نسخه Pdf

فیفا به فغانی: فعلا بمان!

تمرین مداوم تیم داوری ایران در قطر

فیفا به فغانی: فعلا بمان!

علیرضا فغانی با بدشانسی محض فینال جام‌جهانی 2018 را سوت نزد. خیلی‌ها اعتقاد داشتند قضاوت دیدار نهایی جام بین فرانسه و کرواسی حق او بود اما پرافتخارترین داور تاریخ ایران بازی رده‌بندی بین بلژیک و انگلیس را سوت زد. در آستانه جام بیست و دوم خیلی‌ها اعتقاد داشتند فغانی باید فینال را سوت بزند اما او روی یک جمله تاکید داشت: «از الان چیزی مشخص نیست. در جام‌جهانی باید بازی به بازی جلو بروید.»

با توجه به آنچه دیروز رسانه‌های ایرانی نوشتند، رویای قضاوت فینال جام‌جهانی توسط فغانی با همراهی منصوری و ابوالفضلی پرپر شد. کانال‌های مختلف خبری نوشتند به احتمال فراوان تیم داوری ایران از مسابقات کنار گذاشته خواهد شد. در لابه‌لای این شایعات تایید نشده، خبری هم از یک خبرنگار بولیویایی نقل شد که نوشته بود: «فغانی و زیبرت دو داوری هستند که دیگر در جام‌جهانی سوت نمی‌زنند.» 
علت این شایعات نگرانی از نفوذ بالای اروگوئه در فیفاست. بعد از حذف این تیم در مرحله گروهی، فدراسیون فوتبال این کشور به کمیته داوران فیفا فشار آورده که اشتباه فغانی در اعلام پنالتی و سپس گل دوم پرتغال، عامل حذف آنها از جام‌جهانی بوده است. داور ایرانی ابتدا پنالتی نگرفت ولی در ادامه VAR او را به اشتباه انداخت. اروگوئه به فیفا اعلام کرده فغانی نه تنها باعث حذف تیم ما شده، حداقل 2میلیون دلار هم به جایگاه و اعتبار فوتبال‌مان لطمه وارد کرده است. با این فشارها طبیعی بود که شایعات قوت بگیرد. بنابر آخرین خبرها از قطر کمیته داوران فیفا به فغانی و کمک‌هایش گفته که بمانند و تمرینات خود را با جدیت ادامه دهند. آنها هم مانند دیگر داوران هر روز تمرین می‌کنند. بعید به نظر می‌رسد قضاوتی در مرحله یک هشتم به آنها واگذار شود اما امیدوارند کولینا و کمیته داوران در مرحله یک چهارم نهایی قضاوتی به تیم ایرانی بدهند. علی خسروی، عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال ایران و پیگیر وضع فغانی و تیمش در جام‌جهانی، می‌گوید: «اشتباه به دلیل VAR(کمک داور ویدئویی) بود که اتفاق افتاد ولی نمی‌توان منکر قدرت اروگوئه در فیفا شد. آنها راهی جز انتظار ندارند. من با منصوری صحبت کردم. گفت منتظرند تا ببینند فیفا چه تصمیمی برای‌شان خواهد گرفت.» 

سکوت و آرامش
فغانی و کمک‌هایش فعلا سکوت کرده و چیزی نمی‌گویند. هر سه داور می‌گویند ممنوع‌المصاحبه هستند و اجازه ندارند چیزی بگویند. آنها دیروز در قطر تمام اخبار را از طریق دوستان خود در ایران دریافت کردند و یک جمله مشترک داشتند: «باید در سکوت و آرامش به کار خود ادامه دهیم.» با این وجود فغانی به شدت از اتفاق رخ داده ناراحت است و پذیرفته که در بازی اروگوئه و پرتغال دچار اشتباه شده است. بعد از پایان بازی‌های جام‌جهانی و در حضور تمام داوران حاضر، لحظات مهم و جنجالی مسابقات نقد و بررسی می‌شود. اتفاقا درباره آن بازی هم بررسی‌ها صورت گرفت و مشخص شد VAR فغانی را به اشتباه انداخته است. به همین دلیل کولینا چند روز قبل مصاحبه کرد و گفت تصمیم اول او کامل درست بوده است.   علی خسروی در جمع‌بندی این بحث‌ها می‌گوید: «کولینا و بوساکا هر دو به فغانی و تیمش علاقه‌مند هستند و فقط امیدواریم این علاقه باعث شود تا دوباره آنها را در جام ببینیم.» 

سعید اکبری - گروه ورزش