نسخه Pdf

جمعه پیروزی

جمعه پیروزی

مثل جام‌جهانی 1978 می‌ماند قصه‌، آنجا هم تیم‌ملی ایران در بازی اول شکست پرگلی را تجربه کرده بود و باید در بازی دوم به مصاف یکی از این تیم‌های انگلیسی شکل می‌رفت. حالا چه فرقی دارد؛ آن تیم اسکاتلند بود و این تیم ولز! مهم این است که تیم‌ملی ایران در بازی دوم ورق را برگرداند و توانست یکی از پرمهره‌ترین تیم‌های آن زمان جام‌جهانی را مبهوت خود کند.

داستان آرچی گمیل، ستاره آن روزهای فوتبال جهان و ایرج دانایی‌فرد یکی از آن قصه‌های همیشه الهام‌بخش فوتبال ایران است. قصه را که بلدید؟ اول بازی حشمت مهاجرانی به دانایی‌فرد ماموریت مهار گمیل را می‌دهد اما در نهایت این گمیل بود که نتوانست ایرج‌خان ما را مهار کند و دانایی‌فرد ستاره بازی شد.
بازی دوم با ولز هم می‌تواند تکرار همان خاطره بازی با اسکاتلند باشد. تیمی که بازگشت و آبروداری کرد. برای تیم‌ملی ایران بازی اکنون از نقطه صفر شروع شده است. با توجه به تساوی دو تیم آمریکا و ولز، تیم ما بر سر یک دو راهی است. دو مسیر پیش روی تیم ملی ایران است. یک مسیر تابلوی پایان را دارد که اگر شاگردان کارلوس کی‌روش در این مسابقه ببازند، دیگر حذف شده‌اند و رویای صعود از مرحله گروهی را باید حداقل 4 سال دیگر تمدید کرد. 
اما آن یکی مسیر روی تابلوی ابتدای آن نوشته شده: امید! ما اگر ولز را ببریم با توجه به باخت احتمالی آمریکا و ولز مقابل انگلستان در بازی آخر شاید و شاید حتی با یک مساوی هم بتوانیم صعود کنیم و این خودش یعنی یک پایان رویایی برای یک شروع بد. پس امروز فرصت آن است که به مسیر دوم، یعنی مسیر امید حمله کنیم. آن هم با همه توان و با تمام جان.از کارلوس کی‌روش تا مهدی طارمی، همه و همه باید بدانند فردا روز اشتباه کردن نیست. خط دفاع باید حواسش به توپ‌های هوایی این تیم انگلیسی باشد و از حرکات گرت بیل غافل نشود. خط میانی نباید نبردها را به این تیم فیزیکی ببازد و خط حمله باید قدر بشناسد و موقعیت‌ها را هدر ندهد و از همه مهم تر کی‌روش هم باید بهترین ترکیب و بهترین استراتژی را برای تیم‌ملی انتخاب کند. هر اشتباه، ما را به سمت و مسیری می‌برد که روی آن نوشته شده:«پایان»... انتخاب ما اما مسیر «امید» است.

146 
سال 1876 تیم‌ملی فوتبال ولز برای نخستین بار تشکیل شد. موجودیت تیم‌ملی فوتبال ایران نیز 102 سال پیش شکل گرفت یعنی سال 1920 میلادی. 

136
براساس ارزش‌گذاری ترانسفر مارکت ارزش مجموع بازیکنان تیم‌ملی ولز در جام‌جهانی 136میلیون یورو است یعنی تقریبا دو برابر ارزش 64 میلیون یورویی مجموع بازیکنان تیم‌ملی ایران. 

151
پرسابقه‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران کسی نیست جز جواد نکونام با 151بازی ملی. برای ولزی‌ها گرت بیل با 109بازی پرسابقه‌ترین به شمار می‌رود. 

109
برترین گلزن ملی تاریخ فوتبال ما علی دایی با 109 گل است و از آن سو برترین گلزن ملی تاریخ فوتبال ولز یعنی گرت بیل 41 گل به ثمر رسانده است.

افشین خماند - گروه ورزش