داروهای نسخه را با  دواجو پیدا کن

کارشناسان شرکت دانش‌بنیان «آبادیس سلامت هونام»، موفق شده‌اند سامانه «دواجو» را برای استعلام اینترنتی موجودی داروخانه‌ها طراحی و تولید کنند

داروهای نسخه را با دواجو پیدا کن

تقریبا همه ما تجربه بیماری و معضل پیدا نکردن دارویی حیاتی و کمیاب در داروخانه‌ها را داریم. خیلی وقت‌ها از سر ناچاری سراغ سوداگران دارو به خیابان ناصر خسرو تهران و نظایر آن هم رفته‌ایم. در حالی که ممکن است داروی ما در کنج قفسه داروخانه‌ای کوچک در گوشه‌ای از شهر خودمان یا شهرهای دیگر باشد و ما بی‌اطلاع به ده‌ها داروخانه سر بزنیم. این روزها که داروهای مؤثر در درمان کووید-19 هم گاهی کمیاب و داروخانه‌ها شلوغ می‌شود، لزوم استفاده از سامانه‌ای برای پیدا کردن داروها خود را بیشتر نشان می‌دهد. کلید حل این مشکل سامانه «دواجو» است که در شرکت دانش‌بنیان «آبادیس سلامت هونام» طراحی شده و اکنون در دسترس شماست.

دکتر سید محمدرضا فرشچی که دانش‌آموخته رشته هوش‌مصنوعی است، در گفت‌وگو با جم‌جم درباره پیشینه شرکت «آبادیس سلامت هونام» می‌گوید: «پیش از تأسیس این شرکت، 17 سال بود که ما در زمینه ساخت نرم‌افزارهای مدیریت داروخانه و بیمارستان فعالیت می‌کردیم و حاصل آن در اختیار گرفتن سهمی در حدود 35درصد از بازار داروخانه‌های کشور و چندین بیمارستان بود؛ همچنین در بخش صادرات نیز دستاورد ما جذب تقریبا 15 مشتری خارجی از کشورهای عراق و افغانستان بوده است که نرم‌افزارهای مدیریت داروخانه ما را خریداری کرده و مورد استفاده قرار می‌دهند. با چنین سابقه‌ای بود که ما متوجه وجود فاصله‌ای بین بیمار و داروخانه شدیم و برای پُر کردن این فاصله، در سال 1383 تصمیم گرفتیم شرکتی را در حوزه تولید نرم‌افزارهای مدیریت داروخانه به‌طور رسمی ثبت نماییم و به این ترتیب شرکت «آبادیس سلامت هونام» شکل گرفت.»
وی می‌افزاید: «سامانه «دواجو» یک پلتفرم آنلاین برای استعلام موجودی داروخانه‌هاست و درجهت رفع فاصله موجود بین بیمار و داروخانه تولید شده‌است. برای استفاده از نرم‌افزار دواجو، می‌توان آن را به‌طور مستقیم از وبگاه دواجو یا از طریق فروشگاه‌های معتبر ارائه‌دهنده اپلیکیشن‌های موبایلی مانند گوگل‌پلی، کافه‌بازار، مایکت و... دانلود کرد و با استفاده از روش‌های مختلفی که در این سامانه پیش‌بینی شده‌اند، داروهای تجویز شده در نسخه پزشک را اعلام کرده و از موجودبودن آنها در داروخانه‌ها مطلع شد.»

