درباره جنگ کم‌کار بوده‌ایم

سردار کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در پاسخ به پرسش جام‌جم مطرح کرد:

درباره جنگ کم‌کار بوده‌ایم

اگر نگوییم کیفیت فیلم‌های سینمایی جنگی و دفاع مقدس در این چند سال اخیر نسبت به سال‌ها و دهه‌های قبل افت کرده و چه بسا فاصله تقریبا بعیدی با نقاط اوج و آثار مشهور و ماندگار این حوزه دارد اما دست کم در کمیت، تعداد سنگرهای سینمای جبهه و جنگ و مقاومت کافی نیست و در مقایسه با حجم تولیدات دیگر سینمایی، چندان به چشم نمی‌آید. تعارف که نداریم، این کم و کاستی کمی و کیفی حتی با موفقیت جشنواره‌ای فیلم‌هایی چون یدو و آبادان یازده 60 و درخت گردو و 23 نفر هم رفع و رجوع نمی‌شود و سینمای جنگ و دفاع مقدس و مقاومت، نیاز به توجه و حمایت همه جانبه مادی و معنوی جدی‌تر دارد. یکی از مهمترین نهادها برای پشتیبانی از ساخت فیلم‌ها و سریال‌های مرتبط، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است. سردار بهمن کارگر، رئیس این بنیاد و رئیس ستاد مرکزی گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت روز گذشته و در نشست اعلام برنامه‌های گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد هفته دفاع مقدس، ضمن اشاره به برخی مشکلات و دشواری‌ها، حرف‌های امیدوارکننده‌ای در این زمینه زد. سخنانی که امیدواریم صرفا به مناسبت نزدیک‌شدن به هفته دفاع مقدس و شبیه وعده‌ها و خوش‌خبری‌های مرسوم در این ایام نباشد و در طول سال هم شاهد حرکت‌ها و حمایت‌های موثر در این زمینه باشیم.

