نسخه Pdf

روند انتشار آثار استانی اصلاح شود

قاسمی‌پور:

روند انتشار آثار استانی اصلاح شود

من از آغاز سال‌هایی که در حوزه هنری نبودم ولی به جریان پایداری و مقاومت پیوسته بودم، از آقای سرهنگی روحیه گرفته و تشویق شده‌ام.

موانعی نداشتیم اما انگیزه‌ای که می‌دادند و نظر لطفی که داشتند، طرح‌های ساده و معمولی ما را می‌گفتند اگر خودم جوان بودم، خودم انجام می‌دادم، خوب ما با این صحبت‌شان در فضا سیر می‌کردیم. در جای‌جای میهن اسلامی، تاثیرات شگرف ایشان را حتی در خارج از کشور و در ترجمه کتب پایداری که با نظارت و همت و درایت ایشان صورت گرفته است، می‌شود دید.
رویکرد و توجه به حوزه ادبیات پایداری، جنبه ملی دارد. در همه‌جای کشور این علاقه‌مندی هست. فکر می‌کنم مخاطبان دو دسته باشند؛ یک دسته از جنگ‌برگشتگان، پیشکسوتان، رزمندگان و اهالی سابق دفاع‌مقدس هستند که در کمرکش زندگی، حوزه فرهنگ را مورد توجه قرار دادند و برایشان مهم است. می‌خواهند روایت کنند، بنویسند، تلاش کنند و کار کنند. 
بخش دیگری از مخاطبان، نسل‌های جدید و لایه‌های جوان اجتماع است که کنجکاو هستند و علاقه‌مندند. یا نسبت مستقیم یا غیرمستقیم به لحاظ خانوادگی دارند. (چه رزمندگان دفاع‌مقدس، چه مدافعان حرم و چه مدافعان امنیت و مرزی) من دورنما را در صورت ملاحظاتی که قبلا عرض کردم، حفظ روحیه شاگردی، حفظ مداومت و پشتکار می‌دانم؛ مداومت خیلی مهم است، مثلا برای استاد، از زمانی که ابوریحان بودند تا امروز، از دهه ۶٠ تا امروز یک عمر است. 40 و چند سال ایستادگی است! اما بعضی دوستان بعد از شش‌ماه یا یک سال، منصرف می‌شوند!
ما عارضه‌ای در راه‌مان وجود دارد که معضل نشر است. تولیدات استانی در دو حالت عرضه می‌شود. گاه در استان‌ها با ناشران محلی که بعضا گمنام هستند و خیلی شبکه‌ تولید و پخش ندارند و بعضا دیده نمی‌شوند چون ناشر حرفه‌ای نیست. فیپا یا فاپا نمی‌گیرند و عملا در جست‌وجوهای اینترنتی و شبکه کتابخانه‌‌ای کشور نمی‌آید. دسته‌ دیگر توسط انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود که به دلایل متعدد در صفوف طولانی نشر قرار می‌گیرند. 
بعضی وقت‌ها نویسنده خسته می‌شود. اگر تعجیل و یک سازماندهی خوبی اتفاق می‌افتاد که زمان توقف در مرحله‌ نشر طولانی نشود، خیلی خوب بود. ما افرادی داریم که کتاب اول‌شان هنوز در صف نشر است اما کتاب‌های دوم و سوم‌شان توسط سایر نشرها و ناشران خصوصی چاپ و منتشر شده است.
قطعا کارگزار نشر حوزه هنری برای خود ضوابطی دارد، منتها در انتشار کتب استانی باید پذیرفت که کار هر نویسنده‌ای، با کار عالی و فاخر شروع نخواهد شد. باید مرحله‌ آغازین نشر بهتر و در مسیر آسان‌تری پیش گرفته شود. 
آنچه می‌تواند امید و انگیزه به نویسنده بدهد و به‌طور تعیین‌کننده‌ای به سرنوشت نشر ما نیز مربوط است، باید بتواند برندی برای مولف ایجاد کند تا کار بعدی را با همین ناشر کار کند.

محمد قاسمی‌پور - منتقد