ویژگی‌های منحصربه‌فرد سامانه «دواجو»
بنیان‌گذار دواجو در خصوص مزایا و ویژگی‌های این پلتفرم می‌گوید: «در حال حاضر زمانی‌که یک کاربر به داروخانه‌ای مراجعه می‌کند، باید در صف انتظار قرار بگیرد تا متصدی آن داروخانه تأییدیه‌های مورد نیاز را به‌صورت اینترنتی اخذ کند. در چنین وضعیتی کافی است اختلالی در دسترسی به اینترنت ایجاد شده  یا برق آن منطقه قطع شود تا کاربر مدت‌زمان بسیار طولانی‌تری مننتظر بماند. سامانه دواجو این معضل را نیز برطرف کرده است و کاربر با سفارش‌دادن داروهای مورد نیازش از طریق اپلیکیشن دواجو، زمانی به داروخانه مراجعه می‌کند که از قبل تمام تأییدیه‌های مورد نیاز دریافت شده‌اند. این ویژگی باعث شده است در حال حاضر میانگین انتظار کاربران برای تهیه دارو، به کمتر از 30 دقیقه برسد.»
وی تصریح می‌کند: «ویژگی دیگر سامانه دواجو، ترویج استفاده از نسخه الکترونیک است. این امکان که به‌تازگی و با هدف حذف دفترچه‌های خدمات درمانی ایجاد شده است، نیاز به حمایت دارد تا بتواند در راستای صرفه‌جویی در مصرف کاغذ تأثیرگذار باشد. از طرف دیگر، نسخه الکترونیک مزایای دیگری نیز دارد که از جمله آنها می‌توان به رفع مشکل متصدیان داروخانه‌ها در خواندن خط پزشکان و همچنین تسریع در روند تهیه دارو اشاره کرد.»
او اضافه می‌کند: «دواجو هیچ‌گونه نقشی در تولید یا عرضه داروها ندارد و فقط پیونددهنده بیمار با داروخانه است. این سامانه از دو سال پیش به‌صورت عملی به‌اجرا درآمده است و یکی از ویژگی‌های اصلی دواجو که با افتخار آن را اعلام می‌کنیم، کاملا رایگان بودن آن است. در واقع ما هیچ وجهی از بیمار و داروخانه‌دار دریافت نمی‌کنیم و انتفاع مالی ما فقط از طریق ارائه نرم‌افزارهای مدیریت داروخانه صورت می‌گیرد.»
دکتر فرشچی خاطرنشان می‌کند: «از دیگر قابلیت‌های منحصربه‌فرد سامانه دواجو، می‌توان به امکان استعلام نسخه‌های دامپزشکی و همچنین لوازم آرایشی و بهداشتی اشاره کرد که آنها نیز به‌صورت کاملا رایگان ارائه می‌شوند. همچنین ما در دواجو انواع بیماری‌ها را دسته‌بندی کرده‌ایم و بخشی را با عنوان «نسخه خاص» در این نرم‌افزار قرار داده‌ایم؛ به‌طور نمونه یک بیمار مبتلا به دیابت می‌تواند با انتخاب این گزینه، نسخه خود را فقط برای داروخانه‌هایی ارسال کند که داروهای دیابت را پوشش می‌دهند و به این ترتیب در زمان مورد نیاز برای استعلام داروها صرفه‌جویی قابل‌توجهی رخ می‌دهد.»
وی در ادامه عنوان می‌کند: «در طول دو سالی که از انتشار نرم‌افزار دواجو می‌گذرد، ما گام‌های بسیار مهمی برداشته‌ایم؛ برای مثال تمام نسخه‌های مؤسسه «کودکان سرطانی خراسان» از طریق دواجو مدیریت و ارسال می‌شود. به این ترتیب کاغذ از چرخه این مؤسسه حذف شده است و برای مثال اگر خیری بخواهد هزینه‌های داروی یک بیمار را تقبل کند، می‌تواند این کار را به‌راحتی از طریق پلتفرم دواجو انجام دهد و دیگر نیازی نیست کاربر برای دریافت وجه داروها یا اخذ معرفی‌نامه برای ارائه به داروخانه، به‌صورت حضوری به مؤسسه مراجعه کند. از دیگر گام‌هایی که در این راستا برداشته‌ایم، می‌توان به تحت پوشش قراردادن تمامی نسخه‌های بیماران «انجمن اِم‌اِس» و «بنیاد جانبازان استان خراسان» اشاره کرد.»
این فناور داخلی می‌افزاید: «اکنون حدود
300 داروخانه از استان خراسان در حال همکاری با ما هستند و تعداد آنها به‌سرعت رو به افزایش است، به‌طوری که هر هفته تقریبا 50 داروخانه به مجموعه دواجو اضافه می‌شوند. همچنین در حال حاضر تعداد کاربران اختصاصی ما به 45هزار نفر رسیده است و روزانه بیش‌از دو هزار نسخه در سطح استان خراسان به سامانه دواجو ارجاع داده می‌شوند.»

چشم‌اندازی که «دواجو» پیش‌رو دارد
مدیرعامل دواجو در رابطه با برنامه‌‎هایی که برای توسعه این سامانه درنظر گرفته شده است می‌گوید: «یکی از برنامه‌هایی که به‌زودی اجرا خواهد شد، راه‌اندازی سامانه دواجو در تهران و چهار شهر بزرگ دیگر است که به استان خراسان اضافه می‌شود. در این خصوص پیش‌ثبت‌نام‌ها نیز انجام شده و فرآیند به‌شکل کاملا مکانیزه‌ای در حال پیشرفت است تا داروخانه‌های این شهرها نیز بتوانند با صرف اندکی زمان برای ثبت‌نام در سامانه دواجو، به این پروژه بپیوندند.»
وی در پایان ضمن اشاره به دانش‌بنیان بودن شرکت آبادیس سلامت هونام، خاطرنشان می‌کند: «ما برای اجرای پروژه دواجو، در سال 1398 موفق به اخذ گواهی دانش‌بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری شدیم و اکنون که
دو سال از فعالیت رسمی این پلتفرم می‌گذرد، هنوز هیچ نرم‌افزار مشابهی برای رقابت با دواجو به بازار نیامده است. درمجموع دواجو یک سامانه رایگان و کاملا شفاف است که کاربر با استفاده از آن متوجه می‌شود داروی خود را از کدام داروخانه، در چه زمانی و به چه روشی تهیه کرده است؛ به این شکل اگر داروها مشکلی داشته باشند، کاربر می‌تواند با مراجعه به داروخانه ارائه‌دهنده داروهایش، به‌راحتی آن مشکل را برطرف کند.»


شیوه استفاده از سامانه «دواجو»
به گفته مدیرعامل شرکت آبادیس سلامت هونام، در سامانه دواجو سه روش برای استعلام موجودی داروخانه‌ها وجود دارد؛ روش اول عکس گرفتن از نسخه کاغذی و بارگذاری آن در اپلیکیشن دواجو است. روش دیگر ورود دلخواه اقلام دارویی (اقلام OTC) برای ثبت داروها و روش سوم که اخیرا امکان‌پذیر شده، ارسال نسخه الکترونیک است که از طریق ثبت کدملی و انتخاب نوع بیمه درمانی صورت می‌گیرد.»
مطابق با گفته‌های دکتر فرشچی، پس‌از اینکه کاربر با استفاده از این روش‌ها داروی مورد نیازش را به سامانه دواجو اعلام کند، نشانی نزدیک‌ترین داروخانه‌ای که آن دارو را داشته باشد به او معرفی می‌شود تا با مراجعه حضوری، داروی خود را تهیه کند. به این ترتیب برای پیداکردن یک داروی کمیاب، دیگر نیازی نیست از یک داروخانه به داروخانه‌ای دیگر رفت و در نتیجه صرفه‌جویی بزرگی در وقت و انرژی کاربر ایجاد می‌شود که می‌تواند تأثیر شایانی در بهبود بیماری او داشته باشد.