عیاری گفت ژست نظامی نگیر!

گفت‌وگو با رضا بنفشه‌خواه به بهانه پخش «روزگار قریب» از شبکه آی‌فیلم

عیاری گفت ژست نظامی نگیر!

ایفای نقش فضل‌ا... زاهدی در سریال «روزگار قریب» بر عهده رضا بنفشه‌خواه بود؛ بازیگر پیشکسوتی که چند نسل از مخاطبان تلویزیون با او خاطره دارند. بنفشه‌‌خواه تا امروز در سریال‌‌های متعددی به ایفای نقش پرداخته که ماجراهای آقای‌خیرخواه، گالش‌های مادربزرگ، عطر گل یاس، مش خیرا... صندوقچه اسرار، مزد ترس، وکلای جوان، پهلوانان ‌نمی‌میرند، روزگار جوانی، یادداشت‌های کودکی و پشت کنکوری‌ها از جمله این آثار هستند. این بازیگر پیشکسوت با اشاره به این‌که تا به امروز در آثار تاریخی متعددی بازی کرده است، تاکید می‌‌کند شناخت خوبی از تاریخ معاصر دارد و شخصیت‌های تاثیرگذار در آن از جمله سپهبد فضل‌ا... زاهدی. او می‌گوید کیانوش عیاری به عنوان کارگردان سریال روزگار قریب از او خواسته تا برای ایفای نقش زاهدی ژست نظامی نگیرد. بازیگر سریال «روزگار قریب» خاطرنشان می‌‌کند که آثار این‌چنینی باعث می‌‌شود مردم هر چه بیشتر با مفاخر کشور و خدمات‌شان آشنا شوند. او همچنین یادآور می‌‌شود که جای برخی شخصیت‌های شاخص و قهرمانان ایران در فیلم‌‌ها و سریال‌‌ها خالی است و به نوعی مورد غفلت واقع شده‌‌اند. بنفشه‌خواه تاکید می‌کند مخاطبان هم عموما از این سریال‌‌ها استقبال خوبی می‌کنند، چرا که علاقه دارند با مفاخر کشورشان آشنا شوند. شبکه آی فیلم این شب‌ها سریال «روزگار قریب» را روی آنتن دارد. به همین بهانه، گفت‌و‌گویی داشته‌ایم با رضا بنفشه‌خواه بازیگر نقش فضل‌ا... زاهدی در این اثر نمایشی جذاب و ماندگار.

