نسخه Pdf

تلاش یاردوازدهم برای شادی‌ملی

گزارشی از ویژه‌برنامه‌های تلویزیون برای جام‌جهانی

تلاش یاردوازدهم برای شادی‌ملی

جام‌جهانی فوتبال هر چهار سال یک‌بار به میزبانی یک یا چند کشور برگزار می‌شود و حالا بیست و دومین دوره این مسابقات به میزبانی کشور قطر برگزار خواهد شد؛ سوت اولین مسابقه این رویداد مهم بین‌المللی از ساعت 19و30دقیقه یکشنبه 29 آبان ماه به وقت ایران بین کشور میزبان و اکوادور زده خواهد شد تا دوربین همه رسانه‌ها به مدت یک ماه حول زمین سبز رنگ و مستطیلی فوتبال بچرخد. تیم ملی فوتبال کشورمان نیز امسال برای ششمین‌بار راهی این بازی‌ها خواهد شد و ایران در جام2022قطر با تیم‌های انگلستان، آمریکا و ولز همگروه شده‌است و همین حضور باعث شده تا به لحاظ پخش تلویزیونی، این بازی‌ها برای مردم ایران از حساسیت بیشتری برخوردار باشد. از این‌رو برخلاف روال دوره‌های قبل جام‌جهانی، سازمان صداوسیما پس از مذاکرات خود با مجموعه Bin media group برای پخش مستقیم تمام رقابت‌های جام‌جهانی از طریق صداوسیمای کشورمان به توافق رسیدند و حالا با توجه به خرید حق پخش دیدارهای جام‌جهانی محدودیتی برای گزارشگران تلویزیونی برای فعالیت در جام‌جهانی قطر وجود نخواهد داشت. بر این اساس همه بازی‌های جام‌جهانی به صورت زنده و قانونی از رسانه‌ملی پخش خواهدشد؛ این خبر را علی فروغی، رئیس شورای سیاست‌گذاری ورزش صداوسیما تایید کرده‌ است.

سنگ‌تمام رسانه‌ملی برای فوتبالی‌ها
همواره مسابقات تیم ملی فوتبال کشورمان از شبکه سوم سیما پخش می‌شود و حالا به‌دلیل فراوانی این مسابقات و اهمیتی که صداوسیما برای بینندگان خود قائل شده، علاوه بر پخش مستقیم همه بازی‌ها، ویژه‌برنامه‌های متعددی از تحلیل بازی‌ها تا مستند و مسابقه‌های خانوادگی از دو شبکه سوم و ورزش در این روزها و شب‌های جام‌جهانی آماده شده تا تماشاگران فوتبال‌‌دوست، ‌علاوه بر دیدن مسابقات، از همه حاشیه‌های این رویداد نیز باخبر شوند.  شبکه ورزش سیما در ایام مسابقات جام‌جهانی فوتبال قرار است در قالب چهار بخش ویژه خبری در جدول پخش روزانه خود، جدیدترین اخبار و اطلاعات مربوط به تیم‌های حاضر در این رقابت ورزشی را با هدف بی‌نیاز کردن مخاطبان از اخبار فضای مجازی در اختیار مخاطبان خود قرار دهد. شبکه سه سیما نیز همچون دوره‌های گذشته این رقابت‌ها، پخش رسمی مسابقات جام‌جهانی و ویژه‌برنامه جام‌جهانی قطر 2022 را روی آنتن می‌برد.

