تماشاگران؛  نگران سرنوشت یک عنکبوت!

آیا «اسپایدرمن: راهی به خانه نیست» قسمت آخر این مجموعه سینمایی پرطرفدار است؟

تماشاگران؛ نگران سرنوشت یک عنکبوت!

با نزدیک شدن زمان اکران عمومی قسمت تازه مجموعه پرطرفدار اسپایدرمن/ مرد عنکبوتی، بحث‌های جدیدی پیرامون آن شکل گرفته که باعث نگرانی دوستداران این ابرقهرمان و ماجراجویی‌های سینمایی او شده‌است. در حالی که رسما اعلام شده تعدادی از شخصیت‌های منفی و معروف قسمت‌های قبلی فیلم در قسمت جدید آن با نام «اسپایدرمن: راهی به خانه نیست» حضور فعالی دارند، تردیدها نسبت به ساخت قسمت‌های دیگری از این مجموعه پرفروش کمیک‌استریپی افزایش یافته‌است. در این میان، صحبت‌ها و اظهارنظرهای تام هولند، بازیگر نقش مرد عنکبوتی، هیزم این آتش را شعله‌ورتر کرده و جنجالی شده‌است. «اسپایدرمن: راهی به خانه نیست» تا چند هفته دیگر یعنی 15 دسامبر روی پرده سینماها می‌رود. بعد از چندبار تغییر اکران و عقب افتادن زمان نمایش عمومی این اکشن باکیفیت به‌دلیل کووید ــ 19، اشتیاق زیادی از سوی تماشاگران برای دیدن فیلم به‌وجود آمده‌است اما پرسشی که رسانه‌های گروهی مطرح می‌کنند این است که آیا این فیلم قرار است آخرین قسمت از تاریخ این مجموعه پرطرفدار باشد؟ هنوز کسی پاسخی به این پرسش نداده و تولید‌کنندگانش در کمپانی هم در این ارتباط سکوت کرده و فعلا تمام هم و غم خود را روی تبلیغات برای محصول تازه‌شان گذاشته‌اند.