باوجود تلاش‌های صورت گرفته و برنامه‌های انبوه در زمینه‌های مختلف بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، جای مدیوم سینما و تلویزیون به ویژه فیلم سینمایی و سریال‌های تلویزیونی در این زمینه خالی به نظر می‌رسد. خبرنگار جام‌جم در نشست اعلام برنامه‌های گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد هفته دفاع مقدس، باتوجه به این فقدان و با مثال گلایه هادی حجازی‌فر، سوالی درباره عدم حمایت موثر و سرمایه‌گذاری کافی در آثار هنری به ویژه محصولات سینمایی و تلویزیونی مرتبط با جبهه و جنگ و مقاومت را از‌ رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس می‌پرسد. هادی حجازی‌فر که این روزها مشغول ساخت سریال تلویزیونی «عاشورا» با موضوع زندگی و دلاوری‌های شهید مهدی باکری و لشکر 31 عاشورا است، اخیرا در برنامه «پیشگو» از بی‌توجهی، حمایت نشدن و بلکه سنگ‌اندازی نهادهای فرهنگی و نظامی، انتقاد کرد و گفت: «عاشورا آخرین کار من به عنوان کارگردان و بازیگر در حوزه دفاع مقدس است و دیگر از ده کیلومتری آثاری با این موضوعات هم رد نمی‌شوم.»
این دلسردی درشرایطی است که یکی از وظایف ذاتی و رسالت‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سازمان‌ها و نهادهای زیرمجموعه و مرتبط با آن که وظیفه حفظ و ترویج و اشاعه اصول و افتخارات جنگ و دفاع مقدس و مقاومت را دارند، حمایت از تولید آثار فرهنگی و هنری مرتبط است و نقش ستادی این نهادها در این رابطه غیرقابل انکار است.
رسانه ملی پای کار است‌
وقتی از سردار کارگر درباره انتقاد حجازی‌فر و دلسردی و تغییر مسیر چهره‌هایی چون او، مهدویان و دیگران و حمایت و سرمایه‌گذاری ناکافی در زمینه تولید فیلم و سریال‌های جنگی و دفاع مقدسی می‌پرسیم، به جام‌جم می‌گوید: انصافا در حوزه سریال، سازمان صدا و سیما پای کار تولید آثار مرتبط با فضای جبهه و جنگ و دفاع مقدس و مقاومت است. تولید سریال تلویزیونی عاشورا که اشاره به نقش مهم لشکر عاشورا دارد و شهید مهدی باکری، نماد آن است، کار بسیار سختی محسوب می‌شود. یکی از مشکلات و چالش‌های ساخت آثاری درباره فرماندهان جنگ، جلب نظر و کسب رضایت خانواده‌های آنهاست. به جز این نظر و تایید سازمان مرتبط هم اهمیت فراوانی دارد. یافتن و دریافت نظر همرزم‌های فرماندهان شهید هم مساله مهم دیگری است. حالا در این میان برخی از آن همرزم‌ها هم به شهادت رسیده‌اند. گاهی برای هرکدام از فرماندهان شهید، ده فیلمنامه نوشته‌ایم اما باز آن رضایت موردنظر فراهم نمی‌شود. گاهی خانواده از فیلمنامه راضی است اما سازمان رضایت ندارد، گاهی سازمان راضی است اما خانواده با فیلمنامه مساله دارد. آن نهادی که باید نتیجه نهایی را در این زمینه تایید کند، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس (طبق اساسنامه) به عنوان متولی این کار است.
«عاشورا»  هم سریال و هم فیلم سینمایی
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ادامه می دهد: خدا را شکر کارهای سریال عاشورا انجام شده و نظرات خانواده محترم شهیدان باکری هم در فیلمنامه لحاظ شده است. این سریال از نظر کیفیت جزو آثار فاخر است که بصورت یک فیلم سینمایی هم تدوین خواهد شد.
همکاری که میان سازمان صدا و سینما و بنیاد حفظ آثار و دیگر نیروهای مسلح و استانداری‌ها در تولید این سریال و دیگر آثار مرتبط با مقاومت وجود دارد، مثال زدنی است و همه پای کار هستند.
سردار کارگر ساخت فیلم و سریال دفاع مقدسی را کار بسیار سختی می‌داند و می‌گوید: یکی از دشواری‌های آقای حجازی‌فر در ساخت «عاشورا»، بازسازی عملیات خیبر بود. یک مقدار امکان انتقال امکانات به محل فیلمبرداری در جنوب مشکل بود و ... اما الان وضعیت راضی‌کننده است و کار جلو می‌رود.
رئیس ستاد مرکزی گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت، به تولید آثار دیگری مرتبط با فرماندهان شهید اشاره می‌کند و می‌گوید: سریال دیگری هم با موضوع شهید حسن باقری در دست تولید است که محور اصلی آن عملیات بیت‌المقدس است. درباره امیر سپهبد صیاد شیرازی هم کار بسیار خوبی انجام می‌شود. تا به حال چندین فیلمنامه در این زمینه نوشته شده است. همچنین کاری درباره شهید بروجردی در حال انجام است که امیدوارم به نتیجه برسد. در قم هم کاری درباره شهید مهدی زین‌الدین، فرمانده لشکر علی ابن ابی‌طالب در حال انجام است. دوستان ما در ارتش هم چند پروژه را در این حوزه پیش می‌برند. انصافا رسانه ملی به ویژه سیمافیلم، آمادگی کامل برای تولید آثار جنگ و دفاع مقدس و همکاری با بنیاد و دیگر نهادهای مرتبط دارند و سرمایه‌گذاری می‌کنند. همین مجموعه مستند «روایت معیار» که در 100 قسمت تولید می‌شود و به همه موارد جنگ از ابتدا تا انتها می‌پردازد و مجموعه انیمیشن عملیات‌های دفاع مقدس، کار بسیار پرهزینه و دشواری است. دوستان به عنوان مثال برای تولید قسمت عملیات طریق القدس، به محل واقعی خود عملیات رفتند و آنجا فیلمبرداری کردند. درواقع صدا و سیما یک شهرک سینمایی در حوزه انیمیشن تاسیس کرد که پایلوت آن همین عملیات طریق‌القدس است.
تشکیل شورای پشتیبانی از آثار سینمایی
سردار کارگر باوجود قدم‌های برداشته شده، به ضعف و نقصان مهمی اشاره می‌کند: علیرغم همه تلاش‌ها و برنامه‌ها، ما در موضوع سینما در حوزه دفاع مقدس و مقاومت، عقب‌ماندگی داریم. ما یک شورای پشتیبانی از فیلم‌های سینمایی در نیروهای مسلح تشکیل دادیم تا هر سینماگری که بخواهد راجع به دفاع مقدس فیلم بسازد، از کار او حمایت و پشتیبانی کنیم. کار کردن در حوزه سینمای دفاع مقدس و ساخت فیلم، واقعا گران تمام می‌شود. شما اگر بخواهید یک فیلم اجتماعی در همین تهران بسازید، می‌توانید در یک آپارتمان و در یک محله کار را به سرانجام برسانید اما ساخت فیلم و سریال در حوزه جنگ نیاز به کلی تجهیزات نظامی و نیروهای فراوان دارد. ما آمادگی کمک به سینماگران در این زمینه را داریم. شکر خدا در همین سریال «عاشورا» هم کمک‌های لازم صورت گرفته است. البته ممکن است راضی کننده نباشد. آقای حجازی‌فر خیلی صادق و بزرگوار است و واقعا سریال عاشورا را عاشقانه می‌سازد. چون خودش اهل همان منطقه است و عموی او هم در رکاب آقامهدی به شهادت رسید. بعد از پخش آن برنامه و گلایه‌ای که مطرح کرد، با هم صحبت کردیم و او گفت حرف‌هایم در آن برنامه، بعد از فشار زیادی بود که در خوزستان روی من و گروه بود. امیدوارم ایشان موفق باشد و بتواند کار خوبی بسازد. آخرین متدهای تکنولوژی سینما در سریال عاشورا استفاده شده است. من بعضی از صحنه‌های آن را دیده‌ام که خیلی زیبا و فوق‌العاده است.


