نسخه Pdf

عشق، افتخـار، شادی!

کارناوال برزیل در قطر؛

عشق، افتخـار، شادی!

فوتبال برای برزیل به معنای خوشبختی، شادی و یک مهمانی بی‌نظیر است. پله ماه سپتامبر برای تشویق وینیسیوس که هرگز تحت تاثیر آزار و اذیت‌ها قرار نگیرد، نوشت:«اگر می‌خواهی با رقصیدن، گل خود را جشن بگیری، برقص! در واقع تمام بازیکنان باید برقصند، نگذارید نژاد‌پرستی مانع لبخند ما شود.» از همین پیام بود که «رقص وینی» از یک شادی پس از گل به یک دستور فراگیر تبدیل شد. تیم با شادی گلی از پیش طراحی شده پا به قطر گذاشت.

برزیل کره‌جنوبی را شکست داد و به مرحله یک چهارم نهایی جام‌جهانی رسید. ریچارلیسون فاش کرد: «ما 10رقص مختلف داریم و برای هر گل یکی از آنها را اجرا خواهیم کرد. در بازی با کره انتظار می‌رفت ما شاهد هر 10رقص باشیم اما تا دقیقه 36چهار نمایش از بازیکنان برزیل بعد از گل دیدیم و تا پایان بازی همین 4 گل حفظ شد.»
پس از سوت پایان، برزیلی‌ها بنری را در دست گرفتند که صحنه‌ شادی پس از گل پله در جام‌جهانی 1970 روی آن نقش بسته بود. پله خطاب به آخرین نسلی که آن پیراهن زرد را پوشیده، گفت: «می دانم که شما هم همین رویا را دارید.»
پس از شکست مقابل کامرون، نه تنها کل تیم بلکه بیشتر از همه پله به این برد نیاز داشت. اسطوره‌ای که به دلیل سرطان روده بزرگ در بیمارستان بستری است و پزشکان از ادامه درمان او نا‌امید شده‌اند.
روز یکشنبه، سزار سامپایو، کمک مربی، برزیل از همه خواست برای پله دعا کنند. تیم تمام ارادتش را به پله نشان داد. نه به این دلیل که برنده شدند یا چهار گل زدند، بلکه به این دلیل که همه با هم شادی‌کردند. حتی تیته هم به آنها ملحق شد. 
چیزی که مشخص است این که فوتبال برای برزیلی‌ها فراتر از یک ورزش است، فوتبال برای برزیل یعنی زندگی، کنت ولستنهولم، مفسر فوتبال، در مورد فوتبال برزیلی‌ها می‌گوید: «فوتبال برای آنها مانند صحنه نمایشی است که به ترتیب یکی یکی وارد می‌شوند و بازیکنان نمایش خود را اجرا می‌کنند.»
زمانی که وینیسیوس به راحتی توپ را به لوکاس پاکتا رساند یا وقتی نیمار با تکنیک فوق‌العاده‌اش سه نفر را جای گذاشت که البته یکی از آنها داور بود! و وقتی ریچارلیسون با خونسردی پاس سوم تیاگو سیلوا را کامل کرد همه و همه نمایش نابغه‌های سلسائو در عرصه جهانی بود، برزیلی‌ها مثل آب خوردن بازی می‌کنند. آنها دریبل می‌زنند، پاس می‌دهند و شادی می‌کنند انگار نه انگار که چشم یک سیاره به پاهای آنهاست! 
دنی آلوز در مصاحبه بعد از بازی گفت:«مردم از من می‌پرسند چرا من هنوز در 39 سالگی بازی می‌کنم. چون من عاشق این بازی هستم و آن را دوست دارم!» 
بعد از برزیل سال 82 همه نگران بودند که دیگر کسی در این تیم تکنیک نابی برای دریبل زدن حریفان نداشته باشد، اما هر نسل نشان می‌دهد تکنیک و دریبل در دی ان ای و فطرت هر کسی است که در این کشور به دنیا آمده و در خونش جاریست!

38
تیاگو سیلوا با 38سال و 74روز به مسن‌ترین بازیکن جام‌جهانی تبدیل شد که توانسته پاس گل بدهد. رکورد قبلی در اختیار روژه میلا، بازیکن تیم‌ملی کامرون با 38سال و 42 روز در جام‌جهانی 1990 بود. 

26
با تعویض گلر برزیل در دقیقه80 و آمدن دروازه‌بان سوم، این تیم حالا از تمام 26 بازیکن دعوت شده به جام‌جهانی استفاده کرده است. این برای اولین‌بار است که یک تیم از تمام بازیکنان خود در جام‌جهانی استفاده می‌کند.

22
وینیسیوس جونیور با 22 سال و 144 روز به جوان‌ترین بازیکن تاریخ برزیل تبدیل شد که توانسته در مراحل حذفی برای تیم‌ملی کشورش گلزنی کند. رکورد قبلی در اختیار رونالدینیو در جام‌جهانی 2002 بود. 

14
برزیل با پیروزی مقتدرانه مقابل کره توانست برای چهاردهمین بار در ادوار مختلف جام‌‌های جهانی به مرحله یک چهارم نهایی صعود کند. از این حیث آنها حالا با تیم‌ملی آلمان برابر شده‌اند. 

04
برزیلی‌ها در نیمه نخست مقابل کره‌جنوبی آتش‌بازی راه انداختند و برای دومین‌بار در تاریخ خود در جام‌جهانی توانستند در نیمه نخست چهار گل بزنند. اولین‌بار در جام‌جهانی 1954 مقابل مکزیک بود که بازیکنان سلسائو به چنین رکوردی رسیدند.

03
نیمار با گلزنی در بازی دوشنبه، بعد از رونالدو و پله به سومین بازیکن تاریخ سلسائو تبدیل شد که در سه دوره جام‌جهانی گلزنی می‌کند. همچنین 6 گل آخر این بازیکن برای برزیل همگی از روی نقطه پنالتی به ثمر رسیده است.

ایمان گودرزی - گروه ورزش