نسخه Pdf

همه، چمدان‌شان را بستند به‌جز کی‌روش!

نگاهی به نیمکت‌های جام‌جهانی

همه، چمدان‌شان را بستند به‌جز کی‌روش!

مربیان جمله معروفی دارند؛ «ما همیشه چمدان‌مان را بسته‌ایم و آماده سفریم.» درست مثل خیلی از مربیانی که جام‌جهانی قطر را تجربه کردند. انگار آنها چمدان خود را همان اول جام بسته بودند که بعد از شکست‌ها، بلافاصله استعفا دهند یا برکنار شوند.

این اتفاق درباره خیلی از بازنده‌ها رخ داد و البته درباره بعضی‌ها نه. مثلا کارلوس کی‌روش حتی بعد از شکست مقابل آمریکا و حذف ایران عذرخواهی نکرد، چه رسد به این‌که رسما کناره‌گیری کند. کلا در ایران همه چیز متفاوت‌تر از دیگر کشورها بوده. نه تنها مربی بازنده کناره‌گیری نکرده بلکه فدراسیون فوتبال هم به فضای مه‌آلود کمک کرده است. تا این لحظه فدراسیون ایران موضعی رسمی درباره وضعیت نیمکت تیم‌ملی نداشته، درست برخلاف اکثر فدراسیون‌های دیگر. حالا نگاهی مختصر به وضعیت نیمکت‌های پر خبر جام‌جهانی می‌اندازیم...

برزیل: تیته با شکست مقابل کرواسی و از دست رفتن رویای قهرمانی، استعفا را وظیفه خود دانست. او بدون هیچ مکثی بعد از باخت در مرحله یک چهارم کنار کشید. 

بلژیک: روبرتو مارتینز اسپانیایی بعد از حذف جنجالی بلژیک در مرحله گروهی سریعا استعفا کرد. بلژیک هنوز سرمربی جدیدش را انتخاب نکرده است. 

کره‌جنوبی: از مرحله گروهی صعود کرد ولی بعد از شکست 4 بر یک مقابل برزیل، شاهد استعفای پائولو بنتو پرتغالی بود. این مربی گفت: اکنون باید به آینده فکر کنم، اما در تیم کره نخواهم بود. من می‌روم استراحت کنم و بعد ببینم چه پیش می‌آید.» فدراسیون کره هنوز خبری رسمی در این باره اعلام نکرده. 

هلند: فن‌خال که با بیماری به جام 22 آمد، از قبل گفته بود اگر ناکام باشد، کناره‌گیری می‌کند. بعد از شکست برابر آرژانتین او بدون هیچ مکثی استعفا داد. شک نکنید هلند ظرف یکی دو هفته آینده سرمربی جدید خود را معرفی می‌کند. 

استرالیا: گراهام آرنولد موفق شد دومین صعود استرالیا از مرحله گروهی جام‌جهانی را رقم بزند. جیمز جانسون مدیر اجرایی اتحادیه فوتبال این کشور در مصاحبه‌ای اعلام کرد آرنولد را تا جام‌جهانی 2026 حفظ می‌کنند. 

عربستان: هروه رنار بعد از حذف از مرحله گروهی استعفا نداد ولی خبر رسید عربستانی‌ها او را برکنار کرده‌اند. فدراسیون این کشور سریعا شایعات را تکذیب کرد و از ادامه همکاری با رنار تا پایان جام ملت‌های 2023 خبر داد. 

قطر: این کشور هم عملکردی شبیه به ایران داشته. وضعیت فیلیکس سانچر و نیمکت قطر مشخص نیست. این مربی در مصاحبه‌ای گفته مشخص نیست بماند یا نه. در روزهای اخیر شایعاتی درباره حضور روبرتو مارتینز سرمربی مستعفی بلژیک در قطر مطرح شده است. 

ژاپن: عملکرد موفق موریاسو باعث شد ژاپنی‌ها به فکر تمدید قراردادش باشند. او حداقل تا پایان جام ملت‌های2023 سرمربی سامورایی‌هاست.

کامرون: ریگوبرت سانگ بعد از حذف تیمش درباره استعفا یا ادامه همکاری حرف نزد ولی ظاهرا برد مقابل برزیل فعلا جایگاه او را تضمین کرده و می‌ماند. 

اسپانیا: فاصله شکست و برکناری لوئیز انریکه تا انتخاب لوئیز دلا‌فونته کمتر از دو روز بود. یک کار حرفه‌ای از سوی فدراسیون فوتبال اسپانیا. 

غنا: مربی استعدادیاب دورتموند بعد از حذف در مرحله گروهی کاملا شفاف حرفش را زد: «قبلاً گفتم، مشخص بود که بعد از جام‌جهانی کارم متوقف خواهد شد. در حال حاضر، من و خانواده‌ام آینده خود را در آلمان می‌بینیم، من نقش خود را در دورتموند دوست دارم. گفتم بعد از جام‌جهانی استعفا خواهم دادحتی اگر قهرمان جهان شویم.»

اکوادور: گوستاوو آلفارو و تیمش با بدشانسی محض در مرحله گروهی حذف شدند. او در مصاحبه‌ای گفت: «یک مدت کناره‌گیری می‌کنم تا کنار خانواده باشم.» از نظر خیلی‌ها این سیگنال جدایی بود. 

آلمان: فدراسیون با برنامه این کشور اجازه نداد شایعات زیاد ادامه پیدا کند و رسما اعلام کرد با فیلک ادامه می‌دهند. 

مکزیک: فدراسیون این کشور بدون رودربایستی بعد از حذف در مرحله گروهی، تاتا مارتینو را حذف کرد. احتمالا گیرمو آلمادا، سرمربی بعدی آنها خواهد شد. 

اروگوئه: دیگو آلونسو، سرمربی اروگوئه فعلا از جواب دادن درباره ادامه کار یا جدایی طفره رفته و فدراسیون این کشور هم تکلیف را روشن نکرده است. 

صربستان: دراگان استویکوویچ با وجود حذف از مرحله گروهی، با قاطعیت از ادامه همکاری خود با صربستان خبر داد و گفت: «کارمان را برای صعود به یورو 2024 آغاز می‌کنیم.» 

سوئیس: مراد یاکین بلافاصله پس از شکست تلخ مقابل پرتغال و حذف از مرحله یک هشتم نهایی جام‌جهانی، وعده آینده را داد و گفت باید جبران کنیم. این یعنی او می‌خواهد بماند. ظاهرا سوئیس هم تمایلی به قطع همکاری ندارد.  

و اما ایران؛  کارلوس کی‌روش باخت عذرخواهی نکرد. باخت کناره‌گیری نکرد. طوری حرف زد که انگار ایران جام‌جهانی را فتح کرده است. 

فدراسیون هم ماشاا... بلاتکلیف و گرفتار بازی‌های عجیب و غریب.این است فرق فوتبال ایران با همه جای دنیا!

سعید اکبری - گروه ورزش