نسخه Pdf

گفت‌وگو با تهیه‌کننده انیمیشن جدید ایرانی «لوپتو»

گفت‌وگو با تهیه‌کننده انیمیشن جدید ایرانی «لوپتو»

خودمانی اگر بخواهم بگویم، همه ما در کودکی و حتی اکنون طرفدار انیمیشن‌هایی هستیم که در زمان کودکی‌ ساخته شده و تعداد آنها از انگشت‌های دو دست و پا بیشتر است. انیمیشن‌ها اولین دوست‌های مخاطبان از سنین کودکی تا نوجوانی و حتی به بالا است که نقش مهمی را ایفا می‌کنند. به هر حال بعد از انیمیشن‌های متعددی که تولید شده، نوبت به لوپتو رسیده است که به همین دلیل پای گفت‌وگو با تهیه‌کننده این مجموعه، محمدحسین صادقی نشسته‌ایم.

 ایده و جرقه ساخت این انیمیشن از کجا و با چه هدفی کلید خورد؟
از سال ۸۸ به صورت جدی در کار تولید ساخت انیمیشن سینمایی بوده‌ایم به نوعی که در سال‌های گذشته حتی توانسته‌ایم سریال‌های تلویزیونی را نیز تولید کنیم اما پروژه سینمایی به دلایلی امکانات و زیرساخت‌های آن فراهم نمی‌شد که آن را آغاز کنیم. به هر حال از سال ۹۴ به صورت جدی کار ساخت انیمیشن سینمایی را آغاز کردیم. در اولین مرحله که ایده‌یابی بود، ما سعی کردیم تمام فیلمنامه‌هایی را که در بانک اطلاعاتی موسسه وجود داشت، بررسی کنیم. همچنین به علاوه ما رمان‌های زیادی را رصد کردیم تا بتوانیم به نتیجه خاص خودمان برسیم. این انیمیشن از بین ۶۰ ایده و داستان به ثمر رسید تا انیمیشن لوپتو تولید شود. تقریبا هفت ماه روی آن کار کردیم تا تولید آن را آغاز کنیم. در ابتدا اسم دیگری را برای این انیمیشن مدنظر داشته‌ایم اما در کارگروه توسعه و در ادامه کار به این نام رسیدیم.

 چقدر برای ساخت این انیمیشن اتاق فکر تشکیل شد؟
 کارگروه توسعه روزها و ساعت‌ها کار خود را روی ایده‌ها و داستان‌های جدید وقت خود را می‌گذارند تا به تولیدات جدیدی دست پیدا کنیم. همچنین آنها طرح‌ها را بررسی می‌کنند و سال‌ها به صورت منظم جلساتی داریم. زمانی که ایده این کار توسط کارگردان انیمیشن مطرح شد، نظر همگی را جلب کرد و باعث تمرکز ما روی کار شد. همچنین برای تولید هر اثری اگر نیاز به مشاوره در آن بحث داشته باشیم، ما سریعا از افراد باتجربه و صاحب سبک کمک می‌گیریم تا داستان‌ها را بهبود ببخشیم. حاصل تمام این جلسات، انیمیشن لوپتو بود. نام انیمیشن قرار بود من و فرشته باشد اما به دلیل جلسه‌های محتوایی فراوان، نام لوپتو انتخاب شد.

 در حال حاضر چه چالش‌هایی برای ساخت یک انیمیشن وجود دارد؟ شما با چه چالش‌هایی دست و پنجه نرم کردید؟
به هر حال تولید انیمیشن به تیم تخصصی نیاز داشته و چالش‌های خود را دارد. ما به این دلیل که در کرمان فعالیت‌های خود را انجام می‌دهیم، چالش‌های ما نیز دو برابر است و از نظر مالی نیز با مشکل روبه‌رو هستیم که یکی از مهم‌ترین موارد در ساخت این انیمیشن بود. به طور کلی انیمیشن نیاز به توجه بیشتری دارد. با این که این مجموعه در حال اثبات خود است، باید توجه بیشتری به آن صورت بگیرد.

 در ساخت و تولید این اثر چقدر مورد حمایت نهاد‌ها قرار گرفته‌اید؟ حمایت در ساخت این چنین کارها چقدر تاثیرگذار است؟
از ابتدای شروع تولید این اثر سعی کردیم تا با مجموعه‌های دولتی همکاری کنیم تا به این وسیله بتوانیم توسعه فراوانی به کار ببخشیم. در نهایت حوزه هنری به عنوان سرمایه‌گذار در کنار ما حضور خود را پررنگ کرد تا این انیمیشن توسعه بیشتری به خود ببیند. همچنین دوستان در حال تلاش برای اکران هرچه بیشتر این مجموعه تولیدشده هستند. زمانی که از حمایت صحبت می‌کنیم، صرفا به یک زمان محدود ختم نمی‌شود؛ چرا که هنرمندان زیادی در یک مجموعه کار و تلاش می‌کنند. همچنین این حمایت نیز باید وجود داشته باشد که مخاطبان بیشتری با این آثار آشنا شوند تا از طرف آنها نیز انیمیشن مورد حمایت قرار بگیرد.

