نسخه Pdf

راه رفتن روی لبه تیغ

حمید درخشان در گفت‌و‌گو با «جام‌جم» از بازی با انگلیس، ولز و آمریکا می‌گوید

راه رفتن روی لبه تیغ

حمید درخشان از آن دست پیشکسوتان امیدوار است که حتی کسب برد از سوی تیم‌ملی ایران در جام‌جهانی را هم پیش‌بینی می‌کند.

البته به همان مقدار هم هشدار می‌دهد و می‌گوید چقدر شرایط سخت است. اما اصلا و ابدا ذهنش به این سمت نمی‌رود که تیم‌ملی شکست سنگین می‌خورد یا این‌که خیلی بد بازی کند. ابتدا سراغ دیدار ایران و انگلیس برویم، اولین بازی و مهم‌ترین بازی ما. خیلی بازی سختی است و حتی به شوخی هم نباید بگوییم بازی با انگلیس راحت است. فاصله ما با فوتبال آنها زمین تا آسمان است. 

برخی از این تفاوت‌ها چیست؟ 
از هر نظر که فکر کنید با هم تفاوت دارند و این تفاوت به وضوح هم دیده می‌شود. در وهله نخست سطح فوتبال باشگاهی ما با آنها بسیار زیاد است. در وهله دوم آنها امکاناتی دارند که اصلا با امکانات موجود در فوتبال ایران قابل مقایسه نیست. حتی از لحاظ بازیکن هم تفاوت داریم و شما باید خودتان بهتر بدانید آنها چه بازیکنانی دارند. آنها در سطح بسیار بالایی بازی می‌کنند و همه اینها نشانگر تفاوت‌هایی است که با فوتبال انگلیس داریم. اما با تمام این اوصاف چیزی که بسیار اهمیت دارد این است که بدون توجه به همه این مسائل بازیکنان ایران بتوانند یک بازی بسیار خوب و منطقی ارائه کنند و هوشیارانه و توام با شجاعت به میدان بروند. کی‌روش می‌تواند تیمی را به میدان بفرستد که فکورانه بازی می‌کند و تاکتیک فوتبال را نشان می‌دهد. 
بعد هم که به دیدار ایران و ولز می‌رسیم، تیمی که شبیه به انگلیس است. 
بله، فوتبال انگلیس و ولز شبیه هم است. بازیکنان ولز تقریبا همگی در لیگ‌برتر انگلیس بازی می‌کنند و تفاوتی با بازیکنان انگلیسی ندارند. نوع نگرش، نوع تاکتیک و حتی نوع زندگی و فلسفه فکری ولز و انگلیس بسیار به هم شباهت دارد. نکته بسیار مثبت و خوبی که برای ما وجود دارد این است که در بازی نخست خود مقابل تیم‌ملی انگلیس قرار می‌گیریم و به بهترین شکل ممکن برای بازی کردن با ولز که شباهت با تیم انگلیس دارد آماده می‌شویم. ما می‌توانیم از شباهت دو تیم انگلیس و ولز به نفع خودمان استفاده کنیم. 
دیدار با آمریکا هم از هر لحاظ که فکرش را بکنید حساسیت دارد، اینطور نیست؟
مسابقه با آمریکا هم حساب جداگانه خودش را دارد. اما قبلا در جام‌جهانی با این تیم بازی کردیم و بردیم اما دلیل نمی‌شود که اوضاع الان هم همین باشد. آمریکا نسبت به گذشته بسیار تفاوت کرده است اما ما هم فرق کرده‌ایم. بازیکنان تیم‌ملی آمریکا و البته بازیکنان ما در اروپا بازی می‌کنند و تجارب زیادی دارند. اما احساس می‌کنم چیزی که نسبت به آمریکا از آن به میزان بیشتری برخورداریم این است که اعتماد به نفس بیشتری داریم. بردن تیم آمریکا برای ما بسیار حائز اهمیت خواهد بود. فکر می‌کنم انگیزه برای بردن آمریکا نزد بازیکنان تیم‌ملی زیاد است. 
برای تیم‌ملی کسب برد متصور هستید؟
به نظر من اگر بردی باشد مقابل آمریکا خواهد بود. بردن آن دو تا تیم دیگر خیلی سخت است. 
می‌توان آنقدر بدبین بود که شکست سنگین برای تیم‌ملی پیش‌بینی کرد؟
خیر، هرگز چنین نخواهد شد. نوع بازی تیم‌های تحت هدایت کی‌روش جوری است که بسته و دفاعی بازی می‌کنند و اصولا کم گل می‌خورند. تیم‌ملی ایران نیز از لحاظ دفاعی به هیچ عنوان از هم گسیخته نیست. این یکی از بهترین نکات تیم‌ملی فوتبال ایران به شمار می‌رود. البته با تمام شایستگی‌هایی که این تیم دارد باید بگویم ما در جام‌جهانی با این حریفان قدرتمند روی لبه تیغ راه می‌رویم. کی‌روش باید این موقعیت حساس را کنترل کند. 
و این‌که ارزیابی کلی شما از جام‌جهانی چیست، ایران بعد از این رقابت‌ها با چه نتایجی به ایران برمی‌گردد؟ 
تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که تیم‌ملی فوتبال ایران بازی‌های بسیار خوبی انجام می‌دهد و بسیار پرانگیزه و البته منطقی ظاهر خواهد شد. آرزوی ما سربلندی تیم‌ملی کشورمان است. باور کنید کارهای بزرگی وجود دارد که از بچه‌های تیم‌ملی ما برمی‌آید. 

رضا پورعالی - گروه ورزش