شبکه سه با جام 2022 راهی خانه‌ها می‌شود
مهدی هاشمی، تهیه‌کننده ویژه‌برنامه «جام ۲۰۲۲» شبکه سه با بیان این‌که رسانه‌ملی تدارک ویژه‌ای در این دوره جام‌جهانی در تمام بخش‌ها دیده‌است، گفت: شبکه‌ سه متولی اصلی این دوره از مسابقات است. در هفته اول روزانه چهار بازی داریم که قبل از شروع مسابقات از ساعت ۱۲و30دقیقه ویژه‌برنامه‌ها شروع می‌شود و تا پایان شب ادامه دارد و یک ویژه‌برنامه هم از ساعت ۳۰ دقیقه بامداد تا ۲ و30دقیقه بامداد روی آنتن می‌رود که در مجموع تقریبا ۱۲ساعت برنامه داریم. تهیه‌کننده جام ۲۰۲۲، افزود: ۲۵۰ آیتم متفاوت قبل از شروع جام تولید شده‌است. گروهی به قطر اعزام کردیم و بعضی از آیتم‌ها در حین برگزاری جام‌جهانی تولید می‌شود و سعی شده در تولید این آیتم‌ها از تکنولوژی‌های روز «ای آر» استفاده کنیم که جذابیت‌های بصری این جام رو بالا ببریم.

تلاش برای اقتدار و همدلی ایرانیان
هاشمی با اشاره به موضوعات سیاسی روزهای اخیر و تلاش برای حذف ایران از این دوره از مسابقات گفت: در این دوره از مسابقات مهم این است که ما جزو ۳۲ کشوری هستیم که در جام‌جهانی حضور داریم و این نقطه قوت ماست. مردم باید از این جام لذت ببرند و سعی ما بر این است که اقتدار و همدلی ایرانی‌ها را به رخ تمام جهان بکشیم. فارغ از هر نتیجه‌ای ما تمام آرزوی‌مان این است که ایران بازی‌های مقتدرانه و جوانمردانه‌ای مانند دوره‌ قبل داشته باشد و ان‌شاءا... نتیجه نیز به نفع تیم ملی کشورمان باشد. وی ادامه داد: آیتم‌های ویژه‌ای مثل آنالیز تیم‌ها، ستاره‌ها، نوستالژی، معرفی کشورها و... تولید شده‌است که در تولید این آیتم‌ها هم به مخاطب عام و هم به مخاطب خاص توجه ویژه‌ای داشته‌ایم. ویژه‌برنامه جام ۲۰۲۲ از جمعه ۲۷ آبان با اجرای محمدرضا احمدی و محمدحسین میثاقی روی آنتن می‌رود.

از جام 22 تا تولید 35 هزار دقیقه برنامه
سینا معتضدی، مدیر شبکه ورزش درباره تدارک این شبکه تخصصی برای فوتبال‌دوستان گفت: با توجه به این که شبکه ورزش، شبکه تخصصی معاونت سیما در حوزه ورزش است سعی کردیم ویژگی‌هایی را در تعدد، تنوع قالب و ساختار برنامه‌ها لحاظ کنیم. معتضدی بیان کرد: برنامه‌های ویژه شبکه ورزش صرفا، برنامه‌های ترکیبی نیست و از ساختار مسابقه تا مستندهای داستانی ــ روایی، تیزر و کلیپ را در کنداکتور ویژه جام‌جهانی شبکه گنجاندیم تا رضایت مخاطبان به ویژه نوجوانان، جوانان و علاقه‌مندان به ورزش فوتبال را فراهم کند. وی افزود: شبکه ورزش از تابستان ۱۴۰۱، تهیه و تولید برنامه‌ها را با محوریت جام‌جهانی ۲۰۲۲ آغاز کرده و تعدادی از مستندها از تیرماه روی آنتن رفته و از تابستان ۱۴۰۱ تا پایان جام‌جهانی ۳۵ هزار دقیقه برنامه تدارک دیده‌است و حدود ۱۰ عنوان برنامه روی آنتن خواهد رفت. معتضدی اصلی‌ترین برنامه جام‌جهانی شبکه ورزش را برنامه «جام ۲۲» عنوان کرد که از اول مهرماه روزهای دوشنبه و جمعه ساعت ۲۱ پخش آن آغاز شده و نخستین برنامه تحلیلی معاونت سیما درباره جام‌جهانی قطر است که رسول مجیدی مجری اصلی این برنامه است.

