وقتی ابهت ادعایی جنگ‌طلبان در هم می‌شکند

وقتی ابهت ادعایی جنگ‌طلبان در هم می‌شکند

وجه اشتراک دولت‌های بوش، اوباما، ترامپ و بایدن، حمایت از جنگ مستقیم یا نیابتی در مناطق مختلف دنیا و به‌خصوص غرب آسیاست. بوش پسر، رسما با اشغال افغانستان و عراق، فصل نوینی از جنگ‌طلبی را در سیاست خارجی آمریکا آغاز کرد و دولت‌های بعدی آمریکا نیز دامنه مداخله نظامی مستقیم یا غیرمستقیم این کشور را بسط و گسترش دادند.با این حال امروز کسی آمریکا را پیروز این‌همه جنگ‌طلبی و اشغالگری تلقی نمی‌کند:
شکست بوش در مقابل تروریسم خودساخته
جورج بوش در سال2001 و پس از وقوع حادثه مشکوک 11سپتامبر و انهدام برج‌های دوقلو (که هنوز درخصوص آن ابهامات بسیار زیادی وجود دارد)، اشغال افغانستان را کلید زد. سال2003 نیز دولت جورج بوش به بهانه وجود تسلیحات کشتارجمعی در عراق، دستور حمله به این کشور را صادر کرد. بوش به جامعه آمریکا القا کرده‌بود این‌همه جنگ، خونریزی و اشغالگری باهدف صیانت از جامعه آمریکا در مقابل تروریسم افراطی صورت می‌گیرد. اما با افشای دروغ‌های بوش در حمله به عراق و افغانستان و افزایش تصاعدی شمار تلفات آمریکا در این دو کشور، شهروندان آمریکایی خود را بازنده این نبرد دانستند.
سکته اوباما در بنغازی
اوباما و همراهانش پس از حضور در قدرت همان سیاست‌های اشغالگرایانه بوش را ادامه داده و فراتر از آن، پیاده نظام و ساختار عملیاتی تروریست‌های تکفیری را در سوریه و عراق شکل دادند. گرچه اوباما در ظاهر از جنگ و اشغالگری چندان حمایت نمی‌کرد اما با حمایت از داعش، خونین‌ترین دوران را در منطقه غرب آسیا رقم زد.با همه این اوصاف، بسیاری از تحلیلگران از حادثه بنغازی به‌عنوان نقطه فاجعه‌بار سیاست خارجی دولت اوباما یاد می‌کنند. جایی که در آن، ابهت ادعایی آمریکا به یکباره در‌هم شکست.
ترامپ چگونه برای فرار از جنگ
دروغ گفت

سال 2018 رزمندگان جبهه مقاومت در منطقه توانستند تروریسم تکفیری ساخته و پرداخته دست آمریکا، رژیم صهیونیستی و رژیم سعودی را سرنگون ساخته و پیروزی بزرگی را به سود امنیت جهان اسلام رقم بزنند. در چنین شرایطی ترامپ که خود را بازنده این نبرد طولانی‌مدت می‌دانست، تصمیم به ترور فرماندهان ارشد مقاومت، یعنی سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس گرفت. پس از شهادت مظلومانه این دو فرمانده بزرگ جبهه مقاومت در عملیات فرودگاه بغداد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به موشکباران عین‌الاسد (پایگاه اشغالگران آمریکای در عراق) پرداخت. ترامپ پس از حدود 24 ساعت، در کنفرانسی خبری مدعی شد که اتفاقی برای نیروهای آمریکایی رخ نداده‌است. با این حال، پس از مدتی کوتاه مشخص شد که این ادعا کاملا دروغ بوده و ترامپ برای فرار از جنگ با ایران و شکست در این نبرد، به افکار عمومی آمریکا دروغ گفته‌است.
وقتی بایدن دستور فرار را صادر کرد
بایدن اکنون به‌واسطه صدور دستور فرار فوری نیروهای اشغالگر آمریکایی از افغانستان، شدیدا مورد انتقاد قرار گرفته‌است. به‌عبارت بهتر، بایدن به نماد شکست نهایی واشنگتن در افغانستان و شبه‌قاره هند تبدیل شده‌است. هم‌اکنون کماکان صدها تبعه آمریکایی در افغانستان در انتظار فرار از این کشور هستند و ده‌ها سرباز آمریکایی نیز در انفجار فرودگاه کابل، کشته و زخمی شدند. نظرسنجی‌های صورت گرفته در ایالات متحده‌آمریکا نشان می‌دهد که نحوه مواجهه بایدن با تحولات افغانستان، به کاهش شدید محبوبیت او منجر شده‌است.