نسخه Pdf

قطر به سفر!

قطر به سفر!

ایام، ‌ایام جام‌جهانی است و حکیم همراه با هیأت همراهش قصد سفر به قطر را دارد. البته عذرخواهی می‌کنیم قصد قطر به سفر را دارد. یکی از اعضای هیأت همراه حکیم که مسئول عریضه‌نویسی نامه‌های حکیم است، ‌شخصی است موسوم به جانی اینفانتینو!

حکیم در هواپیما داستان آغاز فوتبال در جهان را توسط یادداشت‌های روزنامه مطالعه می‌کند. می‌خواند که فوتبال آغازی بسیار رمانتیک داشته طوری‌که سربازان انگلیسی به‌علت نداشتن توپ پلاستیکی دو‌لایه، ‌از سر جدا شده یک اسیر جنگی به‌جای توپ استفاده می‌کردند‌. کاش سازمان‌های بین‌المللی این صحنه‌ها را از سربازان محروم انگلیسی می‌دیدند که چگونه فقر باعث می‌شده به جای توپ از اشیای نامناسب دیگری چون سرانسان، استفاده کنند‌! حکیم در حال تفکر در این موارد است که هواپیما به فرودگاه دوحه نزدیک می‌شود. آنجا طرفدارانی را می‌بیند که در یک حساب سرانگشتی به چهار دسته کلی تقسیم می‌شوند‌: 

۱. عده‌ای موسوم به سامی و فیفی و تی‌تی که همراه ددی برای دیدن جذابیت‌های قطر و تماشای فوتبال از نزدیک همراه پاپ کورن و نوشیدنی،  برای سپری کردن تعطیلات به قطر سفر کرده‌اند‌. زمین و باغ و ویلا و خانه و دشت و صحرا و جنگل شخصی خود را هم سپرده‌اند به آقا‌رحیم‌! 

۲. خبرنگارانی با شعار جدایی ورزش از سیاست که تصمیم گرفته‌اند فقط در این مورد خاص، ورزش را مجددا به سیاست ربط دهند و بای نحو کان نسبت به حضور تیم ملی ایران در جام‌جهانی تبلیغات سوء کنند و در اقدامی کاملا ملی‌گرایانه و وطن‌دوستانه،‌ از تیم ملی بریتانیای کبیر حمایت کامل خود را داشته باشند‌. این دسته معتقدند کشتار بی‌سابقه مردم هند و آفریقا و ایران توسط سلطنت بریتانیا نباید مانع شود آنها تا کمر جلوی پادشاه چارلز خم شوند و دم تکان دهند. در واقع آنها از شدت تناقض‌های رفتاری خود نمی‌دانیم چرا به زبان سخت فارسی جر نمی‌خورند.

۳. مستند‌سازان و راویانی که به هر بهانه با هیأت ایرانی به هر نقطه از جهان به بهانه قصه‌نویسی سفر می‌کنند و این کار را نوعی وظیفه تلقی می‌کنند؛ طوری که اگر خدای نکرده بخواهند از این وظیفه الهی و از این ریاضت عارفانه سر باز بزنند، ‌احدی دیگر توانایی رفتن به این سفر و استفاده از امکانات گردشگری قطر را نخواهد داشت.

۴. بقیه حضار 
باید توجه داشت که قطر در‌نظر دارد در این دوره از مسابقات جام‌جهانی از انرژی خورشیدی و فناوری کربن خنثی برای خنک کردن استادیوم‌ها استفاده کند تا دمای استادیوم از ۲۷ درجه سلسیوس بالاتر نرود. به نقل از آس، هشت ورزشگاه میزبان جام‌جهانی۲۰۲۲ قطر از فناوری خنک‌کننده بهره می‌برند. این تجربه فوق‌العاده خواهد بود و برای نخستین‌بار در تاریخ جام‌جهانی بازی‌ها در شرایطی برگزار می‌شوند که هوا تنظیم شده ‌است. تکنیک‌هایی که برای خنک کردن ورزشگاه‌های جام‌جهانی به‌کار رفته ‌است ۴۰درصد از دیگر فناوری‌ها مقاوم‌تر است. استادیوم‌ها تنها دو ساعت پیش از آغاز بازی خنک می‌شوند. همچنین دیگر ویژگی این فناوری طراحی‌شان است که چرخشی است و می‌تواند هوای خنک را درون ورزشگاه نگه دارد و هوای گرم را از ورزشگاه خارج کند. شایان توجه است که این سیستم خنک‌کننده توسط حکیم طراحی شده است و با یک شمع کار می‌کند! حکیم این روش به‌خصوص را از شیخ‌بهایی کپی کرده است و به این صورت است که حکیم یک شمع دستش می‌گیرد و به همه حاضران استادیوم (‌حدود ۴۰هزار نفر آدم‌) دستور می‌دهد تا فوت کنند‌! حکیم پیش از این همین ایده را برای رفع آلودگی هوای تهران به مسئولان وقت داده بود که متاسفانه آن مسئولان بی‌سلیقگی کرده و این ایده ناب حکیم را رد کردند.
در آستانه آغاز مسابقات جام‌جهانی فوتبال در قطر، دو روز پیش از شروع مسابقات فیفا تأیید کرد که فروش مشروبات الکلی در تمام ورزشگاه‌های جام‌جهانی ممنوع خواهد بود. این ممنوعیت در حالی رخ داد که طبق گزارش‌های موجود، ارزش قرارداد انحصاری شرکت سازنده آبجو با فیفا برای فروش آبجو در ورزشگاه‌های قطر حدود ۷۵ میلیون دلار بود. تصمیم ناگهانی قطر برای جلوگیری از فروش آبجو در ورزشگاه‌های جام‌جهانی فوتبال در‌حالی رقم خورد که این کشور هنگام ارائه پیشنهاد خود برای میزبانی جام‌جهانی۲۰۲۲ با الزامات فیفا برای فروش مشروبات الکلی در ورزشگاه‌ها موافقت کرده بود. عده‌ای که در قطر با این روند مخالفت خود را اعلام کرده بودند، ‌می‌گویند‌: «‌آبجو خیلی خوب است و اگر ایران در بازی‌های خود چه ببرد و چه ببازد، ما می‌ریزیم کف خیابون!» این دسته از جانداران که آبجو را مهم‌تر از انسان تلقی می‌کنند، معتقدند آزادی زمانی رخ می‌دهد که ما بتوانیم به اهداف‌مان برسیم. هرمخالفی هم بخواهد نُطُق بکشد، از زبان آویزان می‌کنیم! 
این تورنمنت آخرین دوره از مسابقات خواهد بود که ۳۲ تیم در آن شرکت می‌کنند و برای جام‌جهانی ۲۰۲۶ و پس از آن، حضور ۴۸ تیم برنامه‌ریزی شده ‌است. با توجه به گرمای شدید قطر در تابستان، این جام‌جهانی از اواخر نوامبر تا اواسط دسامبر برگزار می‌شود و اولین دوره از این رقابت‌هاست که در ماه می، ژوئن یا جولای برگزار نمی‌شود. حکیم تا سه هفته آینده در قطر خواهد ماند‌. برای سلامتی او و تیم همراهش دعا کنید!

سیدسپهر جمعه‌زاده