طنز «قطرنامه» با اجرای عبدا... روا
سینا معتضدی، مدیر شبکه ورزش یکی از بخش‌های جذاب و دیدنی ویژه‌برنامه شبکه ورزش برای جام‌جهانی را «قطرنامه» معرفی کرد که قرار است جذابیت‌ها و حاشیه‌های جام‌جهانی با رویکرد طنز و اجرای عبدا... روا به تصویر کشیده شود. قالب این برنامه مستند داستانی است و همزمان با جام‌جهانی در ۳۰ قسمت ۲۰ دقیقه‌ای از شبکه ورزش پخش می‌شود. 
همچنین مسابقه «تله کیو جام ۲۲» که با همکاری تلوبیون هر شب ساعت ۲۱و30دقیقه پخش می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند به صورت آنلاین در مسابقه شرکت کنند. همچنین مسابقه بزرگ پیش‌بینی هم طراحی شده‌است که مخاطبان می‌توانند در آن شرکت کنند و با پیش‌بینی نتایج بازی‌ها امتیازات خود را افزایش دهند که در پایان جام‌جهانی به نفرات برتر جوایز نفیسی اهدا خواهدشد.

خانواده‌ها مهمان شبکه ورزش می‌شوند
مدیر شبکه ورزش در خصوص حضور گزارشگر این شبکه در قطر گفت: محمد میر از طرف این برنامه در قطر حاضر خواهدبود تا مخاطبان را از آخرین اخبار جام‌جهانی مطلع کند. یکی از ویژگی‌های دیگر برنامه «جام ۲۲» این است که برخی مسابقات مهم را با حضور خانواده‌ها در استودیوی جام ۲۲ خواهیم دید و همزمان بازی‌ها را مشاهده می‌کنند.

 شعارها و دلنوشته‌ها برای ایران
در پویش «تا پای جان برای ایران» که در راستای حمایت رسانه‌ملی از تیم‌ملی کشورمان است، مخاطبان می‌توانند شعارها و دلنوشته‌هایشان را در این پویش برای برنامه جام 22 ارسال کنند تا حامی تیم‌ملی فوتبال کشورمان باشند. این برنامه چهار استودیو دارد؛ استودیو جام ۲۲، استودیو اخبار جام‌جهانی، استودیو مسابقه جام‌جهانی و استودیو قطر.
 
اخبار دست اول جام‌جهانی
برای اطلاع مخاطبان از آخرین اخبار جام‌جهانی، ویژه‌برنامه «دست اول» به صورت روزانه و در دو نوبت و در ساعت‌های ۱۱ و ۱۶ آخرین اخبار و حواشی جام‌جهانی را به اطلاع مخاطبان شبکه ورزش سیما خواهدرساند. جدیدترین اخبار و اطلاعات خبری در این بخش‌های خبری تقدیم علاقه‌مندان می‌شود که هدف آن بی‌نیاز ساختن مخاطب از دنبال کردن اخبار فضای مجازی عنوان شده‌است. عماد اعرابی، سعید شهبازی و محمدرضا یکتامرام گویندگان این بخش‌های خبری هستند. زمان هر بخش خبری ۱۵ دقیقه است و در ایام جام‌جهانی به مدت ۳۰ روز پخش می‌شود.

اجرای جواد خیابانی در قشم، دکور 360 درجه در تهران
ویژه‌برنامه جام‌جهانی قطر ۲۰۲۲ که به منظور حمایت از تیم‌ملی فوتبال در روزهای دوشنبه و پنجشنبه از شبکه ورزش سیما پخش می‌شود، با یک تیم 200 نفره عوامل و دکور ۳۶۰ درجه با ابعادی بزرگ‌تر از برنامه‌های ورزشی سابق سیما، از 27 آبان‌ماه هر شب از استودیوی تهران با اجرای رسول مجیدی و با همراهی استودیوهایی در جزیره قشم با اجرای جواد خیابانی و استودیو اختصاصی صداوسیما در کشور قطر روی آنتن می‌رود.

