نسخه Pdf

ایران پیروز

ایران پیروز

این روزها که تب و تاب فوتبال همه کشور را فرا گرفته است، یک اتفاق جذاب هم در دل فرهنگسراهای تهران رخ می‌دهد و آن حضور دهه هشتادی‌ها همراه با خوانده‌های‌شان برای حضور در یک جشنواره کاملا فوتبالی است. جشنواره‌ای با عنوان «ایران پیروز». یکی از مهم‌ترین پاتوق‌های نوجوانان تهرانی در این روزها، فرهنگسرای رازی در منطقه11 است.

رادیو رازی
وارد فرهنگسرا که می‌شوی و حتی کمی‌قبل‌تر از آن، صدای چند نوجوان که دارند چیزی را گزارش می‌کنند، زودتر از هر چیزی جلب توجه می‌کند. کمی‌ که گوشت را تیز کنی، متوجه می‌شوی که از یک جام فوتبالی حرف می‌زنند. این صدای رادیو رازی است که دارد جزئیات برنامه‌های مربوط به جشنواره ایران پیروز را به اطلاع مخاطبان می‌رساند. گاهی هم از بازی‌هایی که نوجوان‌ها در حال انجام آن هستند گزارش می‌دهد. موسیقی‌های درخواستی هم که به وفور پخش می‌شود. خلاصه جو فوتبالی در فضای بوستان و فرهنگسرای رازی حاکم است.

لیگ فوتبالی
صداها را دنبال می‌کنی و خودت را می‌رسانی به میدان چهارده معصوم. جایی کنار دریاچه زیبای فرهنگسرا با آن فانوس جذابش، که کلی بازی‌های فوتبالی انتظارت را می‌کشند. بازی‌ها اغلب گروهی هستند. از فوتبال دستی و فوتبال آدمکی گرفته تا بازی‌های رقابتی دیگر. حالا چرا می‌گوییم لیگ؟ چون اگر در هرکدام از این بازی‌ها شرکت کنی و برنده هم بشوی روی کارت بازی‌هایت مهر می‌خورد و هرچه مهرهای بیشتری جمع کنی احتمال برنده‌شدن جایزه اصلی این رقابت‌ها برایت بیشتر خواهد بود.

جایزه
نمی‌دانم دوست داری لباس تیم ملی را داشته باشی یا نه. بعید می‌دانم کمتر کسی پیدا شود که دوست نداشته باشد یکی از همین لباس‌های تیم ملی فوتبال را -که قیمت کمی هم ندارد - داشته باشد. تازه اگر بفهمی قرار است اعضای تیم ملی آن را امضا کنند چه؟ حتما برایت جذاب‌تر می‌شود. حضور در لیگ فوتبالی جشنواره ایران پیروز در فرهنگسرای رازی این جایزه را پیش روی تو قرار می‌دهد. 

دورهمی
یکی از مهم‌ترین بخش‌ها و شاید جذاب‌ترین اتفاقات این جشنواره، تماشای دسته‌جمعی بازی‌های جام‌جهانی است. فارغ از این که تیم عزیزمان چه نتایجی خلق کند، از ابتدای جام‌جهانی تا انتهای آن، بازی‌ها در فرهنگسرای رازی پخش می‌شود. جای‌تان خالی وقتی بازی‌های ایران در مرحله مقدماتی پخش می‌شد. چه شور و شوقی در فضای فرهنگسرا حاکم بود. همراه با صدای بوق‌ها و طبل و سوت و کف و جیغ؛ تکان‌دادن پرچم ایران و خلاصه هیجانی وصف‌ناشدنی.

اینجا کیف‌تان کوک می‌شود
اصلا شاید خیلی از شما ندانید که در منطقه11 و حوالی جنوب تهران، 26 هکتار فضای تفریح و سرگرمی برایتان فراهم است؛ از سینما و قایق‌سواری بگیر تا شهربازی. حالا ربطش به جشنواره ایران پیروز چیست؟ هرکسی در این جشنواره شرکت می‌کند؛ یک کارت تخفیف 50 درصدی برای استفاده از این امکانات نصیبش می‌شود. کارتی که تا پایان آذر هم اعتبار دارد. هر دهه هشتادی می‌تواند با یکی از این کارت‌ها، چهار نفر از اعضای خانواده‌اش را هم مهمان کند.

محمد طائب