نسخه Pdf

بچه‌ها مچکریم

بچه‌ها مچکریم

1- ساعت یک ظهر بدترین زمان ممکن برای یک قرار چند هزار نفره در دوحه است. آفتاب تیز و گرمای وحشتناک. فقط لازم است چند دقیقه قدم بزنید تا احساس خفگی کنید. مثل دیروز ظهر. وقتی طرفداران ایرانی برای حمایت از تیم‌ملی آمدند.البته این گرمای عجیب و دیوانه‌کننده باعث نشد آنها دنبال سایه بگردند. طرفداران آمده بودند تا از تیم‌ملی حمایت کنند، هر چند روز اول هم آمدند اما تیم‌ملی آن طور به انگلیس باخت. خیلی‌ها دنبال ترکیب بودند. یکی می‌گفت: «خدا کند شجاع و کنعانی‌زادگان را در خط دفاعی بازی دهد.» یکی می‌گفت: «من به ترکیب‌های کی‌روش اطمینان دارم و معتقدم بازی اول نتیجه روی اتفاق رقم خورد.»از طرفداری می‌پرسیم دوست دارد چه بازیکنانی در زمین باشند که بدون هیچ مکثی جواب می‌دهد: «همین که سردار آزمون و مهدی طارمی نوک خط حمله باشند، خیال ما راحت است.» از او پیش‌بینی نتیجه را می‌خواهیم که می‌گوید: «راهی جز بردن داریم؟ به امید خدا یک بر صفر. برایم مهم نیست تیم‌ملی زیبا بازی کند. فقط ببریم.»
چند قدم آن‌طرف‌تر طرفداران ولز هستند؛ سرخوش و شاد. سر وقت دو تا از آنها می‌رویم: «ایرانی هستید؟ امروز دشمن مایید.(می خندد)» یکی از آنها بازی را این طور برای‌ ما پیش‌بینی می‌کند: «شما بازنده‌اید. 2 بر یک می‌بریم.» از طرفدار دیگری می‌پرسیم بازیکنان ایران را می‌شناسی؟ جواب می‌دهد: «بله، اسمش چی بود؟ همان بازیکنی که در بوندسلیگا بازی می‌کنه.» می‌گوییم سردار آزمون که سرش را تکان می‌دهد: «بله بله فوتبالیست خوبی است. مهدی طارمی را هم در پورتو دارید. به انگلیس دو گل زد.»دو گروه موسیقی محلی هستند که با اجرای خود طرفداران را جمع کرده‌اند. رقص محلی هم بدجور برای ولزی ها جالب است و مثل ایرانی ها ایستاده اند و نگاه می‌کنند. 
2- رفته رفته جمعیت تماشاگر بازی بیشتر و بیشتر می‌شود. داخل ورزشگاه که می‌شویم سکوها تا حدودی خالی است اما 30دقیقه به شروع مسابقه مانده. ترکیب آمده و با این‌که بازیکنانی چون شجاع و قدوس و... روی نیمکت هستند ولی طرفداران هنگام معرفی بازیکنان بدجور تشویق‌شان می‌کنند. ماکتی از جام را می‌آورند و مراسم آتش‌بازی قبل شروع مسابقه همه حاضران را به وجد می‌آورد. حالا همه منتظر شروع مسابقه هستند. 
3- طرفداران دیوانه‌وار تیم‌ملی را تشویق می‌کنند و پای‌شان را به زمین می‌کوبند. گویی زلزله 8ریشتری آمده. طبل را که می‌کوبند انگار جنگ بزرگی در راه است. صدای ولزی‌ها اصلا نمی‌آید. انگار کوچکترین روزنه‌ هم در تسخیر ایرانی‌هاست. شعار «ایران، ایران» یا «ما گل می‌خوایم یالا»، باعث می‌شود یکی از خبرنگاران خارجی بپرسد یعنی چه؟ شروع ایران متفاوت‌تر از دیدار انگلیس است. هجومی. توپ می‌ریزند روی دروازه. سردار در یک موقعیت تک به تک توپ را به قلی‌زاده می‌سپارد و تیم‌ملی گل می‌زند. ورزشگاه طوری می‌ترکد که منتظریم دیوارها فرو بریزد. اما VAR به کمک ولز می‌آید.
4- کی‌روش هم نسبت به بازی با انگلیس جدی‌تر است. به سردار و طارمی می‌گوید بازی را به عرض بکشند. در یک صحنه هم به خاطر اوتی که به نفع ولز اعلام شد، بدجور سر کمک داور فریاد می‌زند. یکی در چند قدمی جایگاه خبرنگاران سوت بلبلی می‌زند. ترکیبی از همه چیز در یک بازی متفاوت.
5- در نیمه دوم هم هیجان بدجور همه را سر کیف آورد. دبل تیر ایران. حملات مکرر تیم‌ملی. به توپ بستن دروازه ولز. چه تیم خوش‌شانسی بودند که دروازه‌شان تا قبل از دقیقه 90 باز نشد. دقیقه 78 مهدی طارمی یکی از آن نفوذهای انفجاری‌اش را داشت تا گلر ولز مجبور شود رویش خطا کند. 
داور حامل دو خبر خوب و بد بود. اول کارت زرد داد که صدای اعتراض ایرانی‌ها بالا رفت و بعد هم با کمک VAR از کارت قرمز استفاده کرد. حالا چند دقیقه مانده بود بازی تمام شود. 5خطای مکرر از سوی بازیکنان همه چیز را به نفع ولز پیش برد.
6- بازی داشت با همین نتیجه تمام می‌شد که دو اتفاق رویایی رخ داد. یکی ضربه روزبه چشمی و دیگری ضربه رامین رضاییان. باور کردنی نبود. ورزشگاه زیر پای ایرانی‌ها داشت له می‌شد. ملی‌پوشان روی سر و کول هم بودند. کل اعضای کادر فنی در زمین می‌دویدند. بازی که تمام شد طارمی روی زمین افتاد. اشک شوق می‎ریخت، شاید هم به خاطر فشارهای این چند روزه بود. بازیکنان هیجان زده از این برد بی‌نظیر به سمت طرفداران رفتند و آنها را تشویق کردند. در کنار این برد شیرین تیم‌ملی، بدون شک تماشاگران هم برنده‌های اصلی این مسابقه رویایی بودند با آن حنجره طلایی‌شان.

