نسخه Pdf

فوتبال به خانه بازنخواهد گشت!

با حذف انگلیس و صعود فرانسه به نیمه‌نهایی

فوتبال به خانه بازنخواهد گشت!

انگلیس در مرحله یک چهارم نهایی جام‌جهانی با باخت مقابل فرانسه از دور رقابت‌ها کنار رفت، اما چه مشکلی برای تیم گرت ساوت‌گیت در ورزشگاه ال‌بیت رخ داد؟ سه‌شیرها شنبه شب نمایش بسیار خوبی از خود به جای گذاشتند اما در نهایت با نتیجه 2 بر یک مقابل مدافع عنوان قهرمانی شکست خوردند تا از دور مسابقات خارج شوند. بیشتر بحث و جنجال این بازی بر سر عملکرد داور برزیلی، ویلتون پریرا سامپائو و پنالتی از دست رفته هری کین کاپیتان سه‌شیرها بود و مانع از آن شد که بازی به وقت اضافه کشیده شود و این گونه انگلیسی‌ها بازی را واگذار کردند.

داوری برای سه‌شیرها
پس از این‌که داوری بازی آرژانتین – هلند با حواشی بسیار زیادی روبه‌رو شد، عملکرد داوران در بقیه بازی‌ها نیز زیر ذره‌بین قرار گرفت. هنگامی که از ساوت‌گیت در مورد عملکرد داور، دستیارانش و کمک داور ویدئویی سوال شد، ترجیح داد صحبتی نکند اما بازیکنان او در طول 90 دقیقه مقابل فرانسه از دست تصمیمات داور کلافه شده بودند. شاید انتقاد از داوری که دو پنالتی برای شما گرفته باشد منطقی به نظر نرسد اما این داور برزیلی اشتباهات زیادی در این بازی بر ضد انگلیس داشت. 
گری نویل به عنوان کارشناس در یک برنامه تلویزیونی گفت:«او یک کابوس بود، نمی‌خواهم بهانه بیاورم و دلیل باخت را داوری بدانم اما در کل او یک داور ضعیف بود و نباید برای چنین بازی بزرگی انتخاب می‌شد.»
   
 هیچ بهانه‌ای وجود ندارد
انگلیس هر چقدر که دوست دارد می‌تواند از عملکرد داور گلایه کند، اما در نهایت اشتباهات دفاعی باعث شکست آنها در مرحله یک چهارم نهایی جام‌جهانی مقابل فرانسه شد. بی‌شک رسانه‌های انگلیسی از دست دادن پنالتی و عملکرد عجیب و غریب داور را دلیل اصلی این باخت می‌دانند اما نادیده گرفتن دلایل اصلی باخت سه‌شیرها دور از انصاف است.
تیم ساوت‌گیت زمستان امسال در حالی راهی قطر شد که معتقد بود می‌تواند با جام به خانه برگردد، گرچه خوب می‌دانستند که خط دفاعی پاشنه آشیل آنهاست. در نهایت، همین ضعف در ورزشگاه ال‌بیت کافی بود تا اورلین شوامنی و اولیویه ژیرو نهایت استفاده را بکنند و فرانسه را راهی نیمه‌نهایی کنند. شوت دقیقه17 هافبک 22ساله بدون ایجاد مزاحمت از سوی بازیکنان خط دفاع و واکنش نه چندان سریع پیکفورد راهی دروازه شد و در نیمه دوم و درست زمانی که انگلیس بر بازی تسلط داشت، راه دادن مگوایر به ژیرو باعث شد تیم روی دو اشتباه از مدافعان دو گل دریافت کند. راب دورست، گزارشگر اسکای اسپورت گفت: «همانطور که از ابتدای مسابقات می‌ترسیدیم، دفاع انگلیس برای آنها هزینه داشت. دو خطای کلیدی باعث شد تیم به بی‌رحمانه‌ترین شکل مقابل فرانسه مجازات شود.»
از طرف دیگر، خط حمله انگلیس که به عنوان یکی از نقاط قوت آنها در طول این جام‌جهانی تلقی می‌شد، با داشتن گزینه‌های زیاد در این پست باعث ‌شد سرمربی دچار اشتباه در انتخاب ترکیب شود. وقتی انگلیس در دقیقه78 عقب افتاد، ساوت‌گیت مانده بود چه کسی را برای تغییر شرایط بازی وارد میدان کند که در نهایت میسون ماونت وارد زمین شد. شاید ماونت با پنالتی که گرفت، نشان داد انتخاب اشتباهی نبوده اما با توجه به نیمکت‌نشینی جک گریلیش، جیمز مدیسون و ترنت الکساندر آرنولد این تصمیم کمی جای بحث داشت.
     
