رکوردشکنی واکسیناسیون در کشور

رکوردشکنی واکسیناسیون در کشور

علیرضا ناجی ویروس‌شناس



دیروز برای دومین روز متوالی رکورد واکسیناسیون در کشور شکسته شد، چراکه‌ یکشنبه گذشته به حدود یک میلیون و 590 هزار و 205 ایرانی واکسن تزریق شد تا به این ترتیب بیش از 24 میلیون و 144 هزار ‌نفر دوز اول ‌و بیش از 12 میلیون و 492 هزار ‌نیز دوز دوم واکسن را دریافت کرده باشند و در مجموع 36 میلیون و 637 دوز واکسن در کشور تزریق شده باشد.
‌روند افزایشی واردات و تزریق واکسن در کشور شهروندان را به کنترل بیماری کرونا و بازگشت به زندگی‌ عادی امیدوار کرده است، چراکه واکسیناسیون راهکار اصلی مقابله با کروناست. در این بین برخی کارشناسان از لزوم تزریق دوز تقویتی واکسن نیز سخن به میان آورده‌اند که با توجه به بهبود شرایط کشورمان از لحاظ تامین واکسن می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.‌‌
‌پیش از این عنوان می‏شد که باید حداقل 70 درصد مردم در برابر ویروس کرونا واکسینه شوند تا بتوان به ایجاد ایمنی جمعی امیدوار بود. این درحالی است که شیوع واریانت‌های جدید مانند دلتا که‌‌ در برابر واکسن مقاوم هستند این بحث را مطرح کرد که دست کم 80 تا 90 درصد مردم باید واکسینه شوند تا شرایط ایمن ایجاد شود.
‌لازم به یاد آوری است که حدود 19 ماه پیش یعنی در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا در کشور، بسیاری از کارشناسان این ویروس را با ویروس آنفلوآنزا مقایسه می‌کردند و می‌گفتند برای کنترل این ویروس هم باید مانند آنفلوآنزا واکسیناسیون سالانه انجام داد، چرا که کرونا هم مانند ویروس آنفلوآنزا، با جهش‎هایی همراه است و هر سال تغییر می‏کند. درباره ویروس کرونا اما شرایط نامناسب‌تر است. ‌چراکه این دو ویروس شباهت‏های زیادی با هم دارند اما ویروس کرونا، سرایت‏پذیری بیشتری دارد و ‌‌مانند ویروس آنفلوآنزا نیست که در فصل‏های خاص
شایع ‎شود. ‌
با این حال از واکسیناسیون به عنوان راهکاری مطمئن برای کنترل بیماری کرونا یاد می‌شود، راهکار مهمی که در کشورمان نیز ‌دنبال می‌شود. برای نمونه می‌توان به ایجاد مراکز تجمعی شبانه‌روزی کرونا اشاره کرد که این روزها در بسیاری از شهرها دایر شده است و این درحالی است که هنوز بسیاری از مردم جهان به واکسن دسترسی ندارند.
فراموش نکنیم کنترل کرونا زمانی میسر می‌شود که همه کشورهای جهان شرایط مناسبی پیدا کنند، یعنی واکسن مناسب کرونا در دسترس همه کشورها قرار گیرد. بنابراین بهتر است تا زمانی که همه کشورها به واکسن مناسب دسترسی پیدا می‌کنند رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان در دنیا مورد توجه قرار گیرد یعنی به دستورالعمل‌هایی مانند فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک پایبند بمانیم و غربالگری بیماران را ادامه دهیم.
لازم به یاد‌آوری است که نتایج برخی تحقیق‌ها نشان می‌دهد تزریق دوز تقویتی سبب بهبود ایمنی بدن دربرابر واریانت‌های کرونا می‌شود. با این حال تزریق دوز‌ سوم واکسن اما می‎تواند فقط برای گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه ‌مانند افراد مبتلا به بیماری خاص،‌ سالمندان و ‌اعضای کادر درمان در دستور کار قرار گیرد.