امتداد اقتدار  از مدیترانه تا کارائیب

با وجود تهدیدات و لفاظی‌های آمریکا و اسرائیل اولین محموله سوخت ایران امروز به بیروت می‌رسد

امتداد اقتدار از مدیترانه تا کارائیب

اولین محموله سوخت ایران به کشور لبنان امروز از طریق مرز زمینی و از کشور سوریه وارد بیروت می‌شود تا برگ دیگری در کارنامه اقتدار منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران ثبت شود. ورود محموله سوخت جمهوری اسلامی ایران به لبنان در حالی صورت می‌گیرد که هر دو کشور ایران و لبنان از سوی کشورهای غربی در محاصره اقتصادی هستند و حرکت نفتکش‌های ایرانی به سوی دریای مدیترانه با واکنش‌ها و تهدیدهای زیادی روبه‌رو بود اما با پافشاری و قاطعیت ایران و حزب‌ا... لبنان، هیچ‌یک از این تهدیدها عملیاتی نشد و اکنون در اولین مرحله از ارسال سوخت، ۲۹میلیون لیتر گازوئیل ایران آماده توزیع شدن در میان مردم لبنان است. به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، این محموله سوخت از طریق شرکت الامانه طی دو مرحله توزیع خواهد شد؛ در مرحله اول سوخت ایرانی به دست بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های عمومی و خصوصی و برخی کارخانه‌هایی که کالاهای اولیه می‌سازند، خواهد رسید و در مرحله دوم به دست شهرداری‌ها و ژنراتورها و تولیدکنندگان برق در لبنان.

خبر خوش حزب‌ا... برای مردم لبنان
اولین بار در روز عاشورا بود که سید حسن نصرا...، دبیر کل حزب‌ا... لبنان از اعزام نفتکش‌های ایرانی به سوی لبنان خبر داد و چند روز بعد بود که نصرا... خبر اعزام دومین نفتکش را نیز تایید کرد. این اخبار در حالی که ایران و لبنان در جبهه مقابل غرب و تحت تحریم کشورهای اروپایی و آمریکا هستند پیام مهمی به همراه داشت و نشان‌دهنده گام مهم جبهه مقاومت در مقابل تحریم بود.
از همان اولین ساعات اعلام خبر اعزام نفتکش‌های ایرانی به سوی لبنان، یکی از احتمالات مطرح این بود که واشنگتن و رژیم اشغالگر قدس یا مهره‌های منطقه‌ای آنها بخواهند در مسیر حرکت نفتکش‌های ایرانی به سوی بیروت اخلال ایجاد کنند، به‌ویژه این‌که اسرائیلی‌ها ید طولایی در تروریسم بین‌المللی دارند و شرکایشان هم سابقه بدی در دزدی‌های دریایی از خود به‌جا گذاشته‌اند.
با این‌حال سید حسن نصرا... در سخنانی قاطعانه و محکم خطاب به کسانی که ملت لبنان را در محاصره اقتصادی قرار داده‌اند، تاکید کرد هرگونه تعرضی به نفتکش‌های ایرانی، مترادف با تعرض به خاک لبنان محسوب می‌شود و بهای بسیار سخت و پشیمان کننده‌ای برای عاملان آن خواهدداشت.
هشدارهای سید حسن نصرا... باعث شد تا رژیم اشغالگر قدس و آمریکا از ایجاد مانع یا مزاحمت در مسیر حرکت نفتکش‌های ایرانی، خودداری کنند تا مبادا توازن قوای نظامی در منطقه را بیش از پیش به ضرر خود رقم بزنند.

اعزام پی‌درپی نفتکش به ونزوئلا
ایران با ارسال سوخت به لبنان، دومین‌بار است که در سال‌های اخیر با چنین شیوه‌ای در مقابل غربی‌ها مانور قدرت برگزار می‌کند چرا که پیش از این هم سابقه ارسال سوخت به کشور ونزوئلا در کارنامه قدرت‌نمایی‌های ایران
 به چشم می‌خورد.
چند ماه قبل بود که پنج نفتکش حامل بنزین ایران از بندرعباس تا دریای کارائیب به قدرت ادامه مسیر دادند و در بندرگاه‌های ونزوئلا و در میان استقبال گرم ملت و دولت این کشور پهلو گرفتند.
این حرکت نشان داد جمهوری اسلامی در نشان دادن اقتدار خود در عرصه بین‌المللی با کسی تعارف و شوخی ندارد و بدون توجه به تهدیدهای توخالی ارو پا و آمریکا، آن چرا که بخواهد در جهت تامین منافع خود انجام می‌دهد.

