نسخه Pdf

تجربیات متفاوت دخترها در«چراغ»

تجربیات متفاوت دخترها در«چراغ»

«چراغ» عنوان برنامه‌ای اجتماعی و فرهنگی است که چهارشنبه‌ها و پنجشنبه‌ها از شبکه پنج سیما روی آنتن می‌رود. برنامه‌ای که تجربیات جدید در ترویج ارزش‌های فرهنگی را در دسترس مردم قرار داده و به نوعی، نحوه ارتباط با نسل جوان برای انتقال فرهنگ را با مخاطب در میان می‌گذارد. شاید انتخاب موضوعاتی ارزشی مانند «حجاب» برای ساخت برنامه‌ای جذاب و مخاطب‌پسند، در نگاه اول پیچیده به نظر برسد. چون همیشه انتخاب قالب نامتناسب برای طرح چنین موضوعاتی، ممکن است به نتیجه‌ای ختم شود که در شأن موضوع نباشد یا دچار شعارزدگی شود اما برنامه چراغ روش و قالبی را برای این موضوع برگزیده که هم دارای جاذبه است و مخاطب جوان و نوجوان را نیز پای خود می‌نشاند و هم این‌که شأن موضوع، بدون افتادن به ورطه شعارزدگی حفظ شده است. به این ترتیب که در این برنامه، ماجراها و خاطرات فعالان فرهنگی که یا خود تحت تأثیر اتفاقاتی چادری شده‌اند یا دیگران را به این پوشش تشویق و ترغیب کرده‌اند تعریف می‌شود.

به نظر می‌رسد آن بخش‌هایی که به بانوانی که قبلا پوشش مناسبی نداشتند اما خود به درک تازه‌ای از مفهوم و زیبایی حجاب رسیدند، جذابیت و تأثیر بیشتری داشته باشد. مشابه این بخش‌ها قبلا در برنامه دیگری با عنوان «از لاک جیغ تا خدا» هم به نمایش درآمده بود اما در اینجا، زنان گرویده به حجاب، خودشان نیز در روند تبلیغ فرهنگ و ارزش‌ها قرار گرفته‌‌اند. شنیدن تجربه تغییر هویت ظاهری این افراد در فضایی گرم و صمیمانه هم نوعی لذت روایی و معنوی را به مخاطب می‌چشاند و هم این‌که موجب افزایش آگاهی او می‌شود. یکی از دخترها دراین‌باره می‌گفت: «این صحبت‌ها مثل این می‌ماند که ما به یک رستوران رفته و غذایی بسیار لذیذ را با قیمتی اندک میل کرده‌ایم، حالا حیف‌مان می‌آید که آن را به دوستان‌مان پیشنهاد ندهیم.» یعنی دست‌اندرکاران برنامه چراغ راه درستی را انتخاب کرده‌اند. آنها به‌جای روش‌های خشک و امتحان‌پس‌داده، به سمت انتقال ارزش‌های فرهنگی از طریق تجربه افرادی که به درک درست و عمیقی از این ارزش‌ها دست پیدا کرده‌اند رفته و از زبان آنها زیبایی یک امر مقدس را به دیگران اعلان می‌کنند. این‌که جوانانی ره‌یافته به مسیر روشنایی با همان لحن و بیان همسالان‌شان از لذت چادری‌بودن صحبت می‌کنند، قطعا تأثیر بهتری بر مخاطب خواهد داشت.
 همچنین در این برنامه تجربه الگوهای موفق برخی از کانون‌ها یا گروه‌های فرهنگی در ترویج حجاب مطرح می‌گردد. مصطفی هیودی، تهیه‌کننده برنامه چراغ می‌گوید: «ما تجربه‌های موفقی را که افراد مختلف اعم از پژوهشگر، نویسنده و فعالان فرهنگی در این حوزه داشته‌اند در برنامه معرفی می‌کنیم و در هر قسمت با یکی از آنها گپ می‌زنیم.» در این قسمت‌ها نیز، فعالان فرهنگی موفق در زمینه ترویج حجاب می‌گفتند که بسیاری از نوجوانان آگاهی لازم درباره حجاب و ارزش‌های اسلامی را ندارند و وقتی واقعیت اسلام را با زبان خوش و لحن زیبا و رفتار خوب برای آنها می‌گوییم، آنها به حجاب و عفاف علاقه‌مند می‌شوند.
یکی از بانوان حاضر در این برنامه نیز این‌گونه تعبیر می‌کند که ما در دوران دفاع‌مقدس با دستان خالی و امکانات کم به پیروزی رسیدیم و امروز هم در جنگ نرم، با تلاش و خلاقیت به نتیجه لازم دست می‌یابیم.
حتی تیتراژ آغازین برنامه نیز شکل و شمایلی هنرمندانه و جوان‌پسند دارد. تیتراژ، نقش ویترین برنامه را دارد و هرچه غنی‌تر و زیباتر ساخته شود، احتمال این‌که مخاطب بیشتری تماشای برنامه را ادامه دهد بالاتر می‌رود. 
دکور و چیدمان صحنه برنامه نیز چشم‌نواز است. دکوری که بیشتر با ابزارهایی چون کتابخانه، گلدان، لامپ و ... تزیین شده است و به این طریق، هم به گرم شدن فضای برنامه کمک کرده و هم بار فرهنگی آن را افزایش داده است. 

مهدی امیدی - خبرنگار