نسخه Pdf

چرا واسطه‌گری ازدواج کمرنگ شده است؟

چرا واسطه‌گری ازدواج کمرنگ شده است؟

سال‌ها بود فامیل و همسایه و دوست و آشنا، بیشترین نقش را در آشنایی جوانان و شروع یک زندگی مشترک داشتند، اما امروزه این شرایط تغییر کرده و کمتر کسی است که برای وساطت ازدواج و معرفی دو جوان به هم پیشقدم شود.

حجت الاسلام مهدی دهقان، مشاور خانواده و کارشناس مذهبی به چاردیواری توضیح می‌دهد علت اصلی ماجرا این است که معنای مصداق و مفهوم تغییر کرده و این سبب می‌شود که ماجرای واسطه‌گری برای ازدواج کمرنگ شود. 
مصداق و مفهوم در بحث واسطه‌گری متفاوت است. وقتی کسی برای امر ازدواج واسطه می‌شود از نظر مفهوم رفتاری مسئولیتی به عهده ندارد و مفهوم واسطه‌گری این نیست که فردی که واسطه شده است مسئولیت این ازدواج را کامل به عهده بگیرد. زیرا این تفکر سبب می‌شود واسطه‌گری برای ازدواج کمرنگ شود.
ممکن است افراد بعد از ازدواج به طلاق برسند، اما در انتخاب به طلاق نمی‌رسند. فردی که برای ازدواج واسطه می‌شود فردی را به عنوان مصداق معرفی می‌کند و اینجا خود فرد است که دست به انتخاب می‌زند و در مرحله ازدواج قرار می‌گیرد. در این مرحله است که باید جرات پذیرفتن تمام مسئولیت این انتخاب خود را به عهده بگیرد. 
هیچ واسطه‌گر ازدواجی مسئول شرایط یک زندگی نیست. متاسفانه برخی افراد در معرفی دوستان یا آشنایان خود اغراق می‌کنند و گاهی می‌گویند صفر تا صد این ازدواج را تضمین می‌کنیم، در حالی که برخی خصوصیات افراد تنها در زندگی مشترک نمود پیدا می‌کند و هر چقدر شناخت وجود داشته باشد، ممکن است زوایای اخلاقی پنهانی در افراد وجود داشته باشد که در طولانی‌مدت و زندگی خصوصی خودش را نشان ندهد. 
وقتی فردی را به عنوان کیس ازدواج به خانواده عروس یا داماد معرفی کردیم تنها تایید کرده‌ایم مثلا مجرد است، خانواده خوبی دارد، از نظر مالی خوب هستند و شهرت خوبی دارد.
 اینها مصادیق اولیه است و اینجا به عهده خانواده‌هاست که تحقیق کنند و تمام مصادیق را یکی‌یکی پیگیری و از آن مطمئن شوند. آن وقت اگر به مرحله انتخاب رسیدند مسئولیت انتخاب خود را به عهده بگیرند. 
واسطه‌گری ازدواج بسیار امر خداپسندانه‌ای است. در واسطه‌گری نباید مسئولیت یک زندگی را بپذیریم. ما تنها یک معرف بوده‌ایم در معرفی صدق مشخصات فردی، ظاهری و خصوصیات مصداق را به خانواده‌ها تعریف می‌کنیم و از این به بعد مفهوم انتخاب برای خانواده معنا پیدا می‌کند و این خانواده است که باید با تحقیق و تفحص در مرحله انتخاب جرات پذیرش انتخاب خود را به عهده‌بگیرد. 
متاسفانه افرادی بعد از ازدواج فرافکنی و طوری وانمود می‌کنند که فردی که معرف بوده، مقصر رفتارهای نا بجای فردی است که با او ادواج کرده‌اند که این اصلا درست نیست و باید مفهوم‌ها را به‌درستی در این مقوله شناخت.