 در یک زمان بیشتر از هر چیزی به ساخت و تولید آثار در حوزه کودک و نوجوان توجه می‌شد. چرا اکنون در حوزه انیمیشن و فیلم کمتر شاهد چنین آثاری هستیم؟
باید از همان سینماگران پرسید که چرا دیگر محتواهایی مانند آن زمان تولید نمی‌شود. شاید یکی از همان دلایل این باشد که در آن زمان، نوجوانان و کودکانی داشته‌اند که به واسطه دغدغه خود، آن کارها را تولید کرده‌اند. زمانی که از انیمیشن صحبت می‌کنیم، دقیقا مخاطب‌مان کودک و نوجوان است چرا که در تمام دنیا در مرحله اول این آثار برای این رده سنی تولید می‌شود. امیدوارم در سال‌های آینده شاهد توسعه بیشتری در صنعت انیمیشن‌سازی در کشور خودمان باشیم.

 این انیمیشن چقدر توانسته الگوسازی و نقش خود را به درستی ایفا کند؟
این که اکنون بگوییم چقدر توانسته‌ایم نقش الگوسازی انیمیشن را در بین مخاطبان ایجاد کنیم کمی زود است چرا که به تازگی اکران‌های آن صورت گرفته و فقط این را می‌توانم بگویم که بازخورد ما در اکثر موارد مثبت بوده.

 یکی از ابزار شناخت و ساخت سلیقه نسل جدید، انیمیشن و... است. چقدر از عقیده و علایق آنها با خبر هستیم؟
انیمیشن یکی از پرنفوذترین رسانه‌ای است که می‌تواند وارد فکر مخاطب شود. باید این را در نظر گرفت که مخاطب امروز با مخاطب 10 سال گذشته بسیار فرق کرده و به واسطه پیشرفت تکنولوژی، کار و ارتباط خوب با مخاطب سخت شده است. باید تلاش کنیم به وسیله کیفیت بسته‌های محتوایی خوب خودمان، نظر مخاطب را جلب کنیم تا بتوانیم با انیمیشن و تولیدات غربی رقابت کنیم. یکی از سخت‌ترین چالش‌هایی که در کار ما وجود دارد، ارتباط‌مان با مخاطب و البته چالش جذابی است.
 این انیمیشن در نتیجه می‌خواهد چه چیزی را به مخاطب نشان دهد؟
امید، پشتکارداشتن و تلاش یکی از مهم‌ترین محورهای اصلی این انیمیشن است که سعی کرده‌ایم تا در این انیمیشن به وسیله فضای شاد و مفرح آن را به نمایش بگذاریم.

 در حال حاضر چقدر به هدف خود رسیده‌اید؟
یکی از اهداف ما ساخت آثار سینمایی است که خوشبختانه بعد از ۱۴ سال فعالیت در این حوزه، به این هدف رسیده‌ایم. اما من فکر می‌کنم در ابتدای مسیر هستیم و امیدواریم بتوانیم با تولیدات بهتر ارتباط بیشتری با مخاطبان پیدا کنیم.

 در صنعت انیمیشن‌سازی چقدر تا محتوای مناسب فاصله داریم؟
رقابت با استودیو‌های انیمیشن‌سازی که همراه با تکنولوژی جلو می‌روند سخت است و فاصله زیادی داریم. اما آن چیزی که می‌تواند برای ما و دیگر کشورها مهم باشد،داستان‌ها و استفاده از فرهنگ ایرانی در مسیر این انیمیشن‌هاست که می‌تواند پیامد‌های خوبی برای مخاطبان جهان داشته باشد. این فاصله رقابت را می‌توانیم در بخش محتوایی و داستانی جبران کنیم.

 برای ساخت این انیمیشن چقدر از ابزار فنی خارجی استفاده کرده‌اید؟
تمامی امکانات خارجی است، چرا که تمام وسایل‌ ساخت تولید یک انیمیشن سه‌بعدی در کشور ما یافت نمی‌شود.

 آیا به زنجیره محصولی این انیمیشن هم فکر کرده‌اید؟(تولید عروسک علی و ....)
درباره زنجیره محصولات در حال عمل هستیم تا از لوازم‌التحریر وسایل ساده تولید کنیم و به امید خدا به‌زودی وارد بازار می‌شود.حتی بعضی از محصولات ما اعم از بازی‌های فکری درباره انیمیشن است که در اسرع وقت وارد بازار می‌شود و در کل درحال همفکری برای پیشرفت این مورد هستیم. البته باید توجه داشت که نیاز به زمان داریم.

امیرحسین علی‌نیافرد