نسخه Pdf

راهی برای شناخت «گوهرهستی» و  «تراز سبک‌زندگی»

راهی برای شناخت «گوهرهستی» و «تراز سبک‌زندگی»

کتاب «او فاطمه است» با بازآفرینی زهره یزدان‌پناه قره‌تپه از سوی مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر روانه بازار نشر شده است.

همه خلقت بهانه‌ای است برای آفرینش نور درخشان دیگری از انوار پرتلالو اهل‌بیت(ع) و گواه و حجتی است بر این‌که دختر گرامی رسول خدا(ص)، در عبودیت، انسان کامل است و به همین دلیل نیز فاطمه زهرا(س)، برای همه بشر در همه زمان‌ها و همه مکان‌ها الگویی است بی‌بدیل و چنین است که درباره دختر گرامی خاتم‌الانبیا حضرت محمد مصطفی(ص)، فقط می‌توان گفت: و او فاطمه است. گوهر هستی و تراز سبک زندگی.
در چگونگی نگارش این اثر که تنها مرجع آن، جلد اول تا سوم دانشنامه فاطمی(نشر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) بوده است، به علت سهل و ممتنع بودن موضوع اثر و متن آن، روال خاصی طی شده است. 
در نظر گرفتن مخاطب عام به ویژه، زنان و دختران و نیز قشر جوان و دانشگاهی جامعه، ضرورت ایجاد زمینه برای ارتباط سهل آنها با متن اثر، نیازمند رعایت حتی‌الامکان نکاتی در نگارش اثر بود که سرآمد حاصل آنها، نثر روان و ساده‌نویسی و همچنین به‌رغم مطالب جدی و استدلالی در فرازهای معارف اعتقادی متن، حتی‌المقدور، توأم کردن با نثر ادبی به قلم نگارنده است، به همراه پایبندی به مستندات. 
هرچه مطلوبیت است، مرهون عنایت آن بانوی نور و گوهر هستی بوده است و هر چه کاستی، مرهون قلم قاصر نگارنده.
فاطمه دارای مقام عصمت است و معصومه‌ای است که شناخت رفتار و سیره ایشان نقش بسیار مهمی در تزکیه و تربیت انسان‌ها به‌ویژه زنان و دختران در عصرهای مختلف دارد. سیره اخلاقی فاطمه شامل ابعاد مختلف سیره سیره‌های ایشان می‌شود. مانند سیره همسرداری، تربیت فرزند، خانه‌داری، عبادی، معنوی و همچنین دیگر جنبه‌هایی مانند سیره اخلاقی ایشان هم شامل آداب و اخلاق اجتماعی که در تعامل با دیگران است.
این کتاب دارای سه بخش و هر بخش شامل چند فصل می‌‌شود. بخش اول تحت عنوان «حیات و شخصیت فاطمه» شامل زندگی‌نامه در فصل یک، سیره فاطمه در فصل دو، اوصاف، فضایل و منزلت فاطمه در فصل سه و حوادث پس از رحلت پیامبر، در فصل چهارم است. 
همچنین فصل اول از بخش دوم که با عنوان «حکمت و معارف فاطمه» است، درباره منابع معارف، فصل دوم درباره معارف نظری، و فصل سوم درباره معارف عملی از دیدگاه فاطمه است. همچنین بخش سوم این کتاب تحت عنوان «فاطمه در دیدگاه‌ها»، در فصل اول به «فاطمه از نگاه» و در فصل دوم به «فاطمه در منابع» می‌پردازد.
کتاب او فاطمه است، با بازآفرینی زهره یزدان‌پناه قره‌تپه، در 338 صفحه و با قیمت 120هزار تومان از سوی مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر روانه بازار نشر شده است که خواندنش را در این ایام، توصیه می‌کنیم.