سریال رادیویی جام‌جهانی
سریال رادیویی «جام‌جهانی» همزمان با شروع مسابقات جام‌جهانی قطر 2022 روی آنتن شبکه رادیویی نمایش خواهدرفت. در هر قسمت از مجموعه «جام‌جهانی» به جایگاه و فرهنگ یکی از کشورهای راه یافته به جام‌جهانی به شکل نمایشی می‌پردازد. داستان‌های این مجموعه نمایشی حول زندگی ستاره‌های جدید یا قدیم هر کشور، نحوه راهیابی یک تیم به مرحله نهایی جام‌جهانی یا فرهنگ فوتبال مردم عادی آن کشور می‌پردازد. 

حمایت فوتبالی ساترا
سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر(ساترا) با آغاز مسابقات جام‌جهانی فوتبال 2022 قطر، قاب اختصاصی (iframe) شبکه‌های سه و ورزش را در اختیار رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر دارای مجوز از این سازمان قرار می‌دهد. حق مالکیت پخش مسابقات جام‌جهانی فوتبال 2022 از فیفا توسط سازمان صداوسیما خریداری شده‌است و پلتفرم‌های دارای مجوز از ساترا می‌توانند از طریق قاب اختصاصی(iframe) شبکه‌های سه و ورزش نسبت به پخش مسابقات جام‌جهانی اقدام کنند.

بدرقه مادر شهیدان خالقی‌پور از تیم‌ملی
پیش از ظهر دوشنبه 23 آبان ماه اعضای تیم‌ملی فوتبال کشورمان در محل هتل المپیک جمع شدند تا با بدرقه مادر شهیدان خالقی‌پور راهی قطر شوند؛ مراسم با قرائت قرآن آغاز شد و سپس مادر شهیدان خالقی‌پور برای ملی پوشان صحبت کرد و از آنها خواست بدون توجه به حواشی و مسائل غیر فوتبالی، برای موفقیت فوتبال ایران در جام‌جهانی تلاش کنند. مادر شهیدان خالقی‌پور گفت: از شما خواهش می‌کنم حرف‌های درون خانوادگی به بیرون منتشر نشود.
پس از این صحبت‌ها وحید امیری به نمایندگی از بازیکنان تیم‌ملی با این مادر شهید و پیراهن شماره ۷ تیم‌ملی عکس یادگاری گرفت. پیراهن شماره 7 تیم‌ملی به مادر شهید خالقی‌پور اهدا شد و در این لحظه این مادر شهید خطاب به ملی‌پوشان گفت: اگر با این پیراهن افتخارآفرینی کنید، آن را روی کفن خودم می‌گذارم. سپس ملی‌پوشان با بدرقه حاضران از زیر قرآن که مادر سه شهید آن را گرفته‌بود، عبور کرده سوار اتوبوس شدند تا به نهاد ریاست‌جمهوری بروند تا با آقای رئیسی دیدار کنند.

 سرود کشورمان را با صدای بلند بخوانید
مادر شهیدان رسول، داوود و رضا خالقی‌پور دیدار خود با بازیکنان تیم‌ملی فوتبال را اینچنین روایت می‌کند: برای روحیه‌دهی به بازیکنان تیم‌ملی رفته‌بودم. فدراسیون فوتبال از من دعوت کرد چند کلامی را با این بازیکنان صحبت کنم. به آنها گفتم در خانه دو برادر با یکدیگر دعوای‌شان می‌شود ولی قرار نیست این دعوا به خارج از خانه منتقل شود. از ملی‌پوشان قول گرفتم در جام‌جهانی سرود کشورمان را با صدای بلند بخوانند و با برخی رفتارهای‌شان به شبکه‌های معاند بهانه ندهند. همه ما یک خانواده هستیم و باید اتحادمان را حفظ کنیم.

مصطفی پورکیانی - روزنامه‌نگار