نسخه Pdf

مثل زندگی!

نگاهی به مسابقه شوتبال شبکه نسیم

مثل زندگی!

«شوتبال» عنوان برنامه‌ای با محوریت هوش هیجانی و مشارکت قهرمانان ورزشی و نخبگان علمی و روایت سرگذشت متفاوت و پندآموز آنها، ارمغان سیما برای پر کردن جای مسابقات پرتحرک و همراه با فرهنگسازی است که از شبکه نسیم پخش می‌شود.  فصل‌های قبلی اول این برنامه، سال‌های قبل پخش شده بود اما فصل جدید آن با تغییراتی به پخش رسیده و ضمن افزایش تنوع و نوآوری، رویکرد محتوایی و فرهنگی هم یافته است.

شوتبال، برخلاف نام و ظاهر ساده و سرگرم کننده‌اش، برنامه‌ای با جزئیات و محتوایی منحصر به فرد است. حتی تولید آن هم پیچیدگی‌هایی خاصی دارد. اغلب مسابقات بر اطلاعات عمومی یا قدرت جسمانی تکیه دارند اما شوتبال، مسابقه‌ای است که هوش هیجانی شرکت کنندگانش را محک می‌زند.

شوتبال، نخستین مسابقه میدانی بانوان
یک اتفاق ویژه که در فصل‌های جدید این برنامه رخ داده، شرکت بانوان در این مسابقه است. این نخستین مسابقه میدانی بانوان در تلویزیون است. یعنی یک قسمت با حضور شرکت‌کنندگان و تماشاگران خانم و یک قسمت هم با حضور آقایان تولید و پخش می‌شود. شوتبال با این تمهید، زنان کشورمان را به ورزش تشویق و ترغیب می‌کند. برخی از مسابقه دهندگان زن نیز خطاب به بانوانی که این برنامه را می‌بینند، می‌گویند هیچ‌محدودیتی برای تحرک جسمی و ورزش بانوان وجود ندارد و خود آنها نیز توانسته‌اند در رشته‌های ورزشی مختلف به قهرمانی یا موفقیت‌هایی برسند.
اتفاق جدید دیگری که در شوتبال به چشم می‌خورد، استفاده از ظرفیت قهرمانان و شخصیت‌های خاص و موفق است؛ هم ورزشکاران نامی و دارای عناوین قهرمانی می‌آیند و هم نخبگان دانشگاهی و علمی و هم افرادی که در زندگی خودشان توفیقات بزرگی را به دست آورده‌اند و می‌توانند الگوی جوانان و نوجوانان باشند. از دانشجویان و رتبه‌های برتر دانشگاه‌های شریف و امیرکبیر گرفته تا برنده مدال طلای المپیک و... یکی از جاذبه‌های ویژه شوتبال این است که میدان رقابتی سالم و مهیج را با حضور چنین چهره‌های پرفروغی فراهم کرده است.

شوتبال زندگی‌محور است 
شوتبال، نشان داد در پی اهداف فرهنگی و اجتماعی هم هست. همچنان‌که در یک قسمت، گروهی از رها شدگان از بند اعتیاد نیز در این برنامه حضور یافتند. حضور آنها وقتی جذاب‌تر شد که گروه رقیب‌شان، تحصیلکردگان یک مدرسه تیزهوشان بودند. رقابتی که نشان داد، هوش هیجانی همه افراد، اگر میدان و فضای بروز پیدا کند، شکوفا‌تر می‌شود.
اتفاق ویژه دیگر در برنامه شوتبال این است که زندگی محور است. این برنامه درواقع، راوی دو رقابت موازی است؛ هم زندگی دشوار و پرتلاش شخصیت‌های خاص حضور یافته در برنامه را روایت می‌کند و هم مبارزه آنها برای موفقیت در این مسابقه را به تصویر می‌کشد. طوری که هر گروه و هر فردی که در رقابت شوتبال حضور پیدا می‌کند، یک قصه زندگی دارد و مخاطب می‌تواند با دیدن این برنامه و در طول مسابقه، با یک تجربه جدید در عبور از سختی‌ها و رسیدن به موفقیت آشنا شود و به درک تازه‌تری از زندگی برسد. 
باز هم افراد موفقی که پا به این میدان می‌گذارند، طیف متنوعی را در بر می‌گیرند از افرادی که در علم و تحصیل موفق شده‌اند تا قهرمانان ورزشی و حتی افرادی که در زندگی شخصی خودشان، پیروز شده‌اند مثل جوان خلافکاری که متحول شده یا معتاد سابقی که نه‌تنها از بند اعتیاد رها شده که امروز یک فرد مثبت است و زندگی شکوفا و موفقیت آمیزی دارد.
به همین دلیل هم در شوتبال سرگرمی و هیجان، یک ظرفیت هستند و نه هدف. هدف اصلی از تولید و پخش این برنامه، فرهنگسازی و الگوسازی در زندگی و موفقیت است. 
افراد شرکت کننده در این مسابقه در کنار هم یک جامعه کوچک را تشکیل می‌دهند، اجتماعی که در آن هر فردی، مثل زندگی روزمره در یک رقابت قرار دارد که فرصت دستیابی به موفقیت را دارد اما به شرط این‌که همه تلاش خود را به کار ببرد.

مهدی امیدی - خبرنگار