برنامه‌های ویژه بنیاد  حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس
سردار بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در نشست خبری اعلام برنامه‌های گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد هفته دفاع مقدس که صبح روز گذشته با حضور جمعی از اصحاب رسانه در سالن قصر شیرین در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، از تدارک ویژه و برنامه‌هایی متعدد و متنوع در این زمینه خبر داد و گفت: امسال 477 ستاد ‌با شعار «ما مقتدریم» 3200 برنامه مرتبط با هفته دفاع مقدس را در سراسر کشور اجرا می‌کنند.
سردار کارگر افزود: یکی از کارهای بسیار خوب در این دوره، تجلیل و تکریم یک میلیون نفر از پیشکسوتان جهاد و دفاع مقدس و مقاومت است که سه شنبه 30 شهریور صورت می‌گیرد. تکریم جهادگران و رزمندگان حوزه‌های دفاع مقدس و مقاومت از سال 96 در دستور کار بنیاد قرار گرفت، سال 96 از 500 نفر، سال 97 از 20 هزار نفر، سال 98 از 200 هزار نفر و سال گذشته هم از یک میلیون نفر در این ارتباط تجلیل شد.
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس افتتاح نمایشگاه «در لباس سربازی» را یکی از کارهای خوب امسال بنیاد دانست و افزود: این نمایشگاه مربوط به حضور و نقش رهبری در دفاع مقدس است و سه‌شنبه 30 شهریور با حضور دکتر رئیسی، رئیس جمهور و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس افتتاح می‌شود. سردار کارگر درباره دیگر برنامه‌های هفته گرامیداشت دفاع مقدس هم گفت: 70 برنامه رونمایی از کتاب با بیش از 450 عنوان، بیش از 200 همایش، نثار گل و عطرافشانی گلزار شهدا، برگزاری 897 مراسم تکریم و تجلیل از خانواده‌های شهدا و جانبازان و ایثارگران، برگزاری 51 جشنواره با موضوعات مختلف، برگزاری بیش از 145 یادواره شهدا، برگزاری 101 مراسم شعر و خاطره، اجرای 27 تئاتر خیابانی، برگزاری 321 مسابقه فرهنگی و ورزشی و ۴۴۲ مورد برنامه‌سازی و تولید محتوا در فضای مجازی، از جمله برنامه‌های ویژه برای هفته دفاع مقدس است.
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس درباره برخی برنامه‌های دیگر در این زمینه هم توضیح داد: برگزاری پانزدهمین نشست تخصصی خاطره‌نگاری دفاع مقدس به صورت مجازی، تجلیل از خانواده مدافعان و شهدای سلامت، برگزاری نشست تخصصی شاعران و مداحان روحانی با موضوع دفاع مقدس، برگزاری تئاتر استانی سنگر، ضبط مراحل نهایی سمفونی اروند، تجلیل از سربازان نمونه در روز سرباز، نواخته شدن زنگ مهر و مقاومت در مهرماه، رونمایی از تجهیزات دفاعی، بازسازی عملیات مهم دفاع مقدس در استان‌های محوری و ساخت 3 موزه جدید دفاع مقدس، از دیگر برنامه‌های بنیاد حفظ آثار و نیروهای مسلح کشور خواهد بود. سردار کارگر به نقش بی‌بدیل سازمان صدا و سیما در پوشش و برنامه‌سازی این برنامه‌ها هم اشاره کرد و افزود: رسانه ملی مجموعا 1925 برنامه، معادل 78770 دقیقه را برای هفته دفاع مقدس پیش‌بینی کرده است.