نسخه Pdf

جام‌اندوه، جام‌غم

جام‌جهانی1990

جام‌اندوه، جام‌غم

32سال پیش جام‌جهانی1990 که در واقع چهاردهمین دوره این رقابت‌ها بود، برگزار شد. ایتالیا میزبان این جام شد که 24تیم از پنج کنفدراسیون در آن شرکت داشتند. این جام‌جهانی برای ما ایرانی‌ها خیلی مهم است. نه این‌که در آن شرکت داشته باشیم، نه؛ اصلا نبودیم. اما اتفاق بسیار تاریخی و تلخی رخ داد.

در یکی از دیدارها که بین برزیل و اسکاتلند برگزار شد بسیاری از مردم ایران پای گیرنده‌های خود نشستند تا ببینده این بازی باشند. حدود ساعت یک بامداد وقتی بسیاری از مردم ایران مشغول تماشای این بازی بودند، یکی از ناگوارترین اتفاقات تاریخ ایران رقم خورد. پنجشنبه ۳۱خرداد۱۳۶۹ ساعت ۳۰دقیقه بامداد، زلزله‌ای به‌ بزرگی 7.4ریشتر شهرهای رودبار و منجیل را لرزاند. امواج این زلزله موجب خسارات مالی و جانی شده است. حدود 40هزار ایرانی جان خود را از دست دادند و حدود نیم میلیون نفر هم بی‌خانمان شدند. گفته می‌شود تماشای فوتبال باعث شد تا تعداد قربانیان کمتر شود چرا که بیدار بودند و به محض وقوع این زلزله مهیب به‌سرعت خانه‌های خود را ترک کردند. اعضای تیم ملی فوتبال چکسلواکی در همین رقابت‌ها با مردم ایران ابراز همدردی کردند. همچنین یورگن کلینزمن، اسطوره فوتبال آلمان ضمن ابراز دلگرمی به مردم ایران، پیگیر کمک‌‌رسانی به شهرهای زلزله‌‌زده نیز شده بود.
برگردیم به این جام. آرژانتین و آلمان غربی به فینال رسیدند که آلمانی‌ها یک بر صفر به برتری رسیدند. این برای آخرین بار بود که آلمان تحت عنوان غربی یا شرقی در جام‌جهانی شرکت می‌کرد و برای همیشه دیوار برلین فروریخت و این کشور مجددا یکپارچه شد. یکی از حاشیه‌های بزرگ این جام در مرحله یک‌هشتم نهایی رقم خورد، جایی که آلمان غربی و هلند به مصاف هم رفتند و ژرمن‌ها دو بر یک همسایه خود را شکست دادند. این دیدار بسیار پرتنش بود. داور فرانک ریکارد، هافبک هلند و رودی فولر، مهاجم آلمان را همزمان از زمین اخراج کرد. فرانک ریکارد در لحظه خروج از زمین به صورت رودی فولر تف کرد. البته این حرکت در طول بازی توسط این بازیکن چند بار تکرار شده بود.به هرحال جام‌جهانی 1990 تلخ‌ترین جام‌جهانی تاریخ برای همه ایرانیان است، جامی توام با یک فاجعه طبیعی در خطه شمال ایران.