قصه‌های نشنیدنی

با خواندن این رمان‌ها می‌توانید تجربه قهرمان داستان در زبان اشاره را زندگی کنید

قصه‌های نشنیدنی

نمی‌دانم تا به حال به زبان بی‌زبانی با کسی سخن گفته‌اید یا نه. اما این زبان برای من که همسایهبالایی‌مان یک زوج ناشنوا و میانسال هستند، کاملا شناخته شده‌است و گاهی از ظرافت‌هایش در بروز احساسات و عواطف این عزیزان، حیرت می‌کنم. این هفته با دیدن موضوع هفتگ هم خوشحال شدم، هم تصمیم گرفتم دو کتاب را که در این رابطه قدری با شنیدن و زبان اشاره اشتراک‌هایی دارند، به حضورتان  معرفی کنم.

شور زندگی
کتاب شور زندگی، رمانی نوشته ایروینگ استون است که نخستین بار سال 1934 وارد بازار نشر شد. این کتاب از همان بدو انتشار به موفقیت‌های بسیار و فروشی چندمیلیون نسخه‌ای دست یافت و الهام‌بخش فیلمی شد که جایزه اسکار را نیز کسب کرد.
داستان این رمان، به ونسان ونگوگ می‌پردازد؛ نقاشی نابغه، عاشقی پراحساس و مردی مجنون در نظر اطرافیان. داستان از روزهای پر از مشکل و ناامیدی ونگوگ در یک معدن زغال‌سنگ در جنوب بلژیک تا سال‌های شگفت‌انگیز او در جنوب فرانسه با این نقاش بزرگ و جریان‌ساز همراه می‌شود و رنج‌ها و عشق‌های او را به شکلی جذاب و ملموس روایت می‌کند. رمان شور زندگی در نهایت، ونگوگی را به مخاطبان معرفی می‌کند که همزمان به ‌انتهای موفقیت، تراژدی و جنون رسیده‌است.
هیچ یک از رمان‌های دیگر که به زندگی چهره‌ای سرشناس می‌پردازند، نتوانسته‌اند مانند کتاب شور زندگی، مخاطبان را برای نسل‌ها مسحور خود کند.
 سرگذشت هکلبری فین
سرگذشت هکلبری فین را شاهکار مارک توین نامیده‌اند. کتابی که نویسنده نوشتن آن را سال ۱۸۷۶ آغاز و نهایتا در سال ۱۸۸۳ به پایان رساند.
کتاب هکلبری فین یکی از بهترین کتاب‌هایی است که هرکس می‌تواند بخواند. رمان حاضر نیز دقیقا از همان‌جایی آغاز می‌شود که ماجراهای تام سایر به پایان رسیده‌بود.
داستان کتاب ماجراهای تام سایر به این شکل به پایان رسید که هک و تام پول زیادی به دست آورده بودند و هک به خانه بیوه دو گلاس رفته‌بود تا «تربیت» و به آدم محترم و آبرومندی تبدیل شود. او باید آن زندگی رها و بی‌قید و شرط را ترک کند، به مدرسه و کلیسا برود، سر ساعت خاصی غذا بخورد، دعا بخواند و به طور کلی زندگی با قاعده و قانونی را در پیش گیرد اما هک با این سبک زندگی نمی‌تواند به راحتی کنار بیاید.
هک فین طبیعتا پسربچه پرجنب‌وجوش و جوش و شیطانی است که طرفدار «ماجرا»ست. از همان نوع ماجراهایی که با تام سایر داشتند اما داستان برای جیم فرق می‌کند.
او یک برده فراری است که اگر دستگیر شود اتفاقات خوبی در انتظارش نیست. بنابراین وقتی هک فین مثلا قصد داشت وارد یک کشتی شکسته شود تا شاید در اتاق ناخدا چیز باارزشی مانند سیگار برگ پیدا کند، از طرف جیم حمایت چندانی نمی‌گرفت.
از همین رو نقشه جدید این شد آنها به ایالت‌هایی بروند که برده‌ها آزاد و راحت هستند تا جیم بتواند مشغول کار شود و همسر و بچه‌هایش را آزاد کند. اما فعلا باید از رودخانه گذشته و به آخر ایالت برسند. سفر این دو روی یک کلک در رودخانه و اتفاقاتی که برای آنها رخ می‌دهد داستان اصلی کتاب سرگذشت هکلبری فین است. از این رو این کتاب را نوعی سفرنامه نیز دانسته‌اند.
در قسمتی از کتاب یکی از شخصیت‌های اصلی وانمود می‌کند ناشنواست، در حالی که دیگر از زبان نشانه‌گذاری جعلی برای مخفی کردن دیگران استفاده می‌کند.