01
تا پیش از گلی که روزبه چشمی به ولز زد، 41گل در رقابت‌های جام‌جهانی2022 قطر به ثمر رسیده بود که تمامی این گل‌ها از درون محوطه جریمه وارد دروازه حریفان شده بودند. روزبه توانست اولین گل جام را که از پشت محوطه جریمه به ثمر رسیده، به نام خودش ثبت کند.
02
علیرضا جهانبخش با کارت زردی که در بازی مقابل ولز دریافت کرد، دوکارته شد و بازی مقابل آمریکا را از دست داد. جهانبخش در واقع اولین بازیکن جام 2022 است که دوکارته شده و از همراهی تیمش برای بازی بعدی محروم می‌شود. 
03
وین هنسی، دروازه‌بان ولز با دریافت کارت قرمز در بازی دیروز مقابل ایران به سومین گلر در تاریخ جام‌جهانی تبدیل شد که از زمین اخراج شده است. پیش از این اتوملینگ، گلر آفریقای جنوبی در بازی با اروگوئه در جام‌جهانی 2010 و جیان لوکا پالیوکا، گلر ایتالیا در بازی مقابل نروژ در جام‌جهانی 1994 از بازی اخراج شده بودند. 
04
تیم ملی ایران در پنج دوره‌ای که در جام‌جهانی حضور یافته بود، هرگز موفق نشده بیش از دو گل در مجموع سه بازی مرحله گروهی به ثمر برساند اما در جام 2022 با این که تنها دو بازی سپری شده، این رکورد شکسته شد و ملی‌پوشان تاکنون چهار بار دروازه حریفان را باز کرده‌اند.

