نسخه Pdf

توصیه‌هایی برای سلامت در پاییز

توصیه‌هایی برای سلامت در پاییز

قدیم‌ترها همیشه می‌گفتند هر فصلی میوه مخصوص به آن فصل را باید خورد. حالا که تغذیه و سبک زندگی تغییر کرده و هندوانه یا میوه‌های دیگر را در هر فصلی می‌توان پیدا کرد، قدری برکت این میوه‌ها هم کم شده. انگار قدیمی‌ها بهتر می‌دانستند که خوردن میوه مخصوص هر فصل، یعنی ویتامین‌گیری مناسب همان فصل. پاییز هم مثل فصل‌های دیگر، نیاز به همین توجه دارد. اگر از انار و نارنگی، پادشاهان همیشگی پاییز بگذریم، چند توصیه را باید درباره تغذیه این فصل جدی گرفت. یادمان باشد که پاییز، معدن انتشار ویروس و سرمای تازه هواست و این نکات به سالم‌ماندن‌مان کمک زیادی می‌کند.

غذاهای با مزاج گرم
درست است که هر مزاجی باید غذای مختص خود را بخورد، اما پاییز قدری متفاوت است. بهتر است در این فصل سعی کنید از غذاهای سرد و خشک مثل ترشی، عدس و بادمجان پرهیز کنید و بیشتر غذاهای گرم بخورید. این غذاها بیشتر از بقیه می‌توانند در مقابل بیماری از شما مراقبت کنند چون خونساز و مقوی هستند. 
 
شیرین بخورید
نکته دیگر، خوردن خوراکی‌های شیرین مثل شیره خرما و انگور، فرنی بادام، شیربرنج، مرباها، میوه‌های شیرین مانند کشمش، توت خشک، مویز و انجیر است. اگر می‌خواهید میوه تازه بخورید، بهتر است سراغ به، سیب، انار و گلابی بروید. 
 
آب سرد، ممنوع
قبل از این گفتیم غذاهای با مزاج سرد برای پاییز مناسب نیست. به آن نکات، آب سرد را هم اضافه کنید. نوشیدن آب سرد حلق و تارهای صوتی را ضعیف می‌کند و با توجه به این که در پاییز شیوع بیماری‌های تنفسی بیشتر است، بهتر است آب سرد را فراموش کنید. 

 سرتان را گرم کنید
بیشتر متخصصان طب سنتی این نکته را می‌گویند که گرم‌کردن سر، راه اصلی رفتن به مبارزه با انواع بیماری و پیشگیری از آن است. وقتی سر شما در معرض باد اول صبح قرار می‌گیرد، منافذ آن بسته می‌شود و در نهایت نمی‌تواند بخارهای بدن را دفع کند. به همین دلیل هم بیماری‌های زیادی به سمت‌تان می‌آید. 

خشک نشوید
نکته مهمی که باید درباره پاییز گفت، پرهیز از خشک‌شدن بدن است. سعی کنید بیشتر از قبل به سمت آنچه باعث رطوبت بدن می‌شود، بروید. این نکته شامل چرب‌کردن بدن، استفاده از حمام آب گرم و نوشیدن آب ولرم می‌شود.