سند روشن از توخالی بودند تهدیدهای آمریکا
آمریکا در عرصه رسانه‌ای تلاش زیادی کرد تا اثبات کند سیاست فشار علیه ایران جواب داده و امکان صدور نفت و مشتقات آن از سوی جمهوری اسلامی فراهم نیست اما اعزام نفتکش‌های سوخت ایرانی به کشورهای دوست نشان داد این سیاست‌ها ناکارآمد است.
در زمان اعزام نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا، ترامپ رئیس‌جمهور وقت، پمپئو وزیر خارجه وقت و دیگر مقامات ریز و درشت آمریکایی در اظهار نظرهای رسمی خود بارها تاکید کردند جلوی قدرت‌نمایی ایران را خواهند گرفت. رسانه‌های غربی و شبکه‌های خبری اپوزیسیون ایرانی هم بارها در برنامه و گزارش‌های خود به این موضوع پرداختند و درباره اقدام ایران و حرکت احتمالی متقابلانه آمریکا باب بحث و گفت‌وگو را با کارشناسان داخلی و خارجی باز کردند.  اما نفتکش‌های اعزامی ایران به سلامت و بدون مزاحمت به بنادر ونزوئلا رسیدند و نکته جالب ماجرا این بود که مسیر حرکت آنها از محل عبور همان نفتکشی بود که سال 98 توسط نیروی دریایی انگلیس در منطقه جبل‌الطارق، توقیف شده بود اما پس از مقابله به مثلی که جمهوری اسلامی ایران در آن سال انجام داد، نیروهای آمریکایی‌ و متحدان‌شان می‌دانستند که این بار هم مزاحمت در مسیر نفتکش‌های ایرانی بدون جواب نخواهد ماند و همین مساله زمینه را برای اعزام بی‌دردسر نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا فراهم کرد. در همین مقطع بود که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین کشورمان در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به هرگونه مزاحمت برای نفتکش‌های ایرانی هشدار داد و بر حق ایران برای اتخاذ تدابیر مناسب و ضروری در مقابله با این تهدیدات تاکید کرد. سرلشکر باقری، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح کشورمان هم در هشداری آشکار به دشمنان ایران از جمله آمریکا تاکید کرد که هر خطای محاسباتی آنها با پاسخ سریع و کوبنده جمهوری اسلامی مواجه خواهدشد.

قدرشناسی متحدان ایران
از همان روز که خبر اعزام نفتکش‌های ایرانی به لبنان توسط دبیرکل حزب‌ا... لبنان اعلام شد، موجی از شادی در میان مردم این کشور به راه افتاد و بسیاری از کاربران لبنانی در شبکه‌های اجتماعی این کشور از اقدام ایران در ارسال کشتی حامل سوخت برای کمک به لبنان قدردانی کردند.
البته ناگفته نماند که در میان خوشحالی مردم لبنان، برخی احزاب غربگرای لبنانی نسبت به اعزام این نفتکش‌ها ابراز نگرانی کردند.
سعد‌الحریری، رئیس جریان غربگرای المستقبل بلافاصله در واکنش به سخنان نصرا... مدعی شد که کشتی‌های حمایتی ایران با خود به لبنان خطرات و تحریم‌های بیشتر به همراه خواهند داشت و تلقی کردن کشتی‌های ایران به مثابه خاک لبنان «اوج تضییع حاکمیت ملی» این کشور است. اما وئام وهاب، رئیس حزب التوحید العربی لبنان طی اظهاراتی در شبکه‌های اجتماعی به مخالفت سعدالحریری با ورود سوخت از ایران واکنش نشان داد. وئام وهاب گفت: سخن الحریری راه را به روی تشکیل دولت بست. آیا الحریری می‌خواهد از صفوف تحقیر و ذلت برای راضی شدن دل اربابان آمریکایی بهره ببرد؟ عبدالباری عطوان، تحلیلگر مشهور و برجسته جهان عرب هم در مطلبی، اعزام نفتکش‌های ایران به لبنان را باعث افزایش محبوبیت حزب‌ا... در میان مردم لبنان دانست.  وی با بیان این‌که آمریکا و رژیم صهیونیستی جرأت تعرض به کشتی‌های حامل سوخت ایران برای لبنان را ندارند، نوشت: با رسیدن این کشتی‌ها به لبنان، محبوبیت حزب‌ا... افزایش می‌یابد.

الگویی که ماندگار شد
اعزام تانکرهای حامل سوخت به کشورهای مورد حمایت ایران که با ارسال سوخت به ونزوئلا آغاز شد و اکنون با اعزام نفتکش به سمت لبنان ادامه دارد به الگویی در عرصه بین‌الملل تبدیل شده و راهکار کارآمدی در مقابله با تحریم‌هاست. این روند باعث شده مبادله دوجانبه میان دو کشور تحریم شده توسط آمریکا در حال تبدیل شدن به یک الگوی موفق تجارت دوجانبه در نظام بین‌الملل باشد.
قهرمان و برنده این بازی، اضلاع جبهه مقاومت هستند و موفقیت مشترک جبهه مقاومت در آب‌های مدیترانه، مرهون اصرار بر یک حق ذاتی در حوزه حقوق بین‌الملل است. ایران و لبنان، همانند همه کشورها، حق تجارت دوجانبه یا چندجانبه با یکدیگر را دارا هستند و هیچ کشور یا بازیگری حق تعیین تکلیف درخصوص مبادلات تجاری میان آنها را ندارد. تهران و بیروت به عنوان دو بازیگر مهم منطقه‌ای که تحت تاثیر تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا قرارگرفته‌اند، حق دارند برای از بین بردن یا تحدید آثار تحریم‌های غیرقانونی، با یکدیگر وارد معامله شوند. بدیهی است کاخ سفید و متحدان آن نیز حق جلوگیری از تحقق اراده دوطرفه تهران-بیروت را نداشته و نخواهندداشت.