1: انگار علی جهانبخش می‌خواهد نبودش در بازی با آمریکا را تلافی کند اما شوت او راه به جایی نمی‌برد و بر می‌گردد. اسکوردبورد گوشه تصویر دقیقه 98 بازی را نشان می‌دهد و زیر لب غرولند می‌کنیم که چرا جهانبخش در چنین دقیقه‌ای این فرصت را از دست می‌دهد. در همین فکر و خیال‌ها هستیم که کریم انصاری‌فر آن توپ مرده را می‌گیرد و وارد محوطه جریمه می‌شود تا موقعیت‌سازی کند. بازیکن ولز با سراسیمگی توپ را دفع می‌کند به امید این‌که یکی از هم‌تیمی‌هایش توپ را بگیرد اما توپ زیر پای روزبه چشمی می‌افتد. مانده‌ایم که از این موقعیت خوشحال باشیم یا ناراحت که روزبه با یک شوت فوق‌العاده و زیبا، یک شادی محض را برای همه ما به ارمغان می‌آورد. روی صحنه آهسته این نکته به چشم می‌آید که جو آلن به عنوان بازیکن تعویضی آن توپ را جلوی پای بازیکن تعویضی ایران می‌اندازد و نتیجه‌اش هم ... .
ولزی‌ها خودشان هم می‌دانند که دیگر امیدی به گلزنی ندارند اما به شیوه فوتبالی انگلیس به پاس‌های بلند روی می‌آورند. روزبه که انگار با آن گل هنوز روی ابرهاست بلند شده و با ضربه سر توپ را دفع می‌کند. بازیکن ولز در مهار توپ ناقص عمل می‌کند و همین برای مهدی طارمی کافی است تا توپ را بردارد و به همان سبک همیشگی‌اش به سمت دروازه حرکت کند؛ در این دو سال اخیر بارها چنین صحنه‌هایی را از مهدی در پورتو دیده بودیم و خیلی دوست داشتیم چنین صحنه‌ای را از او در لباس تیم‌ملی ببینیم. همانطور که طارمی با گام‌های بلندش به سمت دروازه ولز می‌رفت و تعداد بازیکنان ایران هم زیادتر می‌شدند، نیم خیز شده بودیم برای گل دوم. توپ به رامین رضاییان رسید و او با یک ضربه چیپ گلی زد که مطمئنا تا مدت‌ها در تیزرهای تبلیغاتی فیفا پخش می‌شود. بعد از گل رامین، همه همان حس او را داشتیم : گریه‌ای از سر شوق ...     

سعید عزت‌اللهی
به همه دنیا نشان دادیم قدرت تیم‌ملی ایران چقدر است. بازی قبلی یک اتفاق بود. کی‌روش تیم‌ملی را جمع کرد و حلقه اتحاد زدیم که این موضوع روی برد امروز تاثیرگذار بود. از همه مردم تشکر می‌کنم که کنار تیم‌ملی بودند. دست تک‌تک‌تان را می‌‌بوسم. خدا را شکر پیش شما روسیاه نشدیم.

روزبه چشمی
در بازی اول فشار زیادی روی تیم و بازیکنان بود و نتوانستیم نتیجه لازم را بگیریم. با صحبت‌های کادر فنی از نظر ذهنی آماده بازی با ولز شدیم و نتیجه لازم را گرفتیم. این نتیجه به دلیل همبستگی و همدلی تیم بود. این مدت یکسری اتفاق‌ها برای من رخ داد و عجولانه قضاوت شدم. هم‌تیمی‌ها و خانواده‌ام روحیه و انرژی خاصی به همدیگر دادیم و مزد زحمات و همدلی بازیکنان را گرفتیم. 

سعید اکبری - خبرنگار اعزامی به دوحه