نسخه Pdf

1000بازی، 789 گل، یک‌حسرت!

عبور مسی از مارادونا

1000بازی، 789 گل، یک‌حسرت!

لیونل مسی در هزارمین حضور خود در فوتبال حرفه‌ای و صدمین بازی خود به عنوان کاپیتان آرژانتین، بار دیگر رویای کشورش را برای رسیدن به قهرمانی جام‌جهانی زنده نگه داشت. در پنجمین جام‌جهانی‌اش، جادوگر سرانجام اولین گل خود را در مراحل حذفی به ثمر رساند و آرژانتین گام دیگری برای پایان دادن به انتظار 36ساله خود برای قهرمانی در جام جهانی با برد 2بر یک مقابل استرالیا برداشت.

آرژانتینی‌ها اکنون در یک چهارم نهایی مقابل هلندی‌ها قرار می‌گیرند و امیدهای یک ملت بار دیگر به ناچار روی شانه شماره 10 می‌افتد که با سه گل اکنون در بین بهترین گلزنان مسابقات قرار گرفته است. مسی که هفتصد و هشتاد و نهمین گل (789) دوران حرفه‌ای خود را به ثمر رساند، گفت: «خوشحالم که یک گام دیگر به جلو برداشتم و به هدف دیگری رسیدم. بازی بسیار سختی بود.» ریو‌فردیناند، مدافع سابق تیم‌ملی انگلیس در بی‌بی‌سی وان گفت: « بهترین عملکرد فردی یک بازیکن در این جام‌جهانی. چنین چیزی ندیده‌ام. چگونه این کار را انجام می‌دهد؟! او فوق‌العاده است.»

شباهت به 1986؟
آرژانتین این بار تحت هدایت لیونل اسکالونی به دنبال این است که به سومین قهرمانی جهان برسد - آخرین بار در سال 1986 آرژانتینی‌ها با مارادونا موفق شدند جام را بالای سر ببرند. گری لینه‌کر، مجری بی‌بی‌سی و مهاجم سابق تیم‌ملی انگلیس که سال 1986 مقابل مارادونا بازی کرد، در این باره گفت: «این جام من را تا حدودی به یاد سال 1986 و بازی مقابل مارادونا می‌‌اندازد. بازی در برابر مسی و مارادونا سخت است، شکست دادن آنها سخت بود و آرژانتینی‌ها به جادوی مارادونا تکیه می‌کردند. شباهت‌های زیادی وجود دارد. در آن زمان مارادونا در اوج خود بود، اما مسی مشخصا به پایان دوران حرفه‌ای خود نزدیک می‌شود. آیا آنها می‌توانند این کار را انجام دهند؟ او کارهایی انجام می‌دهد که من به جز مارادونا در هیچ بازیکن دیگری ندیده‌ام.»
پابلو زابالتا، مدافع سابق آرژانتین در مصاحبه‌ای گفت: «ما همچنان به مسی بیش از حد متکی هستیم. نیمه اول به اندازه کافی خوب نبودیم و نیاز داشتیم خیلی سریع‌تر بازی کنیم. وقتی مسی پا به توپ است، آینده خطرناکی در انتظار حریفان است.»

مسی و اعداد
مسی مسن‌ترین آرژانتینی شد که در مرحله حذفی جام‌جهانی گلزنی می‌کند. این رکورد قبل از او در دست روبرتو آیالا بود. او تنها یکی از شش بازیکنی است که در پنج جام‌جهانی مختلف حضور داشته است. مسی دومین بازیکنی است که پس از 35 سالگی، پس از روژه میلا (5گل) برای کامرون، حداقل سه گل در جام‌جهانی به ثمر رسانده است. مسی در طول دوران حرفه‌ای خود حدود 40جام در مسابقات باشگاهی و بین‌المللی کسب کرده است و هفت بار هم موفق به دریافت جایزه توپ طلای بهترین بازیکن مرد سال شده است.

ایمان گودرزی - گروه ورزش