هولند که تابه‌حال سه‌ بار نقش مرد عنکبوتی را جلوی دوربین بازی کرده، در اظهارنظری عجیب و غریب گفته قسمت جدید فیلم برای طرفداران این مجموعه نمی‌تواند جذاب باشد. به گفته او: «شما به تماشای شخصیتی می‌نشینید که دوستش دارید و سراغ ماجراهایی می‌رود که دوست ندارید تجربه کند. او قرار است کارهایی کند که مطابق میل شما نیست و طرفدار انجام آنها نیستید. از این منظر، «اسپایدرمن: راهی به خانه نیست» لحنی تاریک‌تر و تلخ‌تر از قسمت‌های قبلی خود دارد و قرار نیست برای بینندگانش حکم یک کار فان را داشته باشد. کسانی که برای سرگرمی صرف و وقت‌گذاری به سینما می‌آیند، این فیلم پیشنهاد خوبی نیست. این بار قرار نیست مرد عنکبوتی با کارهایش تماشاچی را بخنداند و باعث سرگرمی‌اش شود. این نکته را می‌گویم تا تماشاگران فیلم متوجه باشند که برای دیدن چه نوع فیلمی قرار است وارد سالن سینما شوند. داستان این قسمت فیلم غم‌انگیز است و توجه بیننده‌اش را به سمت مسائلی جدی‌تر جلب می‌کند. البته این داستان بسیار تاثیرگذار است و تماشاچی را کاملا درگیر خود می‌کند اما زمان تماشای فیلم، انتظار تفریح نداشته باشید. خودم از داستان فیلم و حال‌و‌هوای آن و مسیری که طی می‌کند، به‌شدت هیجان‌زده شدم. این یک اسپایدرمن جدید است که چندان شبیه قسمت‌های قبلی خود نیست.»
تحولات عمیق شخصیتی
هولند در فیلم، پیتر پارکر است. جوانی که در مواقع خطر تغییر چهره داده و تبدیل به ابرقهرمانی می‌شود که با تنیدن تار می‌تواند پرواز کند و با قدرت‌های خاص خویش، با موجودات بسیار قدرتمندی مبارزه کند که زندگی مردم کره زمین را به خطر انداخته‌اند. به گفته هولند: «پیتر پارکر از آن دسته کسانی است که همیشه نگاهی به بالا و جلو دارد.
همیشه مثبت بوده و دیدگاه‌های مثبت داشته است. در این قسمت فیلم او با تحولاتی عمیق روبه‌رو می‌شود. می‌دانستم که می‌توانم خودم را با او فیکس کنم و از عهده اجرای نقشش برآیم. اینجا هم سعی کردم پا به پای
او حرکت کنم و متحول شوم. وقتی فیلمنامه را خواندم برای یک لحظه احساس کردم او را نمی‌شناسم. او تغییر بسیار زیادی می‌کند و باورم این است که تماشاچی تا قبل از این، او را هیچ وقت به این شکل ندیده‌است.»
این در حالی است که هولند رسما اعلام کرده تهیه‌کنندگان فیلم در ارتباط با قسمت‌های بعدی این مجموعه ابرقهرمانانه صحبتی با او نکرده‌اند و او نمی‌داند آیا قرار است اصلا در آینده قسمت تازه‌ای از این مجموعه وارد مرحله تولید شود یا نه. با همه اینها، کریستن دانست که در سری اول فیلم در دو دهه قبل به کارگردانی سام ریمی نقش همکلاسی و دوست صمیمی پارکر را بازی کرده بود، برای بازگشت به داستان فیلم در قسمت‌های تازه ابراز علاقه و آمادگی کرده است. او می‌گوید: «هیچ‌وقت به فیلمی مثل اسپایدرمن نه نمی‌گویم و جوابم منفی نیست.» او در سری اول در نقش مری جین وستون ظاهر شد. توبی مگوآئر در این سری سه قسمتی نقش مرد عنکبوتی/ پیتر پارکر را به‌عهده داشت. دانست می‌گوید تصمیم‌گیری درباره بازگشت مری جین به داستان فیلم به‌عهده مدیران شرکت مارول است و اضافه می‌کند: «انجامش می‌دهم. فقط کافی است مرا دعوت کنند. چرا نباید این کار را بکنم؟ حضور در این مجموعه فیلم و این نقش بسیار بامزه و جذاب است.»
 حضور دوباره شخصیت‌های خبیث
صحبت‌های دانست با حضور دوباره تعدادی از دشمنان قدیمی مرد عنکبوتی در قسمت تازه همراه بوده است. این شخصیت‌ها که در قسمت‌های قبلی فیلم به صورت انفرادی و در قسمت‌های مجزای آن با اسپایدرمن مبارزه کرده‌اند، عبارتند از نورمن آزموند (ویلم دافو)، دکتر اختاپوس (آلفرد مولینا) و مکس دیلون (جیمی فوکس). البته تعدادی از ابرقهرمانان فیلم‌های دیگر دنیای کمیک استریپی مارول هم چون دکتر استرنج (بندیکت کامبربچ) و وونگ (بندیکت وونگ) هم یاری‌رسان مرد عنکبوتی در مبارزات پرهیجانش هستند. هولند قبل از این در دو قسمت از فیلم که سال‌های 2017 و 2019 ساخته شدند، نقش پیتر پارکر را بازی کرد. استقبال تماشاگران از این فیلم‌ها بسیار بالا بود و باعث شد تا لقب بلاک‌باسترهای شرکت مارول را بگیرند. اما اهل فن می‌گویند باید دید تماشاگران این قسمت‌های فیلم حالا در دوران کرونا و محدودیت‌های مربوط به آن، چه نوع واکنشی نسبت به سومین ماجراجویی ابرقهرمانانه این بازیگر نشان می‌دهند.