آمادگی رسانه ملی برای راه‌اندازی بخش خبری سلامت

دکتر علی‌عسکری، رئیس سازمان صداوسیما در دیدار با وزیر بهداشت اعلام کرد:

آمادگی رسانه ملی برای راه‌اندازی بخش خبری سلامت

  دکتر علی عسکری در دیدار با دکتر بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که با حضور جمعی از معاونان و مدیران کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اعضای شورای معاونان رسانه ملی برگزار شد، با اشاره به پژوهش‌های مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما در زمینه کرونا و دیدگاه‌های مردم دراین‌باره گفت: مرکز تحقیقات رسانه ملی یکی از معتبرترین مراکز مطالعات اجتماعی در کشور است که در همه زمینه‌های اجتماعی تحقیق می‌کند و از زمان پیدایش بیماری کرونا تاکنون تحقیقات بسیاری را در این زمینه انجام داده است.  وی افزود: از نتایج این تحقیقات می‌توان برای مدیریت بهتر اوضاع بهره برد و برای این مهم گروهی از وزارت بهداشت می‌توانند بر این نتایج متمرکز شوند و متناسب با آن تصمیم‌گیری شود که مثلا «باید چه راهکارهایی را در مقابل خسته شدن مردم از رعایت شیوه‌نامه‌ها برگزید؟» رئیس رسانه ملی از رصد شایعات و ترفندهای دشمن برای تخریب افکار عمومی سخن گفت و تأکید کرد: دشمن با استفاده از رسانه‌های متعدد و مختلف خود دائم در حال عملیات روانی علیه کشور ماست. رسانه ملی می‌کوشد در برابر این فعالیت‌ها واکنش مناسب داشته باشد و در موضوع کرونا، اگر نمایندگانی از وزارت بهداشت در کنار کارشناسان رسانه ملی قرار گیرند، راهبردهای بهتری برای پاسخگویی به این عملیات روانی دشمن می‌توان یافت. دکتر علی عسکری با بیان این‌که در این نبرد نکته بااهمیت این است که چگونه پیامی را گسترش دهید تا افکار عمومی را تحت تأثیر قرار دهد، گفت: برخی پاسخ‌ها و راهنمایی‌ها در فضای مجازی امکان انتشار دارند و برخی دیگر به‌تناسب فراگیری و اهمیت باید در رادیو و تلویزیون مطرح شوند؛ تشخیص این‌که کدام پیام در فضای مجازی و کدام در رادیو یا تلویزیون منتشر شود، باید با کمک کارشناسان باشد و در این زمینه نیز وزارت بهداشت می‌تواند به رسانه ملی کمک کند. رئیس سازمان صداوسیما سپس از ظرفیت‌هایی که رسانه ملی در اختیار وزارت بهداشت برای مهار کرونا قرار داده و نوآوری‌هایی که تاکنون داشته است، سخن گفت و افزود: این‌که افکار عمومی چگونه اقناع شود بحث مهمی است که باید با همکاری کارشناسان رسانه ملی و وزارت بهداشت انجام شود. رئیس رسانه ملی با بیان اهمیت موضوع تندرستی گفت: بحث تندرستی مهم‌تر از درمان است و اگر بتوان در تلاطمات این بیماری، بر سایر موضوعات مرتبط با تندرستی بیشتر متمرکز شد، کار بزرگی برای مردم انجام خواهد شد. رئیس رسانه ملی با اشاره به این‌که تاکنون رسانه ملی با بالاترین ظرفیت در کنار وزارت بهداشت و درمان بوده است، از تداوم این همکاری در دوره جدید این وزارتخانه سخن گفت و اعلام کرد: رسانه ملی در چندگونه برنامه می‌تواند در زمینه بهداشت و سلامت تولید محتوا کند که ازجمله آن برنامه‌های کوتاه و پرتکرار، ترکیبی، برنامه‌های مستند، فیلم، سریال و ... است. دکتر علی عسکری همچنین از پیگیری‌ها برای راه‌اندازی بخش خبری سلامت در رسانه ملی سخن گفت و افزود: معاونت سیاسی و شبکه سلامت آماده‌اند تا این بخش خبری هر چه زودتر آغاز به کار کند و قطعا با پشتیبانی محتوایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مردم از آن استقبال فراوانی خواهند کرد. وی سپس از تلاش رسانه ملی برای دلگرمی مردم در اوضاع کرونایی یاد کرد و گفت: ما هر شب سه سریال جدید روی آنتن می‌بریم و تلاش کردیم در کنار مردم باشیم و بتوانیم در این دوران سخت، نشاط را در خانواده‌ها حفظ کنیم.
رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به اهمیت طب سنتی در کنار علوم پزشکی افزود: باید بر اساس قواعدی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند، از طب سنتی یا همان طب طبیعت هم استفاده و به صورت جدی به آن فکر کرد. دکتر علی عسکری در پایان با اشاره به درخواست دکتر عین‌اللهی برای تولید آثار نمایشی در خصوص مدافعان سلامت گفت: ما در زمینه شهدای سلامت تاکنون در برنامه‌های مختلف کارکرده‌ایم؛ با‌وجوداین در میان مدافعان سلامت و شهدای این عرصه قهرمانان بی‌نظیری یافت می‌شوند که نامشان باید در تاریخ ثبت شود و صداوسیما آمادگی دارد درباره این قهرمانا،ن آثار نمایشی ماندگار تولید کند.
