طی دو دهه اخیر، اعتراضات گسترده‌ای در آمریکا ناظر بر ساختار نظام سرمایه‌داری و در رد لیبرال دموکراسی رخ داده‌است. برخی از این اعتراضات به سراسر ایالات متحده گسترش پیدا کرد و مولد جنبش‌هایی در مبارزه با حکومت این کشور شد. هر اندازه زمان سپری می‌شود، این اعتراضات گسترده‌تر و قدرت پلیس فدرال و گارد ملی آمریکا برای سرکوب آنها کمتر می‌شود.
پیش به سوی اشغال وال‌استریت
جنبش اشغال وال‌استریت عنوانی است در اشاره به اعتراض‌ها و گردهمایی‌های خیابانی که از تاریخ ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۱ در وال‌استریت نیویورک آغاز شد و تا ۲۴ مارس ۲۰۱۲ در جریان بود. خواسته اشغال‌کنندگان وال‌استریت عمدتا رفع نابرابری‌های اقتصادی، مبارزه با فرهنگ اقتصادی سرمایه‌داری و از بین بردن دسترسی و نفوذ دلالان شرکتی و غول‌های پولی در دولت آمریکا بود.
برخی جوانان آمریکایی در خیابان وال‌استریت مقر بورس نیویورک در تاریخ ۱۷ سپتامبر در اعتراض به اوضاع وخیم اقتصادی و اختلاف طبقاتی آمریکا و سیاست کنونی این کشور دست به تظاهرات گسترده زدند. معترضان در این تجمعات در پارک خصوصی «زوکوچی» در نیویورک، کمپی برای اقامت برقرار کردند که چند خیابان با بورس اوراق بهادار، واقع در ساختمان وال‌استریت فاصله دارد. پس از شکل‌گیری هسته اولیه اعتراضات، بسیاری از شهروندان آمریکایی در نیویورک به جوانان معترض پیوستند.
در میان شعارهای تظاهرکنندگان جملاتی مانند «به کار بانک مرکزی پایان دهیم!، وقتی ثروتمندان پول فقرا را می‌دزدند، نام آن را معامله تجاری می‌گذارند!، وقتی فقرا از خود دفاع می‌کنند، نام آن خشونت گذاشته می‌شود!، وال‌استریت را نابود کنیم، پیش از آن که دنیا را نابود کند!» شنیده می‌شد.
فریادهای ناتمام علیه نژادپرستی در آمریکا
طی سال‌های گذشته، اعتراضات علیه نژادپرست سیستماتیک در آمریکا سرتاسر این کشور را فرا گرفته‌است. حتی در دوران ریاست‌جمهوری اوباما به‌واسطه قتل دو سیاهپوست به نام مایکل براون و اریک گارنر، اعتراضات گسترده‌ای شکل گرفت که توسط پلیس فدرال سرکوب شد اما اوج نقطه خشم و انفجار جامعه آمریکا از تبعیض‌نژادی به ماجرای قتل جورج فلوید، سیاهپوست غیرمسلح توسط پلیس باز‌می‌گردد.
 اعتراض‌ها به کشته‌شدن جورج فلوید از شهر مینیاپولیس در ۲۶ می ۲۰۲۰ آغاز شد و به سایر نقاط ایالات متحده آمریکا گسترش یافت. این اعتراضات ابتدا در برخی مناطق به صورت صلح‌آمیز انجام شد و در برخی دیگر شکل شورش به خود گرفت. اعتراض‌ها به مرگ جورج فلوید و رفتار خشونت‌آمیز پلیس، طی چهار روز به 7۰ شهر دیگر ایالات متحده آمریکا گسترش یافت. حداقل در ۱۲ شهر بزرگ ایالت متحده، حکومت نظامی و منع رفت‌آمد به اجرا درآمد.این اعتراضات دیگر کشورهای جهان را نیز در بر گرفت و مردم برای نشان دادن همبستگی خود با معترضان آمریکایی و در محکومیت نژادپرستی و حمایت از پویش «زندگی سیاهان مهم است» در استرالیا، انگلیس، فرانسه، آلمان و سایر کشورها تجمعات اعتراضی برگزار کردند.
سازمان ملل نحوه مرگ جورج فلوید را «فاجعه‌بار» خواند و همچنین کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از دولت آمریکا خواست تدابیری اتخاذ کند تا دیگر شهروندان این کشور شاهد مرگ بی‌دلیل آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار نباشند.کار به جایی رسید که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا از ارتش ( بالاترین نهاد نظامی آمریکا)خواست با اعتراضات مقابله کند و تظاهرکنندگان را مستقیما هدف قرار دهد.
روزی که سناتورها زیر میز رفتند
یکی دیگر از پدیده‌هایی که آمریکا طی سال‌های اخیر با آن دست به گریبان شده‌است، قدرت گرفتن شدید گروه‌های نژادپرست، افراطی و مهاجرستیزی است که برای رسیدن به اهداف خود، حاضرند دست به شورش و حتی نبرد مسلحانه در خیابان‌های ایالات متحده بزنند.
در پنجم و ششم ژانویه ۲۰۲۱ طرفداران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده در واشنگتن دی.سی تجمع کردند تا به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ اعتراض کرده و از درخواست ترامپ از معاون رئیس‌جمهور مایک پنس و کنگره برای رد کردن پیروزی رئیس‌جمهور منتخب جو بایدن حمایت کنند.
ترامپ در سخنرانی خود به هوادارانش دستور داد به سمت پایتخت آمریکا بروند تا اطمینان حاصل شود انتخابات ۲۰۲۰ منتفی است. متعاقبا گروهی طرفدار ترامپ به کنگره رفتند و سرانجام به ساختمان آن حمله کردند.آنها در بیرون کنگره آتش وسیعی روشن کردند و وارد ساختمان‌های آن شدند. بسیاری از سناتورها ناچار شدند زیر میز و میان صندلی‌ها پناه بگیرند. در آن زمان کنگره در جلسه‌ای بود که شمارش آرای کالج انتخابات را انجام می‌داد و در مورد آن بحث می‌کرد. در هر حال، معترضان با شکستن موانع امنیتی توانستند به کاخ‌کنگره‌آمریکا وارد شوند و تالار سنا را اشغال کنند. چند ساختمان در مجموعه کاخ کنگره‌آمریکا ایالات متحده تخلیه شدند و در ادامه ورودی ساختمان‌های مجموعه قفل شدند.بر اثر درگیری پلیس و اشغالگران کنگره، حداقل پنج نفر از طرفداران ترامپ و یک پلیس کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.