نسخه Pdf

ترویج کتابخوانی از رویکردهای دوران تحولی رسانه‌ملی است

ترویج کتابخوانی از رویکردهای دوران تحولی رسانه‌ملی است

ترویج کتابخوانی یکی از رویکردهای دوران تحولی رسانه‌ملی است. پوشش زنده و مستمر رخدادهای نمایشگاه کتاب تهران که اردیبهشت ماه برگزار شد، حضور رئیس سازمان صداوسیما در این نمایشگاه و برگزاری اولین جلسه مدیران جدید شبکه‌های سیما در نمایشگاه کتاب، گوشه‌هایی از این توجه است.

توجه خاص رئیس سازمان صداوسیما به ترویج کتابخوانی زبانزد است. دکتر جبلی در تمام جلسات، کتابی را به حاضران معرفی می‌کند که از جمله آنها می‌توان به کتاب «رسول مولتان» درباره زندگی شهید رحیمی، رایزن فرهنگی ایران در مولتان پاکستان در نشست رایزنان فرهنگی و معرفی کتاب «پاییز آمد» خاطرات همسر شهید یوسفی در دومین نشست افق تحول مدیران رسانه‌ملی اشاره کرد.
برگزاری نشست‌های صمیمانه رئیس سازمان صداوسیما با اهالی قلم، شاعران و نویسندگان و همچنین برگزاری مراسم رونمایی از تقریظ مقام‌معظم رهبری بر کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» نیز نمونه‌های دیگری از اهمیت دادن به کتاب در دوران تحول رسانه‌ملی است.
«مدرسه تلویزیونی ایران» و همکاری مشترک با وزارت آموزش و پرورش، ظرفیتی است که برای معرفی کتاب برای نوجوانان و جوانان می‌شود از آن استفاده کرد. وزارت آموزش و پرورش نقش مهمی در ترویج فرهنگ کتابخوانی از سنین پایین دارد و رسانه‌ملی در این زمینه با این وزارتخانه همکاری می‌کند.
درباره ایجاد میز کتاب و نشر در خبرگزاری صداوسیما باید گفت شناسایی و معرفی ظرفیت‌های بومی و شهرستانی در حوزه کتاب و ادبیات از دیگر ظرفیت‌های فعال شده در یک سال اخیر است. قدردانی از عوامل و نویسندگان نشریه «سلام بچه‌ها» در قم و ایجاد ارتباط میان آنها با صداوسیمای مرکز قم نیز در راستای توجه به اهمیت مقوله کتاب و کتابخوانی صورت گرفت و این رویکرد در تمام مراکز استانی ادامه خواهد یافت.همه نهادها باید در ترویج کتابخوانی بکوشند و طبعا در این میان وظیفه رسانه‌ملی به‌عنوان فراگیرترین و تأثیرگذارترین رسانه عمومی کشور سنگین‌تر است اما دیگر نهادها نیز باید در این فرهنگسازی به میدان بیایند تا کتاب به‌دست همه مردم برسد.

حسین قرایی - مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما