سنجرخان سردار ایرانی

سنجرخان سردار ایرانی

سید‌عباس فاطمی رئیس مرکز سیمای استان‌ها

سنجرخان شهید اهل سنت از روستای زیبای نران در قلب کردستان؛ شهیدی که در ظهر عاشورای یکصد سال قبل با دسیسه حکام مستبد وابسته به بیگانه بعد از چند سال مبارزه و ایستادگی در مقابل نفوذ بیگانگان روس و انگلیس و رد القاب و عناوین اهدایی عثمانی و مخالفت با ظلم و ستم خوانین محلی به شهادت رسید. پرداختن به زندگی این سردار بزرگ کرد وطن‌پرست ایرانی که هم‌عصر میرزا کوچک‌خان جنگلی بود خواسته اقشار مختلف مردم و مسؤولان استان بود و سیمای مرکز کردستان برای تولید این اثر ماندگار سر از پا نشناخت. مرکز کردستان از مراکز موفق و پرمخاطب در سپهر رسانه‌ای است. استان کردستان سرشار از قهرمانانی است که زندگی آنان ظرفیت تولید آثار نمایشی فاخر دارد. نگارش سریال سنجرخان از سال ۹۶ توسط زنده‌یاد ضیاءالدین دُری آغاز شد و بعد از اتمام نگارش به‌دلیل بیماری ایشان کار تولید به تاخیر افتاد.
بعد از درگذشت تلخ این کارگردان توانا با جناب محمد‌حسین لطیفی، کارگردان متعهد و موفق سینما و تلویزیون برای تولید این اثر مهم توافق شد و از شهریور سال ۹۹ و در ایام یکصدمین سال شهادت سنجرخان وزیری کار تصویربرداری آغاز شد و این روزها سکانس‌های پایانی و مهم جنگی سریال در حال ضبط است. حمایت و پشتیبانی بی‌دریغ استاندار محترم جناب مهندس مرادنیا که در تولید سریال سنجرخان نهایت همکاری را با معاونت استان‌های رسانه ملی داشتند و در ماه گذشته تفاهم تولید دو سریال ارزشمند دیگر شامل سریال «امیرنظام گروسی» و «مستوره اردلان‌« را امضا کردند و ان‌شاءا... پس از پایان پژوهش و نگارش‌، شاهد تولید و پخش آن خواهیم بود، جاي تقدير دارد. مرکز سیمای استان‌ها تحت هدایت معاون محترم امور استان‌ها در تدوین سند تحول و برنامه پنج ساله عزم خود را برای تولید آثار مستند و نمایشی (فیلم و سریال‌) از زندگی مفاخر ملی و استانی و معرفی رویدادهای مهم تاریخی و انقلابی ‌در کنار تولید آثار سرگرم‌کننده اجتماعی و خانوادگی جزم کرد.
در طول پنج سال گذشته در کنار عمل به وظایف سازمانی و انقلابی و تولید آثار اجتماعی و خانوادگی‌، طنز و سرگرمی و برنامه‌های روتین، نگاه ویژه‌ای به حوزه مهم معرفی مفاخر و قهرمانان و ایثارگران در تاریخ یکصد‌ساله اخیر وجه قالب کارهای نمایشی سیمای مراکز استان‌ها شد. رهنمودهای رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان تولیدات نمایشی، ما را نسبت به مسیر انتخابی در معرفی داشته‌های کم‌نظیرمان مصمم‌تر کرد.
با بهره‌گیری از عناصر کاربلد‌، شاخص و متعهد و کاربرد ارزشمند هنر‌؛ سبک زندگی و زیست انسانی و انقلابی و علّو مقام و رفعت جایگاه بزرگمردان ایران و اسلام در تاریخ معاصر به‌تدریج در معرض دید و نظر مخاطبان قرار گرفت و مانع از فراموشی قهرمانان و راه و رسم بزرگ شدن و بزرگ‌منشی آنان شد. نکته مهم در تولیدات نمایشی تاریخی، جذابیت برای مخاطب و ارائه تصویری زیبا از گذشته ملت بزرگ ایران و مجاهدت‌های قهرمانان از اقوام بزرگ برای حفظ وحدت ملی و مجد و عظمت ایران بزرگ است. تولید سریال دفاع مقدسی (‌سریال بازگشت مرکز گلستان) و رویدادهای مهم تاریخی مثل سریال «جلال» تولید صدا و سیمای مرکز آذربايجان (‌انقلاب مردم آذربایجان‌شرقی در ۲۹ بهمن ۱۳۵۶) و «جلال 2‌« ادامه مبارزات مردم آذربایجان بر علیه نظام ستمشاهی تا پیروزی انقلاب و معرفی دو شهید محراب آیت‌ا... قاضی‌طباطبایی و مدنی و شهید والامقام علی تجلایی و نقش آذربایجان در آزادی سوسنگرد و سریال روزهای بیقراری2 در مرکز آذربایجان‌، سریال‌های «صبح آخرین روز (شهید شهریاری و معرفی شهید اقتدار علمی)»؛ «راز ناتمام‌« مجاهدت‌های انقلابی و علمی شهید باهنر و نشان دادن دست‌های پنهان جریان نفوذ در انقلاب؛ بانوی سردار مجاهدت بی‌بی‌مریم بختیاری، زن فرهیخته، شجاع، مدیر و مجاهد بر علیه جهل و نادانی و استبداد داخلی و استعمار خارجی؛ شهید شیرعلی مردان‌خان بختیاری، مبارزی شجاع بر علیه استبداد داخلی و استعمار خارجی‌؛ سردار سنجرخان،  قهرمان کرد همرزم میرزا کوچک‌خان‌، سریال نقش خاک تجلی هنر ایرانی و جوان خلاق و مبتکر ایرانی در مرکز همدان، سریال جذر و مد (‌در مرکز خوزستان‌) به تولید رسیده و برخی پخش شده و به‌زودی تقدیم نگاه مخاطبان خواهد شد. سریال‌های شیر‌علی مردان بختیاری و مادر سوجان (‌مرکز گیلان) و سریال من و سردار مرکز کرمانشاه در مرحله پیش‌تولید و سریال‌هایی برای آشنا کردن نسل جوان با دیگر قهرمانان ملی و انقلابی مثل شهید صدوقی(«بارش تند» مرکز یزد)‌، زنده‌یاد سرلشکر شهید حسین لشکری سیدالشهدای آزادگان(«سوخته‌دل» مرکز قزوین‌)‌، سریال «ققنوس‌«(شهید عباس دوران مرکز فارس) و... در مرحله نگارش و بازنویسی و بخشی از نهضت توجه به قهرمانان بزرگ ملی در آثار نمایشی استان‌هاست.