نیازی فراتر از گلزنی
موفقیت انگلیسی‌ها در تورنمنت‌های بزرگ اخیر این باور را در ذهن مردان ساوت‌گیت به وجود آورده بود که آنها می‌توانند به طلسم قهرمان نشدن در جام‌جهانی پایان دهند. فرانسوی‌ها چهار سال پیش این جام را بالای سر برده بودند اما سال 1966 گرت ساوت‌گیت سرمربی فعلی انگلیس حتی به دنیا نیامده بود. بی‌شک شاگردان دیدیه دشان در بازی بهتر از انگلیسی‌ها نبودند و تنها چیزی که در بین مردان ساوت‌گیت دیده نمی‌شد «اعتماد به نفس و داشتن ذهنیت برنده» بود. به قول معروف «قهرمانان در فوتبال قهرمان می‌شوند.» چیزی که در بین شاگردان ساوت‌گیت دیده نمی‌شد و مثل این‌ بود که از قبل می‌دانند در یک قدمی، دستشان از رسیدن به جام کوتاه خواهد ماند. بدون شک انگلیسی‌ها برای پایان دادن به این حسرت 56 ساله به چیز خاص‌تری نیاز خواهند داشت!

07
تیم‌ملی انگلیس برای هفتمین بار در مرحله یک چهارم نهایی از جام‌جهانی حذف شد. هیچ تیمی به اندازه سه شیرها در این مرحله حذف نشده‌ است. 

04
هری کین با گلزنی در بازی مقابل فرانسه از روی نقطه پنالتی، گل‌هایش در جام‌جهانی با پنالتی را به عدد 4 رساند. هیچ بازیکنی در تاریخ انگلیس از این حیث به او نمی‌رسد.

53
در شب تلخ انگلیس، هری کین توانست به یک رکورد مهم برسد. او تعداد گل‌های ملی‌اش را به 53 رساند و در کنار وین رونی بهترین گلزن سه شیرها لقب گرفت.

143
هوگو لوریس شنبه شب با قرار گرفتن درون دروازه فرانسه، تعداد بازی‌های ملی‌اش را به 143 رساند و با عبور از لیلیان تورام بیشترین بازی ملی را به خودش اختصاص داد.

27
آنتوان گریژمن با دو پاس گلی که مقابل انگلیس به ثبت رساند، تعداد پاس گل‌هایش به عدد27 رسید و با عبور از زیدان و آنری، بهترین بازیکن فرانسوی‌ها در این زمینه شد. 

18
هیچ بازیکنی در این جام به اندازه گریژمن موقعیت گل ایجاد نکرده است. او تا پایان مرحله یک چهارم نهایی، 18موقعیت گل برای هم تیمی‌هایش درست کرده است.

24
بعد از 24 سال، یک بار دیگر قهرمان دوره قبل جام‌جهانی توانست به مرحله نیمه‌نهایی صعود کند. آخرین بار برزیل در جام‌جهانی 1998 توانسته بود به چنین رکوردی برسد.  

ایمان گودرزی - گروه ورزش