 صداوسیما؛ همدم مردم
دکتر عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این دیدار با اشاره به شیوع بیماری کرونا و پیامدهای آن برای کشور گفت: بیش از 115 هزار نفر از هموطنان ما به علت کرونا فوت کرده‌اند و تعدادی نیز آسیب‌های جدی دیده‌اند که باید به آن توجه کرد.
وی با اشاره به تلاش همکارانش در این وزارتخانه برای مهار کرونا گفت: در این دوره همکاران ما متحمل زحمات و فشار زیادی شدند و بیش از 240 شهید در این راه تقدیم کرده‌اند اما هنوز هم این راه ادامه دارد.
دکتر عین‌اللهی از تبعات این بیماری و مسائل روانی که در جامعه ایجاد کرده است، یاد کرد و گفت: کرونا برای مردم محدودیت‌هایی در روابط ایجاد کرد، بسیاری در خانه‌ها ماندند و رفت‌وآمدها محدود شد و همه اینها موجب ایجاد مشکلات روانی برای جامعه شد. صداوسیما در این شرایط تنها همدم مردم بود و تلاش کرد در کنار مردم باشد.
وی افزود: بخشی از تأمین امنیت روانی مردم بر عهده صداوسیماست و این رسانه به‌خوبی توانسته است از عهده انجام این مأموریت برآید و بر اساس آنچه شنیده‌ام حدود 100 نفر از همکاران صداوسیما بر اثر کرونا درگذشته‌اند و این حکایت از در میدان و در کنار مردم بودن رسانه ملی دارد.
وزیر بهداشت با بیان این‌که در علوم پزشکی موارد متناقض زیاد و ممکن است هر مبحث مخالفان و موافقان بسیاری داشته باشد، گفت: ما برای این‌که کمتر این تناقضات در ارائه اطلاعات به مردم ایجاد شود کمیته‌ای علمی داریم که هدفش به حداقل رساندن این تناقضات است و درخواستمان این است صداوسیما مطالب علمی را از این کمیته پیگیری کند.  طرح شهید قاسم سلیمانی و گروه‌های داوطلب بسیج برای حمایت ویژه از گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه از طرح‌هایی است که کمک بسیاری به مردم کرده و باید بیشتر به آن پرداخت.
وزیر بهداشت همچنین با درخواست راه‌اندازی بخش خبری سلامت در بخش‌های خبری گفت: تحریریه خبر سلامت با همکاری وزارت بهداشت می‌تواند اخبار را صحیح و به‌موقع به اطلاع مردم برساند.
وی از راه‌اندازی کارگروه رصد فضای مجازی برای پیشگیری از شایعات و اخبار متناقض در این وزارتخانه هم خبر داد و گفت: می‌توان مطالبی را که در این زمینه رصد می‌شوند، در برنامه‌های مختلف صداوسیما مطرح کرد.
عین‌اللهی همچنین درخواست کرد بخشی از برنامه‌های شبکه سلامت اختصاصا به مبحث کرونا بپردازند. عین‌اللهی از اهمیت تولید برنامه‌هایی با موضوع خودمراقبتی و سلامت‌محور سخن گفت و تأکید کرد: در این زمینه تولید برنامه‌های گفت‌وگومحور کافی نیست و باید برنامه‌هایی هنری و در قالب‌های جذابی چون مستند، فیلم و سریال تولید کرد.
دکتر علیرضا رئیسی، معاون بهداشت این وزارتخانه نیز در این نشست با تأکید بر اعتماد مردم به رسانه ملی گفت: نقش صداوسیما در مدیریت کرونا نقش پررنگی بود و مردم در این حوزه اعتماد زیادی به رسانه ملی دارند.
وی افزود: اعتماد مردم به صداوسیما نسبت به سایر رسانه‌ها قابل‌مقایسه نیست و از این منظر جایگاه رسانه ملی نسبت به دیگر رسانه‌ها بسیار بالاتر است. دکتر رئیسی با اشاره به تسریع در واکسیناسیون و آمار مطلوب آن در دوره جدید گفت: رسانه‌های معاند علاوه بر تلاش برای کاستن اعتماد مردم به رسانه ملی تلاش می‌کنند هر بار با طرح موضوعاتی چون کمبود واکسن در کشور، تأثیر واکسن‌های وارداتی بر مرگ‌ومیر و ... از هر راهی برای تخریب اعتماد مردم سوءاستفاده کنند.دکتر قاسمی، مدیر شبکه سلامت سیما و رئیس شورای سلامت رسانه ملی در این نشست با ارائه گزارشی از عملکرد رسانه ملی در زمینه تولید برنامه با موضوع کرونا گفت: برای نمونه در بازه زمانی 9 تا 15 شهریور بیش از 1070 ساعت برنامه در حوزه کرونا تولید و پخش شد.
وی پیشنهاد داد شورایی رسانه‌ای در وزارت بهداشت ایجاد شود تا همکاری بهتری بین دو مجموعه شکل گیرد.
 انجام 13 پیمایش کشوری از ابتدای کرونا تاکنون
علی طلوعی، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما نیز با بیان این‌که 13موج پیمایش ملی تاکنون در مرکز تحقیقات رسانه ملی از ابتدای شیوع بیماری کرونا انجام شده است، گفت: هر 40 روز یک‌بار در کشور یک پیمایش انجام شده که از نظر حجم کار بی‌نظیر است.