ابتکار حزب‌ا... به ثمر نشست

ابتکار حزب‌ا... به ثمر نشست

سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل منطقه

مهم‌ترین هدف تحریم‌های چندلایه و همه‌جانبه‌ای که در سال‌های اخیر از سوی آمریکا علیه جریان مقاومت اعمال شد ایجاد فاصله میان مردم و حاکمیت‌ در کشورهای مختلف از جمله لبنان بود.
بعد از انفجار مهیبی که سال گذشته در بندر لبنان رخ داد، تحریم‌های ظالمانه آمریکا فشار مضاعفی بر مردم لبنان آورد و این فشارها در کنار عملیات روانی شدید علیه مقاومت لبنان انجام می‌شد.
در واقع آمریکایی‌ها، سعودی‌ها و رژیم صهیونیستی، مثلثی تشکیل داده بودند که مردم لبنان را از حزب‌ا... ، مقاومت و در نتیجه از استقامت مقابل رژیم صهیونیستی جدا کنند.
نباید فراموش کرد که در این ایام، دولت لبنان استعفا کرده و طرفداران رژیم سعودی در این کشور با مانع‌تراشی در مسیر تشکیل یک دولت کارآمد به دنبال تشدید مشکلات اقتصادی مردم بود و در این مدت به طور مستمر علیه مقاومت تبلیغ نموده و این جریان مردمی را ضدمردم و مسبب همه مشکلات اقتصادی قلمداد می‌کردند.
در این ایام نبود توریسم در لبنان (که مسبب اصلی آن پاندمی کرونا بود) و خارج‌کردن پشتوانه‌های پول ملی توسط سعودی‌ها باعث کاهش شدید ارزش لیر لبنان شد و ضمنا تشدید عملیات‌های ایذایی توسط رژیم صهیونیستی و تبلیغات سنگین رسانه‌ای علیه لبنان بر این موضع تلاش می‌کرد که بتواند جایگاه دبیر کل حزب‌ا... و این جریان مقاومت را از چشم‌ها انداخته و با تشدید مشکلات اجتماعی و ایجاد اعتراضات خیابانی، مقصر همه اینها را حزب‌ا... بداند.
بعد از گذشت نزدیک یک سال از این حوادث بسیار سخت برای مردم لبنان دبیر کل حزب‌ا... تصمیم گرفت با کمک تعدادی از تجار علاقه‌مند به مقاومت، موضوع مهم رفع نیاز به مواد سوختی را از طریق ایران حل کند. بر همین اساس تجار لبنانی با جمهوری اسلامی ایران وارد گفت‌وگو شده و برای خرید سوخت مورد نیاز مردم لبنان اقدام کردند. اما نکته مهمی که در این ماجرا نباید از آن غفلت کرد حفظ امنیت این محموله تا رسیدن به دست مردم لبنان بود که دبیرکل حزب‌ا... در روز عاشورای سال جاری با هوشمندی قابل تقدیر، اقدام بازدارنده‌ای را در این رابطه انجام داد و اعلام کرد کشتی‌ها بعد از جدا شدن از بنادر ایران به عنوان خاک لبنان محسوب شده و هرگونه آسیبی به این کشتی‌ها به مفهوم مداخله نظامی بوده و با شدیدترین شکل در داخل سرزمین‌های اشغالی پاسخ داده خواهد شد.
در واقع جناب سیدحسن نصرا... با این اقدام ثابت کرد حزب‌ا... همانطور که می‌تواند در مسائل نظامی و امنیتی نقش بازدارندگی برای لبنان داشته باشد می‌تواند با ابتکارات جدید در حوزه اقتصادی نیز بازدارندگی اقتصادی را برای ملت لبنان به ارمغان بیاورد.
بر این اساس کشتی‌های حامل سوخت پس از طی مسافت زیادی به ساحل مدیترانه رسیدند و در بندر بانیاس سوریه پهلو گرفتند. در واقع این اقدام به مفهوم شکسته‌شدن تحریم سه کشور ایران، سوریه و لبنان محسوب می‌گردد.  با حمایتی که دولت لبنان از این اقدام شجاعانه دبیر کل حزب‌ا... کرد کشتی در حال تخلیه‌شدن به تانکرهای سوختی است که سوریه در اختیار لبنان قرار داده و اولین محموله آن نیز در روزهای گذشته از طریق جاده سوریه به لبنان از جانب خریداران این محموله به مردم لبنان و به ویژه بیمارستان‌ها، یتیم‌خانه‌ها و مدارس و مراکز نگهداری معلولین به صورت هدیه تقدیم شده است.
بقیه تانکرهای حامل سوخت برای عموم مردم در سراسر کشور لبنان تقسیم خواهد شد و این بدین مفهوم است که یک بار دیگر حزب‌ا... از تمامیت ارضی، استقلال سیاسی و هویت ملی لبنان حمایت کامل نمود و به عنوان مهم‌ترین عنصر تثبیت‌کننده لبنان در مقابل رژیم صهیونیستی اقدامات خویش را به منصه ظهور رساند و این پیام مقاومت را به همه مردم جهان مخابره کرد که می‌‌توانیم با استقلال کامل، شجاعت و افزایش توانمندی‌های دفاعی خویش نظام سلطه را تضعیف کنیم.