نسخه Pdf

شطرنج با شیرهای‌اطلس

کرواسی‌-مراکش امروز در رده‌بندی جام‌جهانی قطر

شطرنج با شیرهای‌اطلس

آرژانتین و فرانسه فینالیست‌های جام 22 خواهند بود و دو تیم مراکش و کرواسی باید شکست نیمه‌نهایی را فراموش کنند و در دیدار نه چندان مهم رده‌بندی مقابل هم قرار بگیرند. نبرد برای رسیدن به مدال برنز در ورزشگاه خلیفه برگزار خواهد شد و عبدالرحمن الجاسم به عنوان داور این مسابقه انتخاب شده است. این دومین قضاوت داور قطری پس از بازی آمریکا و ولز در مراحل گروهی به حساب می‌آید.

اخبار تیمی
برای این بازی باید دید که زلاتکو دالیچ بار دیگر به ساق‌های خسته‌ بازیکنان اصلی‌اش اتکا می‌کند یا سیستم چرخشی را در دستور کار قرار خواهد داد. با این حال، او ممکن است مجبور باشد یکی از ژنرال‌های خط میانی خود را در اختیار نداشته باشد، بروزوویچ در بازی مقابل آرژانتین به دلیل مصدومیت از زمین خارج شد و سرمربی اعلام کرد که مصدومیت جدی نیست اما نمی‌خواهد روی او ریسک کند. 
از طرف دیگر مراکش مشکلات زیادی با مصدومان متعددش پیدا کرده است. ولید رکراکی امیدوار بود بهترین نمایش دفاعی خود را در نیمه‌نهایی از شاگردانش ببیند اما نایف آگورد قبل از بازی خط خورد و رومن سایس بعد از 20 دقیقه اجبارا تعویض شد‌. در بین دو نیمه مزرویی به دلیل مصدومیت از ترکیب کنار رفت. هر سه بازیکن ممکن است بازی امروز را از دست بدهند. اما مدافعان جایگزین نیز نمایش بدی نداشتند و اگر رکراکی مجبور شود از آنها استفاده کند نباید نگرانی خاصی از این بابت داشته باشد.

داستان تا اینجا
کرواسی در جام‌جهانی به لقب «پادشاه وقت‌های اضافه» شهرت پیدا کرد. آنها در مرحله یک هشتم و یک‌چهارم نهایی در ضربات پنالتی موفق شدند ژاپن و برزیل را از گردونه رقابت‌ها خارج کنند.اما در مرحله نیمه‌نهایی عملکرد بد خط دفاعی کمر کروات‌ها را شکست و عدم تمرکز لوورن و یک فروپاشی فاجعه‌بار جمعی دفاعی در مواجهه با خولیان آلوارز، امیدهای رسیدن به فینال را در تیم دالیچ کشت.
مراکشی‌ها اما داستان شگفت‌انگیز این جام‌جهانی بودند که با وجود شکست مقابل فرانسه می‌توانند با سری بالا پا به بازی رده‌بندی بگذارند. آنها اولین کشور آفریقایی و عربی بودند که به نیمه‌نهایی جام‌جهانی رسیدند و به نوعی در این جام تاریخ‌سازی کردند. قبل از این‌که آنها اسپانیا و پرتغال را بدون گل خورده شکست دهند، هیچ کشوری در مرحله گروهی امتیاز بیشتری نسبت به تیم رکراکی به دست نیاورده بود. 

کهنه سربازان و ستاره‌های شکست خورده
شاکله اصلی تیم دالیچ در قطر همان بازیکنان اصلی فینال‌ 2018 روسیه بودند. لوکا مودریچ علیرغم این‌که 37 سال سن دارد، نشان داده فوتبال همچنان در پاهای این بازیکن جاریست البته بعید به نظر می‌رسد که مودریچ جام‌جهانی دیگری را در دوران حرفه‌ای خود ببیند. 
از طرف دیگر مراکشی‌ها در این پاییز توانستند ستاره‌های خود را به دید جهانیان بگذارند. خط دفاعی و دروازه این تیم عملکرد قابل قبولی از خود به جای گذاشتند و بی‌شک باید منتظر پیشنهاد باشگاه‌های بزرگ برای این بازیکنان باشیم.

ترکیب احتمالی کرواسی (3-3-4) 
لیواکوویچ، استانیچ، لوورن، گواردیول، سوسا، ماژر، کواچیچ، مودریچ، ولاسیچ، له‌واژا و پریشیچ.

ترکیب احتمالی مراکش (3-3-4)
بونو، عطیه‌ا...، ال یمیغ، دری، حکیمی، عماله، امربات، اوناهی، بوفل، النصیری و زیاش.

ایمان گودرزی - گروه ورزش