شما در آثار نمایشی تاریخی پر تعدادی حضور داشته‌اید. درباره «روزگار قریب» و جذابیت‌های نقش سپهبد زاهدی در این سریال بگویید.
‌همان‌طور که خودتان هم اشاره کردید من در سریال‌های تاریخی زیادی بازی داشته‌ام. از تاریخ معاصر شناخت خوبی دارم و همچنین از شخص فضل‌ا... زاهدی که نقش او در کودتای ۲۸ مرداد غیرقابل انکار است. یادم هست وقتی کودتا اتفاق افتاد کلاس دوم دبستان بودم. آن روز را به یاد می‌‌آورم. دولت مصدق ساقط شد و دولت زاهدی روی کار آمد. آمریکا و انگلیس بر منابع و ثروت کشور مسلط شدند. به هر حال، این خاطرات و نقش زاهدی در کودتای ۲۸ مرداد، نقش‌آفرینی در قالب این شخصیت را برای خودم جذاب کرده بود..
خودتان از شخصیت و زندگی فضل‌ا... زاهدی چقدر مطلع بودید؟ آیا مطالعه‌ای در این زمینه داشتید؟
‌مطالعاتی در حوزه تاریخ معاصر داشته‌ام و بی‌اطلاع نیستم اما زندگینامه زاهدی را نخوانده بودم. بیشتر آنچه شنیده بودم درباره نقش او در کودتای ۲۸ مرداد بود. البته آقای عیاری تاکید داشتند که برای بازی در نقش زاهدی ژست سپهبدی و نظامی نگیرم چر اکه او با دکتر سیاسی، رئیس دانشگاه تهران دوست صمیمی بوده و طبیعی است که در مواجهه با دوستش، رفتار خشک نظامی نداشته باشد..
‌‌به نظرتان چقدر جای پرداخت به شخصیت‌ها و مفاخر ادبی، علمی و فرهنگی کشور در سریال‌های تلویزیونی خالی است؟
‌به نظرم این سوال را باید مسؤولان جواب بدهند. نه تنها تاریخ معاصر که به گذشته‌های دور هم نپرداخته‌ایم. در آن دوران هم آدم شاخص کم نداشته‌ایم. تاریخ خودمان پر است از قهرمانانی که جایشان در سریال‌ها و فیلم‌ها خالی است. ما کمتر به شخصیت‌‌های بزرگی مثل بابک خرمدین، یعقوب لیث صفاری، کوروش و ابومسلم خراسانی پرداخته‌ایم. نه تنها تاریخ معاصر مورد غفلت واقع شده که به گذشته‌های دورتر هم نپرداخته‌ایم.
سریال «روزگار قریب» از جمله آثار نمایشی شاخص تلویزیون است که توانست نظر مثبت مخاطبان و منتقدان را توأمان جلب کند. نقاط قوت و تمایز این سریال را در چه می‌بینید؟
واقعیت این است که اغلب ما با مفاخر علمی و خدماتی که به کشور و مردم داشته‌اند بیگانه هستیم. ساخت سریال‌هایی مانند «روزگار قریب» باعث می‌شود تا مردم از خدمات مفاخری مانند دکتر قریب آشنا شوند. مخاطبان هم از چنین سریال‌هایی که فضای‌شان در گذشته می‌گذرد استقبال می‌کنند زیرا برای آنها هم مهم است تا با مفاخر کشورشان آشنا شوند.
 همکاری با کیانوش عیاری چگونه تجربه‌ای بود؟
خیلی خوب. البته حضور من در سریال چندان پررنگ نبود و بیشتر بازی‌ام در بیمارستان فیروزآبادی شهرری بود. آقای عیاری کار را خوب می‌شناخت و می‌دانست چه می‌خواهد، به همین دلیل، همه چیز خیلی تند و سریع پیش می‌رفت. برخی از کارگردانان هستند که می‌خواهند آزمون و خطا کنند و مثلا زوایای مختلف برای تصویربرداری را بیازمایند اما آقای عیاری به خوبی می‌دانست از کار
چه می‌خواهد..
این‌که بازی‌ها و دیالوگ‌ها معمولا به شکل روزانه مشخص و نوشته می‌‌شد کار را برایتان مشکل نمی‌کرد؟
‌نه، من به این مدل کار کردن عادت دارم. هوشنگ ‌توکلی یک سریال ساخت به نام «پدر» که امیدوارم از شبکه آی فیلم پخش شود. قصه سریال مربوط به ترور مستشاران آمریکایی در ایران پیش از انقلاب بود. در آن سریال هم، آقای توکلی سر صحنه دیالوگ‌‌ها را می‌نوشت و به دست بازیگران می‌‌‌داد. به همین دلیل، با این روش آشنا بودم و برایم عجیب و غریب نبود.
خودتان بازپخش سریال «روزگار قریب» را از آی فیلم تماشا می‌کنید؟
‌اطلاع نداشتم اما بازپخش‌های قبل سریال را دیده‌ام.
‌‌مدتی است که به پرکاری گذشته نیستید؟
‌این را دیگر باید از کارگردانان و تهیه‌کنندگان بپرسید. نقش خوب برای بازیگران به سن و سال ما زیاد وجود ندارد. در حال بازی در دو سریال «نیسان آبی» به کارگردانی منوچهر هادی و «از سرنوشت» کار محمدرضا خردمندان هستم.
مخاطب شبکه‌ آی فیلم هستید؟
‌بله سریال‌هایش را می بینم، مخصوصا آنهایی که خودم بازی داشته‌ام. سریال‌‌های دیگر آی‌فیلم را هم می‌‌بینم. البته خیلی خوشحال شدم وقتی آی فیلم سریال «آینه عبرت» را بازپخش کرد. دو سریال دیگر هم به نام‌های «محکمه عدالت» و «ماجراهای آقای خیرخواه» دارم که امیدوارم این دو اثر هم از آی فیلم بازپخش شود.